  • 1. Data: 2003-04-25 08:03:10
    Temat: czy współwłaściciel może zbyć sam?
    Od: "Mo" <m...@w...pl>

    Witam!
    Chciałabym sie upewnić w pewnej kwestii, mianowicie:
    w trakcie małżeństwa nabyty został samochód (stał się majątkiem wspólnym),
    po rozwodzie (bez sądowego podziału majątku) pozostał w użytkowaniu jednej
    ze stron, która po pewnym czasie go sprzedała (bez pisemnej zgody drugiej
    strony).
    czy słusznie sądzę, że naruszone zostały zapisy prawa mówiące o
    przekroczeniu sprawowania funkcji zwykłego zarządu współwłasnością i było to
    działanie niezgodne z obowiązującym prawem?
    podobno umowa taka jest nieważna - czy rzeczywiście?
    czy strona poszkodowana może jakoś dochodzić swoich praw?
    co dzieje się z tym kto kupił takie auto? czy kupił tylko udział jednego
    współwłaściciela?

    dziękuję za pomoc i zainteresowanie.
    m.

  • 2. Data: 2003-04-25 08:11:36
    Temat: Re: czy współwłaściciel może zbyć sam?
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > czy słusznie sądzę, że naruszone zostały zapisy prawa mówiące o
    > przekroczeniu sprawowania funkcji zwykłego zarządu współwłasnością i było to
    > działanie niezgodne z obowiązującym prawem?

    Sprzedaje zawsze ten ktory jest wpisany w dowodzie rejestracyjnym.

    Kiedys urzednik w UM mowil mi, ze kazde z malzonkow moze dowolnie
    kupowac i sprzedawac samochody bez zgody drugiego i ponoc jest chyba na
    to jakies orzeczenie SN ale nie potrafil mi na poczekaniu podac, jakie.

  • 3. Data: 2003-04-25 08:32:38
    Temat: Odp: czy współwłaściciel może zbyć sam?
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:M...@n...tpi.pl...

    > Sprzedaje zawsze ten ktory jest wpisany w dowodzie rejestracyjnym.

    Co Ty gadasz? Gdzie tak stoi? To znaczy, ze wszystkie przepisy Kodeksu
    cywilnego o wlasnosci i wspowlasnosci mozemy wrzucic do kosza?

    > Kiedys urzednik w UM mowil mi, ze kazde z malzonkow moze dowolnie
    > kupowac i sprzedawac samochody bez zgody drugiego i ponoc jest chyba na
    > to jakies orzeczenie SN ale nie potrafil mi na poczekaniu podac, jakie.

    W ogole pewnie nawet za bardzo nie wiedzial jak sie nazywa. Nie uprawiac mi
    tu fantastyki naukowej, od tego jest pl.rec.s-f czy jakos tak.

    Depi.

  • 4. Data: 2003-04-25 08:40:27
    Temat: Re: Odp: czy współwłaściciel może zbyć sam?
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > Co Ty gadasz? Gdzie tak stoi? To znaczy, ze wszystkie przepisy Kodeksu
    > cywilnego o wlasnosci i wspowlasnosci mozemy wrzucic do kosza?

    Tak.

    Bo kupujacy widzac jedna osobe w dowodzie KUPUJE W DOBREJ WIERZE. I
    nawet jest wspolmalzonek pozniej ta transakcje zakwestionuje, to moze
    dochodzic kasy jedynie od wspolmalzonka, a nie odzyska juz samochodu.

    Facet w UM mowil mi tez, ze tak de facto, malzenstwa nie powinny miec
    samochodu zarejestrowanego tylko na jedno z nich wlasnie ze wzgledu na
    wspolnote majatkowa. Ale jest jak jest i dlatego wspolmalzonkowie
    praktycznie nie maja kontroli nad samochodami zarejestrowanymi na jedno
    z nich.

