  • 1. Data: 2009-03-22 11:34:35
    Temat: Zniesienie współwłasności, dział spadku - pytanie
    Od: " Megi" <m...@N...gazeta.pl>

    Witam,
    czy mozna żądać zniesienia współwłasności nieruchomości /przy dziale spadku/
    jeśli jest taka sytuacja:
    - jest 2-ch współwłaścicieli, do podziału jest stary dom z działką
    - działka ze starym domem została rozbudowana o dom 2-go
    współwłaściciela /nowy dom stoi na jednej połowie działki, stary - na
    drugiej/ i miałaby zostać podzielona w taki sposób:
    - połowa działki z domem nowym - na wyłączną własność 2-go współwłaściciela
    - druga połowa miałaby być "współwłasnoscią", bo 2-gi współwłaściciel rości
    sobie prawo do połowy domu.

    Jest to podział krzywdzący dla 1-go współwłaściciela, bo dom nie stoi w
    powietrzu, a 2-gi wsp. będzie korzystał z drugiej połowy działki...

    Moje pytanie jest: czy zgodnie z KC można tak znieść współwłasność ?
    2-gi współwłasciciel upiera się przy tym podziale wiedząc, ze działki po
    wydzieleniu przestaną być budowlane /za mała powierznia wg MPZP gminy/
    proszę o wypowiedzi.
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-03-22 11:52:27
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Megi pisze:

    > czy mozna żądać zniesienia współwłasności nieruchomości /przy dziale spadku/

    Art. 689 kpc

    --
    @2009 Johnson
    Audiatur et altera pars

  • 3. Data: 2009-03-22 12:07:51
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik " Megi" <m...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Jest to podział krzywdzący dla 1-go współwłaściciela, bo dom nie stoi w
    > powietrzu, a 2-gi wsp. będzie korzystał z drugiej połowy działki...

    Żądać sobie można.
    Oczywiście za tą pierwszą działkę należy się drugiemu połowa jej wartości.
    MINUS ew. koszta budowy domu.

  • 4. Data: 2009-03-22 16:05:07
    Od: " Megi" <m...@g...pl>

    Cavallino <c...@k...pl> napisał(a):

    > Oczywiście za tą pierwszą działkę należy się drugiemu połowa jej wartości.
    > MINUS ew. koszta budowy domu.
    Witam,
    i dziękuję za odpowiedż. Upewnię się, czy dobrze zrozumiałam - ten
    współwłaściciel, który zajął połowę działki pod swój nowy dom powinien
    drugiemu zwrócić połowę wartości tej działki?

    On chce dodatkowo wydzielić dla siebie strych w tym starym domu /jako
    oddzielny lokal / i chce go przerobić na mieszkalny. Strych ma słabą
    konstrukcję, wejście do niego jest przez wspólny hall i jedne drzwi
    wejściowe, woda i kanalizacja - wspólne.Czy sąd wydzieli taki "lokal" na
    własność?
    Zapowiedział też, ze mimo iż ma 50% udziałów w tym starym domu, to kosztu
    remontów i ogrzewania ponosił nie będzie 'bo to nie jego' i nie ma zamiaru
    inwestować w "cudze". Czyli - będzie robił, co chce, a koszty ogrzewania,
    napraw elewacji , sypiacego się komina i pleśni w scianach obciążać będą
    tego drugiego, ze "współwłasności"...

    Jak to rozwiązać?
    pozdr

  • 5. Data: 2009-03-22 16:13:11
    Od: " Megi" <m...@g...pl>

    Zapomniałam o dość istotnej sprawie - była propozycja sprzedaży
    całości /przez podział "fizyczny" działka straci charakter budowlany/, ale
    ten współwłasciciel, co ma ten nowy dom /stan surowy zamkniety/ napisał w
    pismie procesowym, że "sprzedaż - tak, ale NIE PRZED PODZIAŁEM na 2 odrębne
    nieruchomości"...
    Co to może oznaczać ? chce ten nie wykończony dom sprzedać? Pomijając
    niemozność podziału.
    pozdr

  • 6. Data: 2009-03-22 16:59:49
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik " Megi" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > współwłaściciel, który zajął połowę działki pod swój nowy dom powinien
    > drugiemu zwrócić połowę wartości tej działki?

