  • 1. Data: 2006-02-07 09:18:50
    Temat: Zwolnienie dyscyplinarne
    Od: haste <h...@n...irc.pl>

    Witam...
    Jest nastepujaca sytuacja :

    Pracownik 32 lata, dwójka dzieci w wieku szkolnym, zona bezrobotna.
    Zarobtki tego faceta na cala rodzine to ok 900zl brutto, nagle pojawia
    sie mozliwosc pracy w stabilniej firmie za 1300zl brutto na okresie
    probnym i adekwatnie wiecej pozniej.
    Pracownik ten sklada podanie u swojego pracodawcy podanie o rozwiazanie
    umowy za porozumieniem stron (nie ma podstaw o wypowiedzienie z kodeksu
    za naruszenie prawa pracowniczych) - nie dostaje porozumienia, a
    sytuacja jest taka iz jesli nie podejmnie nowej pracy w przeciagu dwoch
    dni straci mozliwosc nowej pracy.
    Jednoczesnie stary pracodawac (poza dyscypinarka) straszy go sadem (o
    podwyzce czy oczymkolwiek innym nie ma mowy) - poniesienie strat w
    zwiazku z odejsciem natychmiastowym pracownika (fikcja).
    Czy pismo typu: "Oswiadcza iz naruszylem art 52 1 kp - narusznie
    obowiazkow pracniczych. Moja decyzja byla podyktowana faktem, iz
    pracodawaca nie wyrazil zgody na rozwiazanie umowy za porozumieniem
    stron (pozniej wyjasnienie kwesti rodzinnych etc.)"
    Co mozna jeszcze w tej sprawie zrobic??
    Czy jesli bedzie sprawa w sadzie kto ma wieksze szanse wygrac??

  • 2. Data: 2006-02-07 09:24:32
    Temat: Re: Zwolnienie dyscyplinarne
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    haste napisał(a):
> [...]
    > pracodawaca nie wyrazil zgody na rozwiazanie umowy za porozumieniem
    > stron (pozniej wyjasnienie kwesti rodzinnych etc.)"

    A co ma osiągnąć przez to pismo?

    > Co mozna jeszcze w tej sprawie zrobic??
    > Czy jesli bedzie sprawa w sadzie kto ma wieksze szanse wygrac??

    O odszkodowanie? pracodawca, a zakres w jakim może go dochodzić jest
    wskazany w art.61[2] kp

    KG

  • 3. Data: 2006-02-07 09:30:37
    Od: "Fil" <f...@b...pl>

    Użytkownik "haste" <h...@n...irc.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Co mozna jeszcze w tej sprawie zrobic??
    > Czy jesli bedzie sprawa w sadzie kto ma wieksze szanse wygrac??

    Pracodawca, choc w skrajnych wypadkach... naprawde skrajnych - pracownik.
    Prosze jednoczesnie zastanowic sie czy nie ma mozliwosci wykorzystania art.
    55 par. 1 i par. 1[1] Kodeksu pracy przeciwko pracodawcy. Byc moze
    nalezaloby wykorzystac art. 55 par. 1[1] i obawiac sie odszkodowania z art.
    61[1] w zw. z art. 61[2] Kodeksu pracy.

    Pozdr.,

    F.
    --------------------------------
    www.doradcyprawni.com
    www.doradcyprawni.org.pl
    www.doradcaprawny.pl

  • 4. Data: 2006-02-07 09:33:05
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu haste porozsypywal nastepujace haczki:
> [...]
    > pracodawaca nie wyrazil zgody na rozwiazanie umowy za porozumieniem
    > stron (pozniej wyjasnienie kwesti rodzinnych etc.)"
    Czy pismo typu ... co...? Bo chyba zdania nie dokonczyles
    > Czy jesli bedzie sprawa w sadzie kto ma wieksze szanse wygrac??
    Napisz cos wiecej o charakterze pracy tego goscia. Aczkolwiek wydaje mi
    sie ze pracownik zarabiajacy 900zl brutto nie pelni kluczowej funkcji w
    firmie wiec ciezko bedzie pracodawcy udowodnic poniesiona strate
    (pomijam czas dzialania sadow w Polsce)
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 5. Data: 2006-02-07 09:41:21
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    kam napisał(a):
    > O odszkodowanie? pracodawca, a zakres w jakim może go dochodzić jest
    > wskazany w art.61[2] kp

    to jak by rozwiązal pracownik, za bardzo skróciłem myśl :)

    KG

  • 6. Data: 2006-02-07 09:51:49
    Od: a...@t...pl (Bartek)

> [...]
    > Co mozna jeszcze w tej sprawie zrobic??
    > Czy jesli bedzie sprawa w sadzie kto ma wieksze szanse wygrac??

