  • 1. Data: 2002-10-05 16:29:34
    Temat: d'Hondt - jak sie liczy głosy!!!!
    Od: "Don desperado" <s...@s...pl>

    Witam grupowiczów!!!

    Może ktoś potrafi w prosty sposób wyjaśnić jak się liczy głosy metodą
    d'Hondta.
    Może jakiś link do strony w i-necie.

    Pozdrawiam Don Desperado (-B

  • 2. Data: 2002-10-05 19:29:08
    Temat: Re: d'Hondt - jak sie liczy głosy!!!!
    Od: "kaczusia" <o...@n...com>

    "Don desperado" <s...@s...pl> wrote in message
    > Witam grupowiczów!!!
    >
    > Może ktoś potrafi w prosty sposób wyjaśnić jak się liczy głosy metodą
    > d'Hondta.
    > Może jakiś link do strony w i-necie.
    >
    > Pozdrawiam Don Desperado (-B

    d'Hondta metoda, metoda przeliczania glosów na mandaty w systemach
    wielopartyjnych. Nazwa pochodzi od nazwiska XIX-wiecznego belgijskiego
    matematyka V. d'Hondta. Polega na dzieleniu przez kolejne liczby calkowite
    (tj. 1, 2, 3, 4, 5 itd.) waznych glosów oddanych w okregu wyborczym na
    poszczególne listy partyjne. Ilorazy ulozone malejaco, daja podstawe do
    przyznania kazdej liscie odpowiedniej liczby mandatów. Metoda stosowana w
    Belgii, Austrii, Holandii, Finlandii, Hiszpanii, Portugalii, Niemczech oraz
    w Polsce od 1993. (Encyklopedia Wiem )