    I DOMU.
    Ew. minus jego nakłady na ten dom.

    Ten dom NIE JEST jego.

    > Zapowiedział też, ze mimo iż ma 50% udziałów w tym starym domu, to kosztu
    > remontów i ogrzewania ponosił nie będzie 'bo to nie jego' i nie ma zamiaru
    > inwestować w "cudze".

    A nie możecie podzielić się tak, że on bierze jedną działkę i dom, a Ty
    drugą i drugi dom?

  • 7. Data: 2009-03-22 17:18:31
    Od: " Megi" <m...@g...pl>

    Cavallino <c...@k...pl> napisał(a):

    > I DOMU.
    > Ew. minus jego nakłady na ten dom.
    >
    > Ten dom NIE JEST jego.
    Witam,
    nowy dom zbudował z własnych środków /ma faktury/ ale spadkodawca(zmarły
    ojciec) pomagał mu przez 2 lata przy tej budowie, a przy okazji wizyty u
    dalszej rodziny, ojciec zwierzał się, ze dał mu kilkanaście tysięcy na okna
    i drzwi, bo zbrakło mu pieniędzy i przed zimą chciał zabezpieczyć...
    Oczywiście on kwestionuje tę pomoc, ale ja mam nagrane zeznania tego
    członka rodziny na dvd.

    > A nie możecie podzielić się tak, że on bierze jedną działkę i dom, a Ty
    > drugą i drugi dom?
    Z tą własnie myślą dostał zgodę na budowę na współwłasności, ale widocznie
    zaplanował sobie, ze więcej z nieruchomości wyciagnie, jak poczeka na śmierć
    ojca, który dał mu zgodę na tę budowę, by nie zajmował strychu, co nie jest
    przystosowany do mieszkania /50-letni dom drewniany,budowany z gotowych
    prefabrykowanych scian, strych ma wysokość niecałe 2 m w najwyzszym miejscu/
    On oficjalnie chce spłaty za połowę z 70 m2 starego domu - wg niego wart
    jest 350-400 tys.!/nowy w identycznej technologii kosztuje 120 tys/, ale
    ponieważ ja nie mam, więc wymyślił sobie współwłasność. A przecież dom stary
    stałby na "mojej" części działki,więc on miałby w uzytkowaniu i tę działkę,
    bo jakieś dojście do domu jest potrzebne.
    Facet jest agresywny, a ja jestem sama z dziećmi...Spokoju nie będzie.
    Zaproponowałam podział na 2 odrębne domy/odrębne lokale/ z udziałem w
    gruncie/odrębność lokali pozostawia chyba współwłasność w gruncie, więc
    działka zostałaby jako całość, a płotek przecież mozna postawić :)/
    ale on na żadną wersję poza swoją się nie zgadza...
    Może sąd może go zmusić do sprzedaży, jesli nie chce?
    pozdr

  • 8. Data: 2009-03-22 18:00:54
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]
    > okna
    > i drzwi, bo zbrakło mu pieniędzy i przed zimą chciał zabezpieczyć...

    No i to jest jego problem, nie jego dom i tyle.
    Musi się nim podzielić.

> [...]
    > miejscu/
    > On oficjalnie chce spłaty za połowę z 70 m2 starego domu

    To mu daj.
    I zażądaj połowy z nowego.

    > Zaproponowałam podział na 2 odrębne domy/odrębne lokale/ z udziałem w
    > gruncie/odrębność lokali pozostawia chyba współwłasność w gruncie, więc
    > działka zostałaby jako całość, a płotek przecież mozna postawić :)/

    Tak się raczej nie da.

  • 9. Data: 2009-03-22 18:31:18
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    Megi wrote:

    Anna, zamiast zmieniać nicki i cyklicznie wrzucać na grupę
    modyfikowany post o złym bracie i biednej siostrze,
    przeprowadź wreszcie sprawę spadkową i dział spadku,
    zainwestuj w prawnika i zakończ definitywnie tę sprawę.
    --
    pozdrawiam
    Justyna