    Komis ani dealer nie odmowi sprzedazy czlowiekowi, ktory przychodzi i
    wyklada kase. Nie maja obowiazku sprawdzac jego stanu cywilnego.
    Dokladnie tak samo jest ze kupujacym. On nie ma nawet mozliwosci
    sprawdzic stanu cywilnego sprzedajacego. Tak wiec w praktyce obrot
    samochodami w ramach malzenstwa nie jest mozliwy do kontrolowania przez
    wspolmalzonkow.

  • 5. Data: 2003-04-25 08:42:24
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik Mo <m...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:b8apse$oq5$...@n...news.tpi.pl...
> [...]
    > działanie niezgodne z obowiązującym prawem?
    > podobno umowa taka jest nieważna - czy rzeczywiście?

    Niestety nie jest tak, jak myslisz. Przepisy, do ktorych sie odnosisz
    dotycza wspolnosci ustawowej w trakcie trwania malzenstwa. Po jego ustaniu
    wspolnosc ( wspolwlasnosc laczna ) ustaje i nastepuje ex lege zamiana jej na
    wspolwlasnosc w czesciach ulamkowych - zazwyczaj po 1/2. Tak wiec pol
    samochodu nalezalo do x-zony, pol do x-meza. Zona, zgodnie z przepisami
    Kodeksu Cywilnego dot. wspolwlasnosci, mogla swoim udzialem rozporzadzac bez
    niczyjej zgody ( art, 198 kc ). Problem w tym, ze tym drugim nie mogla. To,
    czy nabywca samochodu stal sie skutecznie wlascicielem zalezy teraz od tego,
    czy byl w dobrej czy zlej wierze i czy nastapilo wydanie rzeczy - art. 169
    par 1 chroni nabywce w dobrej wierze od osoby nieuprawnionej do
    rozporzadzenia prawem.

    > czy strona poszkodowana może jakoś dochodzić swoich praw?

    Oczywiscie - na zasadach ogolnych domagac sie odszkodowania w wysokosci
    polowy wartosci samochodu.

    > co dzieje się z tym kto kupił takie auto? czy kupił tylko udział jednego
    > współwłaściciela?

    Patrz wyzej.

    > dziękuję za pomoc i zainteresowanie.

    Avec plaisir :-)

    Depi.

  • 6. Data: 2003-04-25 08:43:44
    Temat: Odp: Odp: czy współwłaściciel może zbyć sam?
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:M...@n...tpi.pl...

    > Tak.

    ???? :-O

  • 7. Data: 2003-04-25 09:10:33
    Temat: Re: Odp: Odp: czy współwłaściciel może zbyć sam?
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > ???? :-O

    Zachowujesz sie jak typowy prokurator ;-)))

    Zacytuj reszte listu.

  • 8. Data: 2003-04-25 09:41:18
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > Bardzo dziękuję, za konkretną odpowiedź.
    > tzn., (jeśli dobrze rozumiem) jedna strona nie może dysponować połówką
    > rzeczy drugiej strony bez zgody tej strony?
    > czyli sprzedanie auta było naruszeniem prawa własności tej drugiej strony?
    > generalnie raczej chodzi mi o naruszenie prawa przez sprzedającego a nie ew.
    > kłopoty kupującego.

    1. Jesli on byl wpisany sam w dowodzie to mozesz tylko od niego zazadac
    "swojej polowki".
    2. Jesli byliscie wpisani oboje w dowodzie, to w celu sprzedazy MUSIAL
    PODROBIC TWOJ PODPIS i taka transakcje mozesz sprobowac podwazyc.

  • 9. Data: 2003-04-25 09:41:25
    Od: "Mo" <m...@w...pl>

[...]
    pozdrawiam
    m.

  • 10. Data: 2003-04-25 12:40:42
    Temat: Odp: Odp: Odp: czy współwłaściciel może zbyć sam?
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:M...@n...tpi.pl...

    > Zachowujesz sie jak typowy prokurator ;-)))

    No a jak mozna sie zachowac na takie dictum?

    > Zacytuj reszte listu.

    A po co?

    Depi.