  • 1. Data: 2003-09-30 19:19:21
    Temat: cd. spór o dorg
    Od: "Ola_k" <o...@s...clubnet.pl>

    Dziekuje za cenne wskazówki dotyczące praw własności do drogi.
    Mam kolejne pytanie, czy sprawa naświetlona jest mozliwa do wygrania?..
    jakie są jej koszty?

    Ola

  • 2. Data: 2003-10-01 06:31:55
    Temat: Re: cd. spór o dorg
    Od: "FunnyGuy" <f...@t...pl>

    "Ola_k" <o...@s...clubnet.pl> wrote in message
    > Dziekuje za cenne wskazówki dotyczące praw własności do drogi.
    > Mam kolejne pytanie, czy sprawa naświetlona jest mozliwa do wygrania?..
    > jakie są jej koszty?

    Nie będzie to prawo własności do drogi (tak jak to powyżej napisałaś) ale
    ograniczone prawo rzeczowe polegające na prawie przechodu i przejazdu
    najkrótszą drogą do nieruchomości (twojej babci - o ile dobrze pamiętam).
    Droga pozostanie nadal własnoścą tego kogo jest, ale nie będzie on mógł
    odmówić korzystania z tej drogi, w taki sposób jaki będzie przewidywać
    ustanowiona służebność. Może ona oprócz prawa przechodu i przejazdu (osób i
    środków transportu, zawierać także np. prawo "przepędu" zwierząt
    gospodarskich, układania (w razie potrzeby) linii wodociągowych,
    energetycznych, telefonicznych, itd. Warto zatem zastanowić się wcześniej
    czemu dana służebność ma służyć.

    Ustanowiona służebność pozostaje prawem związanym z nieruchomością twojej
    babci i obciąża każdoczesnego właściciela nieruchomości obciążonej taką
    służebnością. Oznacza to, że każdy kolejny właściciel takiej nieruchomości
    będzie musiał znosić fakt iż przez jego drogę będzie mógł chodzić, czy
    przejeżdżać ktoś inny.

    Słuzebność może być odpłatna, bądź nieodpłatna. O ewentualnej odpłatności
    (jej wysokości) decydują same strony postępowania, a w razie braku
    porozumienia orzeka sąd.

    Sprawa jest jak najbardziej do wygrania, o ile jest tak jak mówisz, że nie
    ma innej drogi lub taka droga co prawda jest, ale korzystanie z niej jest
    bardzo utrudnione lub wręcz niemożliwe. Jednym słowem musisz udowodnić, że
    przez brak dostępu do nieruchomości nie możesz z niej w sposób właściwy
    korzystać.

    O kosztach sądowych w tej chwili Ci nie powiem, ale zasady i tryb pobierania
    kosztów sądowych w sprawach cywilnych określa ustawa z dnia 13 czerwca 1967
    r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. Nr 24, poz. 110 z
    późn.zm.). Wysokość wpisów w poszczególnych rodzajach spraw określa
    rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 17 grudnia 1996 r. (Dz. U. Nr 154,
    poz. 753), a wysokość opłat kancelaryjnych - rozporządzenie z 15 listopada
    1996 r. (Dz. U. Nr 139, poz. 650 z późn.zm.). Możesz więc sama poczytać

    Nie musisz także korzystać z zastępstwa procesowego. Babcia (lub Ty z
    udzielonego przez nią pełnomocnictwa) sama może wystąpić przed Sądem.