  • 1. Data: 2011-01-25 20:54:56
    Temat: co wchodzi w skład mieszkania?
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    Witam!
    Ktoś sprzedaje mieszkanie własnościowe w bloku z własną instalacją CO
    niepołączoną z innymi mieszkaniami. Klient przychodzi, ogląda,
    uzgadniają cenę. Nie wiem, co w mieszkaniu było w chwili oględzin i o
    czym sprzedający mówił, że zostawi, a o czym, że zabiera.
    Żadnego protokołu zdawczo-odbiorczego nie sporządzono.
    W akcie notarialnym jest tylko napisane, że sprzedawane jest mieszkanie
    o powierzchni takiej a takiej z dwoma pokojami, kuchnią i łazienką
    znajdujące się pod takim a takim adresem. Bez żadnych szczegółów co do
    stanu mieszkania, instalacji itp.
    Przekazanie kluczy nastąpiło jakiś czas po podpisaniu umowy.
    Kupujący po jakimś czasie stwierdził, że w mieszkaniu brakuje kilu
    kaloryferów (które sprzedający zabrał do nowego mieszkania). Na żądanie
    zwrotu tych kaloryferów sprzedający stwierdził, że ich nie odda, bo są
    jego i nie musiał ich zostawiać, a w akcie notarialnym nie ma żadnej
    wzmianki o kaloryferach czy instalacji CO.

    W związku z tym mam pytanie:
    Czy sprzedający ma rację?

    Pomijając sens takich działań czy równie dobrze mógłby zabrać ze sobą
    drzwi wewnętrzne, sanitariaty i krany, jeżeli nie ma o nich mowy w akcie
    notarialnym?

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 2. Data: 2011-01-25 21:20:08
    Temat: Re: co wchodzi w skład mieszkania?
    Od: " " <j...@N...gazeta.pl>

    Moim zdaniem ewidentna przewałka, ponieważ mieszkania bez grzejników nie da
    się użytkować, wielkość grzejników musi być i jest określona w odpowiednim
    zatwierdzonym projekcie budowlanym, a bez grzejników lokal mieszkalny nie
    byłby dopuszczony do użytkowania (no chyba, że domek letniskowy) przez PINB.
    Tyle, że teraz trzeba to udowodnić.
    Poszedłbym na policję jutro z rana i od razu do prokuratury podjechał ;-)
    Zaczną pytać, co to znaczy "po jakimś czasie" ;-))

    -----

  • 3. Data: 2011-01-25 22:18:42
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    W dniu 25.01.2011 22:20, j...@N...gazeta.pl pisze:
    > Moim zdaniem ewidentna przewałka, ponieważ mieszkania bez grzejników nie da
    > się użytkować, wielkość grzejników musi być i jest określona w odpowiednim
    > zatwierdzonym projekcie budowlanym,
    ZTCP blok miał kiedyś za dawnych czasów (gdy jeszcze był własnością
    zakładu pracy) wspólną kotłownię, która po sprzedaży mieszkań została
    zlikwidowana i od tego czasu każde mieszkanie ma osobną instalację c.o.
    przeważnie z piecem na paliwo stałe (więc nikt nie musiał odbierać
    instalacji gazowej). Sprzedawca prawdopodobnie sam wymienił swego czasu
    żeberka na panele i nie sądzę, żeby występował o jakieś pozwolenie na
    budowę, czy coś w tym stylu.
    a bez grzejników lokal mieszkalny nie
    > byłby dopuszczony do użytkowania
    A bez drzwi wewn. ?
    Dom ma może ze 40 lat.

    Tyle, że teraz trzeba to udowodnić.
    Teoretycznie przecież sprzedać można wszystko, nawet chałupę z łazienką
    jak w filmie Kogel-Mogel, o ile strony tak się umówią, tylko jak
    udowodnić, że taka była umowa? Trzebaby do aktu notarialnego dołączać
    zdjęcia wszystkich pomieszczeń. i opisywać każdą pierdółkę.

    > Poszedłbym na policję jutro z rana i od razu do prokuratury podjechał ;-)
    Kupujący (a właściwie jego sponsor) ma właśnie taki zamiar.
    > Zaczną pytać, co to znaczy "po jakimś czasie" ;-))
    Po tygodniu, czy dwóch od przekazania kluczy i niezwłocznie po wizycie
    sponsora ;)

  • 4. Data: 2011-01-25 23:40:33
    Od: pamana <b...@a...pl>

    że w mieszkaniu brakuje kilu
    > kaloryferów (

    rozbawilo mnie to ,przepraszam ale jak mozna zabrac kaloryfery ?
    słyszałam juz ,że ludzie zabieraja pstryczki od włączania prądu ale
    kaloryfer ? :D
    p.

