    From: "Paulina D" <i...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: darowizna obciążona hipoteką
    Date: Fri, 23 Dec 2011 13:39:28 +0000 (UTC)

    Witam,

    proszę o poradę bo przed Świętami chyba nie zasnę

    Sprawa ma się tak:

    czerwiec 2007: Dziadkowie mojego syna (moi teściowie) obdarowują syna
    nieruchomością w której mieszkają. Już wówczas jesteśmy rozwiedzeni z mężem a
    Teściowie tłumaczą, że woleliby, zeby to ich wnuk był włascicielem bo ich syn
    (a mój eks-mąż) to przetraci. W momencie darowizny okazuje się, że dom
    obciążony jest hipoteką. Kredyt spłacają teściowie, choc mam poważną
    podejrzenia, ze biorcą pieniędzy jest ich syn. W każdym razie do darowizny
    dochodzi. Syn ma wówczas 16 lat.

    lato 2010: umiera teść, tesiowa nadal tam mieszka i utrzymuje dom i jakoś
    spłaca kredyt.

    listopad 2011: umiera teściowa. Kredyt przestaje być spłacany.

    grudzień 2011: były mąż występuje do syna (obecnie syn ma 20 lat) o zachówek.

    w związku z tym mam pytania:
    1) Czy syn powinien/musi zapłacić swojemu ojcu zachówek ponieważ wcześniej
    przyjął darowiznę od Dziadków? Jeśłi tak to ile? tzn w jakim procencie
    wartości nieruchomości? Czy syn zamiast ewentualnie lacić może
    jakoś "odstąpić" część tej nieruchomości tytułem zachówku?

    2) Bank twierdzi, że jeżeli mój syn nie bedzie spłacał kredytu to:
    a) zajmą nieruchomość - przedmiot darowizny i to jest dla mnie zrozumiałe.
    b) jeżeli egzekucja z tej nieruchomości nie zaspokoi banku to wejdą na
    majątek prywatny syna. Tego to nierozumiem (pomijam, ze formalnie syn nic nie
    posiada) ale jeśli tak jest rzeczywiście to jak sie przed czyms takim
    uchronić?