  • 1. Data: 2011-12-23 22:07:20
    Temat: faktura za usługi miesięczne
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Mam podpisaną umowę na usługi - np stała cena, 12 mcy. Czy jest możliwość
    wystawienia jednej faktury z 12 terminami płatności w wysokości 1/12
    wartości faktury? Faktura VAT, wystawiający SC, odbiorcy różne spółki.
    Albo załącznik do faktury z harmonogramem zapłat.

    Wiem że np telekomy czy telewizje tego nie praktykują - czy za względu na
    niemożliwość, czy za względu na inne trudności/konsekwencje np podatkowe
    z tym związane? W przypadku takiej umowy to chyba wg niej powstaje obowiązek
    podatkowy, a nie wg faktury - dobrze myślę?

    Nie myślę tu o 1 fakturze za 12 mcy płatnej w np styczniu z góry - bo to
    wiadomo, ale płatnej 12 razy co miesiąc. Czy to zależy tylko od umowy
    między kontrahentami? Co wtedy z VAT, PIT, CIT.

  • 2. Data: 2011-12-23 22:16:18
    Temat: Re: faktura za usługi miesięczne
    Od: Lukasz Olesiejuk <m...@w...NOSPAM.net>

    Dnia 23.12.2011 Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl> napisał/a:
> [...]
    > wiadomo, ale płatnej 12 razy co miesiąc. Czy to zależy tylko od umowy
    > między kontrahentami? Co wtedy z VAT, PIT, CIT.

    Faktura ma kwote i termin platnosci.

    Moim zdaniem nie da sie.

    Ostatnie pytanie jest najwazniejsze. Nawet ze zwgledu na VAT nie ma takiej opcji.
    Co ze zwrotem/podatkiem? Nie da sie czesciowo.

  • 3. Data: 2011-12-23 22:49:33
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Lukasz Olesiejuk wrote:

    > Faktura ma kwote i termin platnosci.
    > Moim zdaniem nie da sie.

    Na fakturze możenie być informacji o płatności,
    więc da się.

    > Ostatnie pytanie jest najwazniejsze. Nawet ze zwgledu na VAT nie ma
    > takiej opcji. Co ze zwrotem/podatkiem? Nie da sie czesciowo.

    Jak to się nie da?
    To, że nie ma opcji częściowej zwrotu,
    nie znaczy, że nie da się tak ustanowić w dokumencie.

  • 4. Data: 2011-12-24 00:12:44
    Temat: FUW: faktura za usługi miesięczne
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    1. NTG
    2. FUT na .podatki

    On Fri, 23 Dec 2011, Sergiusz Rozanski wrote:

    > W przypadku takiej umowy to chyba wg niej powstaje obowiązek
    > podatkowy, a nie wg faktury - dobrze myślę?

    Nie, obowiązek podatkowy powstaje w wyniku "zdarzenia gospodarczego"
    (dla podatku dochodowego) oraz "sprzedaży w rozumieniu VAT" lub
    czynności równoważnej (dla VAT).

    > Nie myślę tu o 1 fakturze za 12 mcy płatnej w np styczniu z góry - bo to
    > wiadomo, ale płatnej 12 razy co miesiąc.

    No to masz prosto: jeśli umowa przewiduje rozliczanie usługi co
    miesiąc, to co miesiąc powstaje obowiązek podatkowy, zaś faktura
    powinna być wystawiona do 7 dni od wykonania stosownej części
    umowy.
    Jeśli zaś umowa obejmuje "jednokrotne" rozliczenie całości, to
    nie ma sprawy - po każdej wpłacie masz 7 dni na wystawienie
    faktury z tytułu przyjęcia zaliczki; tę fakturę z kolei wystawia
    się *PO* otrzymaniu pieniędzy, więc dochodzi Ci patyczkowanie
    się z pilnowaniem terminów *wpłat* (a nie terminów płatności,
    co jest dużo prostsze).

    > Czy to zależy tylko od umowy
    > między kontrahentami? Co wtedy z VAT, PIT, CIT.

    J.w.
    PIT zawiera regulację uzależniającą przychód należny od faktu
    wystawienia faktury *oraz* (w rozważanym przypadku) wykonania
    "części umowy", *lub* przyjęcia zapłaty *i* wykonania (mimo,
    że wg umowy "koniec wykonania" jest później).
    Sprawdź że w art.14. jest .1c :), link dla leni:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,,
    ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowym-od-oso
    b.html

    W efekcie, mimo że z umowy należność mogłaby powstawać na
    koniec, w wyniku przyjęcia "raty zaliczki" tworzy się łańcuszek:
    obowiązek podatkowy w VAT, obowiązek wystawienia faktury,
    stwierdzenie że czynność jest "częściowo wykonana", obowiązek
    podatkowy w PIT.

    Umówmy się, że w sumie nic dziwnego: owa "rata zaliczki" jest
    pozorna, skoro jest to *zapłata* za *wykonaną* część umowy.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-12-24 00:13:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    1. NTG

  • 6. Data: 2011-12-24 00:17:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    FUT warning

    On Fri, 23 Dec 2011, cef wrote:

    > Na fakturze możenie być informacji o płatności,
    > więc da się.

    Ale problemem jest obowiązek podatkowy powstający przy miesięcznej
    zaliczce plus obowiązek wystawienia faktury *plus* fakt, że
    umowa jest "częściowo wykonana".
    Faktycznie mamy więc "rozliczenie" (części umowy).

    > Jak to się nie da?
    > To, że nie ma opcji częściowej zwrotu,
    > nie znaczy, że nie da się tak ustanowić w dokumencie.

    Da się, ale IMVHO na proponowane "obejście terminu podatkowego"
    napisali całkiem zgrabne przepisy :)
    Mogłaby być jedna faktura na cały rok - pod warunkiem braku
    pozornych "zaliczek", stanowiących de facto zapłatę za
    wykonaną część usługi.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2011-12-27 08:14:31
    Temat: Re: FUW: faktura za usługi miesięczne
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@m...com.pl>

    Dnia 24.12.2011 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:
> [...]
    >
    > Nie, obowiązek podatkowy powstaje w wyniku "zdarzenia gospodarczego"
    > (dla podatku dochodowego) oraz "sprzedaży w rozumieniu VAT" lub

    Tylko że ciężko ustalić zdarzenie gospodarcze w przypadku usługi świadczonej
    ciągiem, a o takiej mówimy - chodzi np o skrzynkę poczty elektronicznej.
    Dajmy na to koszt skrzynki 10zł/mc, wiec chodzi o fakturę skrzynka poczty,
    sztuk 12 (miesięcy) cena 10zł i wartość 120zł - jedna faktura, terminów
    płatności 12 (taki harmonogram).

> [...]
    > miesiąc, to co miesiąc powstaje obowiązek podatkowy, zaś faktura
    > powinna być wystawiona do 7 dni od wykonania stosownej części

    No i chodzi o to aby papier faktury był 1 na cały rok i opisywał 12 zdarzeń
    gospodarczych zgodnych z umową. Mniejsza biurokracja.