  • 1. Data: 2003-06-16 07:36:55
    Temat: co grozi za?
    Od: "maciej" <c...@p...onet.pl>

    za podbicie "sfałszowanie" pieczatki na legitymacji studenckiej???

    ehh zrobilem sobie na juwenalia legitymymacje :) przedluzylem jej okres
    waznosci o 1 semestr, wszystko fajnie i w porazdku ale ostatnoi cos mnie
    podkusilo,
    zachowalem sie jak idiota i posluzylem ta legitymacja w pociagu, rewizor
    spisal dane osobowe, nalozyl kare za przejazd bez biletu i powiedzial ze
    wysle ja do wystawcy.
    Czy PKP pozywa w takich sprawach do sadu?? Jak sie moze zachowac uczelnia??
    Czy zrobic kontratak i isc szybko na uczlenie lagodzic sprawe???
    Czy mozliwa jest ugoda z PKP?? siakies prace spoleczne??

    Pozdrawiam
    Maciej

  • 2. Data: 2003-06-16 08:28:11
    Temat: Re: co grozi za?
    Od: "KarolS" <t...@c...sz>

    odpowiedź kilka postów wyżej
    Mała rada:
    następnym razem nie daj sobie zabrać legitymacji
    rewizor nie ma do tego uprawnień.
    w razie konieczności wyślij go po SOK a sam wyrzuć legitkę przez okno nie ma
    dowodu nie ma sprawy.

  • 3. Data: 2003-06-16 08:29:08
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-06-16 09:36, Użytkownik maciej napisał:
    > za podbicie "sfałszowanie" pieczatki na legitymacji studenckiej???

    Przerobienie legitymacji studenckiej jest przestępstwemz art.270 kk.
    Ścigane z urzędu.
    Art. 270. § 1 kk "Kto, w celu użycia za autentyczny, podrabia lub
    przerabia dokument lub takiego dokumentu jako autentycznego używa,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności
    od 3 miesięcy do lat 5".

    > Czy PKP pozywa w takich sprawach do sadu??

    Jeśli chodzi o niezapłacenie za przejazd, to zależy już od tego, czy
    ukarany uiści opłatę dodatkową. Jeśli chodzi o fałszerstwo, to w
    przypadku złożenia zawiadomienia o popełnieniu przestępstwa sprawą
    zajmuje się Policja lub prokuratura.

    > Jak sie moze zachowac uczelnia??

    Prawomocne skazanie za przestępstwo jest podstawą do wszczęcia
    postępowania dyscyplinarnego, co może zakończyć się relegowaniem ze
    studiów. (w większości uczelni)

    > Czy zrobic kontratak i isc szybko na uczlenie lagodzic sprawe???

    Jeżeli "atak" (złożenie zawiadomienia o przest., wszczęcie postępowania
    przygotowawczego) już nastąpiło, to można próbować ;)

    > Czy mozliwa jest ugoda z PKP?? siakies prace spoleczne??

    Ugoda co do przejazdu bez biletu, czy czego???

    --
    Jubei

  • 4. Data: 2003-06-16 08:44:01
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > Czy mozliwa jest ugoda z PKP?? siakies prace spoleczne??

    Nie.

    http://dzisiaj.dziennik.krakow.pl/dzisiaj/i/Krakow/0
    2/02.html

    Gratulacje. Wlasnie zostales skazancem ;)

  • 5. Data: 2003-06-16 09:16:57
    Od: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>

    KarolS wrote:
> [...]
    > rewizor nie ma do tego uprawnień.
    > w razie konieczności wyślij go po SOK a sam wyrzuć legitkę przez okno nie ma

    Głupoty waść opowiadasz, a w dodatku odpisujesz nad treścią cytatu.
    Poczytaj netykietę i Ustawę Prawo przewozowe (Dz.U.2000 Nr 50 poz. 601)
    Art.33a:
    4. Przewoźnik lub osoba przez niego upoważniona ma prawo:
    c. w razie uzasadnionego podejrzenia, że dokument przewozu albo dokument
    uprawniający do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego jest podrobiony lub
    przerobiony - zatrzymać dokument za pokwitowaniem oraz przesłać go
    prokuratorowi lub Policji, z powiadomieniem wystawcy dokumentu.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 6. Data: 2003-06-16 10:55:50
    Od: "maciej" <c...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Czarek Gorzeński" <c...@s...art.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przerobiony - zatrzymać dokument za pokwitowaniem oraz przesłać go
    > prokuratorowi lub Policji, z powiadomieniem wystawcy dokumentu.