    Sytuacja jest tak, ze umowa to umowa i zobowiązuje zarowno pracownika jak i
    pracodawce. Tak naprawde jedyne sensowne wyjcie to zgoda pracodawcy na
    rozwiazanie umowy za porozumieniem stron. W sumie dziwie sie ze ie chce sie
    zgodzic, w koncu 'nie zrobisz z niewolnika pracownika', ale to jego
    zbójeckie prawo.

    Znajomy oczywiscie moze porzucic prace, ale bedzie to skutkowac art.52KP.
    Pracodawca moze oczywiscie wystapic do sadu o zadoscuczynienie strat
    spowodowanych przez nagle w takiej formie odejscie pracownika, ale musialby
    je mocno udowodnic, co nie byloby takie proste.

    Pozdrawiam
    _________________________
    BN
    www.adekus.pl

  • 7. Data: 2006-02-07 11:06:23
    Od: haste <h...@n...irc.pl>

    kam napisał(a):
    > haste napisał(a):
    >

    > A co ma osiągnąć przez to pismo?

    Nie wiem...gdzie mu ktos tak doradzil...

    > O odszkodowanie? pracodawca, a zakres w jakim może go dochodzić jest
    > wskazany w art.61[2] kp

    A czy byla kiedys rozprawa kiedy to pracownik przegral - zarbiajac
    900bruto kiedy to pracodawca wytoczyl mu proces o poniesione straty.
    Jesli tak to gdzie i kiedy i ew. w jakiego rzedu sa to koszta (zakldajac
    ze pracownik mial dwutygodniowy okres wypowiedzenia)...?

  • 8. Data: 2006-02-07 11:26:57
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

> [...]
    > Jesli tak to gdzie i kiedy i ew. w jakiego rzedu sa to koszta (zakldajac
    > ze pracownik mial dwutygodniowy okres wypowiedzenia)...?
    IHMO odszkodowanie zalezne jest od poniesionych strat a drugorzedne
    znaczenie ma pensja jaka sie mialo.
    Napisz cos wiecej - jakiego rodzaju firma, jaki charakter pracy
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 9. Data: 2006-02-07 11:48:49
    Od: haste <h...@n...irc.pl>

    Fil napisał(a):
    > Pracodawca, choc w skrajnych wypadkach... naprawde skrajnych - pracownik.

    Dlaczego?? Sprawa rozbija sie tu o kwote 900brutto - czy taki procownik
    moze miec wplyw na funkcjonowanie firmy w stopnio takim ze firma
    poniesie z tego tytulu jakiekolwiek straty...?

> [...]
    > 55 par. 1 i par. 1[1] Kodeksu pracy przeciwko pracodawcy. Byc moze
    > nalezaloby wykorzystac art. 55 par. 1[1] i obawiac sie odszkodowania z art.

    Art. 55. § 1. Pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia,
    jeżeli zostanie wydane orzeczenie lekarskie stwierdzające szkodliwy
    wpływ wykonywanej pracy na zdrowie pracownika, a pracodawca nie
    przeniesie go w terminie wskazanym w orzeczeniu lekarskim do innej
    pracy, odpowiedniej ze względu na stan jego zdrowia i kwalifikacje zawodowe.

    Raczej sie nie da...Tym bardzie ze nia ma na to czasu...w sumie czas juz
    sie skonczyl a sprawa wyjasni sie za jakies 3h.

  • 10. Data: 2006-02-07 11:55:34
    Od: haste <h...@n...irc.pl>

    badzio napisał(a):

> [...]
    > sie ze pracownik zarabiajacy 900zl brutto nie pelni kluczowej funkcji w
    > firmie wiec ciezko bedzie pracodawcy udowodnic poniesiona strate

    Mam jeszcze jedno pytanie : czy mozna (z jakim skutkiem) sadownie
    dochodzic zmiany formy zwolnienia z pracy...tzn. w tej chwili gosc
    zapewne dostanie dyscyplinarke (skladal wnioski o porozumienie stron),
    ale czy mozna przed sadem starac sie (fakt 'brudu' w papireach) o zmiane
    formy zwolnienia (przedstawiajac pewne argumenty) -> W tym przypadku z
    dyscyplinarki na porozumienia stron - zeby w papierach bylo czysto.

    A co do firmy to jest to (nazwy nie znam) branza ceramiczna - plytki
    lazienkowe etc.
    BTW pojawila sie jedna nowa kwestia a mianowicie praciwnik w umowie mial
    napisane stanowisko 'Pomocnik Operatora Maszyny' - tak naprawde byl i
    wykonywal funkcke 'Operatora Maszyny' - nie jestm pewny czy pracodawca
    mial sprecyzowane instrukcje stanowiskowe. Ale czy taki argument moze
    pomoc w sprawie??