  • 5. Data: 2011-01-26 08:02:38
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "cyklista" <c...@i...pl> napisał
> [...]
    >
    > Pomijając sens takich działań czy równie dobrze mógłby zabrać ze
    > sobą drzwi wewnętrzne, sanitariaty i krany, jeżeli nie ma o nich

    Racje ma kupujący. Cała instalacja grzewcza, ze wszystkimi
    grzejnikami, jest wbudowana na stałe i stanowi część mieszkania,
    podobnie jak drzwi, muszla itd. Zabrać mógł ruchomości (meble,
    sprzęty) ale nie miał prawa dewastować lokalu (o ile czegoś innego nie
    uzgodnili).
    W akcie notarialnym takich detali się nie opisuje, ale nic nie stało
    na przeszkodzie by przedtem sporządzić protokół opisujący stan i
    wyposażenie lokalu lub choćby dokumentację fotograficzną. Teraz
    problem tkwi głównie w udowodnieniu jak było.
    Jeśli mieszkanie oglądało więcej osób to są świadkowie. Po demontażu
    grzejników pozostały ślady (zakończenia rur, ślady po mocowaniach)
    które biegły może ocenić. Zresztą niewykluczone, że sprzedający nie
    będzie zaprzeczał że dokonał tego demontażu, skoro uważa że miał prawo
    to zrobić.
    Jak poszkodowany chce się szarpać to szanse ma.

  • 6. Data: 2011-01-26 08:45:41
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.01.2011 21:54, cyklista pisze:

> [...]
    > jego i nie musiał ich zostawiać, a w akcie notarialnym nie ma żadnej
    > wzmianki o kaloryferach czy instalacji CO.

    A okna są wspomniane? ;->

> [...]
    >
    > Pomijając sens takich działań czy równie dobrze mógłby zabrać ze sobą
    > drzwi wewnętrzne, sanitariaty i krany, jeżeli nie ma o nich mowy w akcie

    Nie, nie mógł - chyba że wyraźnie uzgodniono inaczej. Krany,
    sanitariaty, kaloryfery... generalnie wszystko, co jest przymocowane na
    stałe stanowi integralną część mieszkania.

  • 7. Data: 2011-01-26 09:19:07
    Od: cyklista <c...@i...pl>

    W dniu 26.01.2011 09:02, Alek pisze:
> [...]

    > przeszkodzie by przedtem sporządzić protokół opisujący stan i
    > wyposażenie lokalu lub choćby dokumentację fotograficzną. Teraz problem
    Sprzedający nie zaprzecza, że wymontował te grzejniki. ZTCW to twierdzi,
    że od razu o tym mówił, ale kupujący tego nie pamięta lub nie dosłyszał,
    czyli słowo przeciw słowu.
    Z tego wynika, że jak idziesz oglądać mieszkanie to weź ze sobą świadków
    - najlepiej kogoś spoza rodziny.

  • 8. Data: 2011-01-26 09:20:24
    Od: cyklista <c...@k...pl>

    Użytkownik Andrzej Ława napisał:

    > A okna są wspomniane? ;->

    > Nie, nie mógł - chyba że wyraźnie uzgodniono inaczej. Krany,
    > sanitariaty, kaloryfery... generalnie wszystko, co jest przymocowane na
    > stałe stanowi integralną część mieszkania.

    Nie wiemy co on kupił i co ma w akcie notarialnym. Może stan surowy,
    zamknięty, do wykończenia, do remontu, do zamieszkania itd..

  • 9. Data: 2011-01-26 09:32:31
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-01-26 09:45, Andrzej Ława pisze:

    > A okna są wspomniane? ;->

    > Nie, nie mógł - chyba że wyraźnie uzgodniono inaczej. Krany,
    > sanitariaty, kaloryfery... generalnie wszystko, co jest przymocowane na
    > stałe stanowi integralną część mieszkania.

    Czy aby to nie jest pozostałość poprzedniej epoki tzw biały montaż?
    Miałem w mieszkaniu meble dodatkowo umocowane do ścian, też należało je
    zostawić?

    Baterie, włączniki, muszle, zlewy - są obecnie w różnych cenach jeżeli
    ktoś kupił sobie jakiś wypas to dlaczego nie miał by tego zabrać, głupi
    włącznik światła może kosztować 10 zł, a może kosztować 200 zł.

    Jakbym miał zamontowane takie za 200 to też by je pozabierał :)

    A jakbym miał podłogę z egzotycznego drogiego drewna to też bym ją zabrał...
    Osobiście poinformował bym kupującego o tym, zresztą w mojej umowie
    sprzedaży był zapis co zostaje (np. żaluzje na oknach), a co zabieram.
    Kupujący wręcz miał problem bo musiał część rzeczy (mebli) usunąć sam bo
    nie były mi potrzebne.

    Tu sprzedający faktycznie zrobił przewałkę, mógł chociaż przed sprzedażą
    poinformować o zamiarze demontażu tych grzejników.

    Swego czasu leciał w TV film jak to pewna para kupowała dom, urocza para
    staruszków niby w żartach mówiła, a to zabieramy,... basen też zabieramy
    - no i zabrali :) - czy nas to czeka.

    Ariusz

  • 10. Data: 2011-01-26 09:56:48
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 26.01.2011 10:32, Ariusz pisze:

> [...]
    >
    > Jakbym miał zamontowane takie za 200 to też by je pozabierał :)
    >
    > A jakbym miał podłogę z egzotycznego drogiego drewna to też bym ją

    Musiałbyś zawrzeć to w umowie. W przeciwnym przypadku obowiązują
    przepisy ogólne, a te - jeśli nic nie precyzują - to powołują się na
    normy społeczne, obyczaje itepe.

    A te generalnie oznaczają, że wszystko, co jest zamocowane na stałe -
    jest nieodłącznym elementem lokalu.

    Nieważne, jaka jest wartość danego detalu - albo uwzględniasz ją w cenie
    lokalu, albo szczegółowo wyłączasz z oferty na piśmie.