    a jezeli nie mam pokwitowania zatrzymania dokumentu???
    jest to jakas okolicznosc na niekorzysc PKP??
    rewizor powiedzial ze przesle legitymacje na uczelnie, wspominal o Policji
    ze moge sie z nim klocic ale wtedy bedzie ekspertyza i klopoty....
    wlaściwym sadem dla mnie bedzie ten ze wzgledu na miejsce zamieszkania???

    pozdro
    Maciej

  • 7. Data: 2003-06-16 11:09:21
    Od: "KarolS" <t...@c...sz>

> [...]
    > przerobiony - zatrzymać dokument za pokwitowaniem oraz przesłać go
    > prokuratorowi lub Policji, z powiadomieniem wystawcy dokumentu.

    Art 33a
    podpunkt 4 ma zastosowanie pod warunkiem spełnienia warunku art 33a pp2
    Tak się składa że niezmiernie rzadko widuję zdjęcie na upowaznieniu do
    kontroli biletów.
    W związku z czym można uznać osobę sprawdzająca z takim identyfikatorem za
    nie spełniającą wymogów ustawy i olać ją szerokim łukiem ?
    według mnie tak, sprawdzę przy następnej podróży pociągiem, tylko to sobie
    wydrukuję.

    Poza tym
    art 33 mówi o okazaniu dokumentu podróży.

    a o tym wyraźnie mówi też Policja :)
    http://prawo.hoga.pl/policja/pytanie11.asp

    W przypadku gdy gość mówi że legitymacja jest podrobiona chowam ją do
    kieszeni i co mi może zrobić, ano może wezwać Policję a do tego czasu
    legitka leży sobie gdzieś przy torach. I życzę powodzenia w udowadnianiu że
    była fałszywa.

    Pozdrawiam również
    Stachu

    PS rozważania są teoretyczne bo kupuję bilety. :)

  • 8. Data: 2003-06-16 11:23:50
    Od: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>

    KarolS wrote:
    > Art 33a
    > podpunkt 4 ma zastosowanie pod warunkiem spełnienia warunku art 33a pp2
    > Tak się składa że niezmiernie rzadko widuję zdjęcie na upowaznieniu do
    > kontroli biletów.

    Ja raczej nie widuję terminu ważności na identyfikatorze, ale to inna
    sprawa.

> [...]
    > nie spełniającą wymogów ustawy i olać ją szerokim łukiem ?
    > według mnie tak, sprawdzę przy następnej podróży pociągiem, tylko to sobie

    Osobiście też tak uważam.

> [...]
    > kieszeni i co mi może zrobić, ano może wezwać Policję a do tego czasu
    > legitka leży sobie gdzieś przy torach. I życzę powodzenia w udowadnianiu że

    Oczywiście tak możesz zrobić. Ale jeśli nieopatrznie dałeś już dokument
    do ręki kontrolerowi, tak jak było w opisywanym przypadku, to ma on
    prawo go zatrzymać.

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński

  • 9. Data: 2003-06-16 11:25:21
    Od: "maciej" <c...@p...onet.pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <j...@n...ceti.pl> napisał w wiadomości

    > Nie.
    >
    > http://dzisiaj.dziennik.krakow.pl/dzisiaj/i/Krakow/0
    2/02.html

    > Gratulacje. Wlasnie zostales skazancem ;)

    stary, ja mam taka kupe w gaciach a Ty mi jeszce soli dodajesz :) wielkie
    dzieki za wsparcie...

    pozdro
    Maciej

  • 10. Data: 2003-06-16 11:25:51
    Od: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>

    maciej wrote:
    > a jezeli nie mam pokwitowania zatrzymania dokumentu???
    > jest to jakas okolicznosc na niekorzysc PKP??

    A dałeś sobie zabrać legitymację bez pisemnego potwierdzenia? Raczej
    będzie Ci ciężko udowodnić, że nie otrzymałeś pokwitowania... bo jak?

    Pozdrawiam

    Czarek Gorzeński