  • 1. Data: 2013-11-11 23:10:35
    Temat: Zarządca domeny blokuje wychodzące maile - co zrobić?
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Taka sytuacja:
    W firmie Supermedia jest wykupiony pakiet "Virtual Server". Siedzi tam
    kilka domen różnych moich klientów. Każda z tych firm ma swoje domeny
    typu firma.pl lub firma.com.pl

    Jedna z firm to hurtownia. W pewnym momencie przestały wychodzić maile.

    Napisałem maila do Supermediów z opisem problemu:

    _____________________________________
    Thunderbird, wiele adresów w polu "Kopia Ukryta".
    Problem jak w załączniku. Co ciekawe, Thunderbird pokazuje "zdrowe" adresy.

    Jeszcze ok. miesiąc temu nie było problemu.

    Ki diabeł?
    _____________________________________

    i dostałem odpowiedź:
    _____________________________________
    Witam

    W związku z coraz częstszym wykorzystywaniem kont pocztowych na usłudze
    SMHOST do rozsyłania spamu. W wyniku czego nasze serwery pocztowe
    trafiają na czarne/spam listy i są blokowane na serwerach pocztowych
    odbiorców - uniemożliwiając wysyłkę wiadomości pozostałym użytkownikom
    poczty. Wdrożony został mechanizm limitowania ilości wysyłanych
    wiadomości z jednego konta pocztowego, w danym okresie czasu.
    Mechanizm ten ma na celu ograniczenie w sposób automatyczny tego typu
    naruszeń.

    Na chwilę obecną limity dla każdego konta pocztowego ustawione są
    następująco:
    - max 10 wiadomości przez 10 sekund
    - max 100 wiadomości przez 5 min.
    - max 500 wiadomości przez 1 godz.
    _____________________________________

    Zdziwiło mnie to, więc następny mail:
    _________________________________
    Dzięki za odpowiedź.

    Klient, u którego problem wystąpił (xxxxxxxx.com.pl) to hurtownia,
    obsługująca wielu odbiorców, wyłącznie hurtowych, w tym zagranicznych.
    Jest kilkudziesięciu "dużych" dostawców, robiących ograniczone czasowo
    (czasem do 1 dnia) promocje. Zaczynają się też tzw. "zatowarowania
    przedsezonowe".

    Stąd też dla niekórych odbiorców jest konieczność wysłania mailem ofert.
    Może to być nawet kilka ofert dziennie (nie można w jednym mailu łączyć
    kilku ofert). Klienci miewają po kilka maili (np. oddziały terenowe),
    stąd też baza maili to kilka tysięcy adresów.

    Klienci chcą i potrzebują te oferty - muszą być one dostarczone w
    określonym przez dostawców czasie.

    Niebawem oferty mogą zacząć wysyłać także inni moi klienci (np. yyyyyy,
    zzzzzzzzz).

    Stąd też limitowanie wiadomości na kontach komercyjnych jest
    niedopuszczalne.

    Proszę o wyłączenie limitów dla wskazanych kont.
    _____________________________________

    Kolejna odpowiedź Supermediów:
    _____________________________________
    Dzień dobry,

    Zapewne intencją Państwa działań nie jest rozsyłanie spamu czy po prostu
    szkodzenie firmie Supermedia. Niestety masowa wysyłka maili może być tak
    postrzegana. To zaś może skutkować naruszeniem poniższego regulaminu
    usługi SMHost.

    "5.3. SUPERMEDIA zastrzega sobie prawo do rozwiązania współpracy, jeżeli
    konto wykorzystywane jest niezgodnie ze swoim przeznaczeniem, w
    szczególności, jeżeli jego użytkownik, wysyła spam do innych
    użytkowników sieci, działa na szkodę SUPERMEDIA lub konto używane jest
    do celów niezgodnych z polskim prawem. Rozwiązanie umowy pociąga za sobą
    przepadek całości wniesionej opłaty abonamentowej."

    Jeśli chcą Państwo poznać ofertę, która sprosta Państwa potrzebom to
    proszę o kontakt z naszym Działem Handlowym pod adresem i...@s...pl.
    _____________________________________

    Pytanie mam takie:

    Klienci chcą i potrzebują maili (jak to pisałem). Czy dostawca ma
    możliwość blokowania komercyjnych skrzynek pocztowych na podstawie
    *wydawania* *się* ?
    Czy oni tam mają wróżki? ;)

    Piszą w swoim regulaminie o działaniu na szkodę Supermediów. Ale
    blokując maile, działają tym samym na szkodę mojego klienta. On bierze
    towar "przedsezonowy" (są to ilości liczone w dziesiątkach palet, drogi
    towar) i musi ten towar szybko dostarczyć do swoich klientów.
    Indywidualne oferty i arkusze zamówień *muszą* przejść przez maile, tam
    i z powrotem. Uniemożliwienie korespondencji mailowej może skutkować
    niemożnością sprzedania towaru, więc bardzo znacznymi stratami.

    Pełna wersja Regulaminu Supermediów:
    http://smhost.pl/pub/files/Regulamin_uslug_SM_Host.p
    df

    Trzej z moich klientów to sklepy internetowe (na razie rozwijające się),
    które też będą wysyłać mailing do swoich klientów.

    Co można w powyższej sytuacji zrobić?

    Migracja do innego dostawcy nie jest trywialna, wiąże się z m.in.
    zamknięciem istniejących kont pocztowych i ich ponownym kreowaniem u
    nowego dostawcy, przerzucaniem serwisów www, przerzucaniem (a czasem
    migracją) baz danych, itd.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 2. Data: 2013-11-12 03:39:55
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Adam wrote:
> [...]
    > zamknięciem istniejących kont pocztowych i ich ponownym kreowaniem u
    > nowego dostawcy, przerzucaniem serwisów www, przerzucaniem (a czasem

    znalezzc sobie dostawce, któremu jeszcze nie odbiło prosto w centralę.
    Tyle możesz.

  • 3. Data: 2013-11-12 08:16:26
    Od: "WOJO" <s...@a...unknown.hehe>

    > Na chwilę obecną limity dla każdego konta pocztowego ustawione są
    > następująco:
    > - max 10 wiadomości przez 10 sekund
    > - max 100 wiadomości przez 5 min.
    > - max 500 wiadomości przez 1 godz.
    Osobiście uważam te limity za wystarczające, nawet do mailingu.

    > Co można w powyższej sytuacji zrobić?
    Dostosować się do wymagań stawianych przez dostawcę lub szukać innego i...

> [...]
    > zamknięciem istniejących kont pocztowych i ich ponownym kreowaniem u
    > nowego dostawcy, przerzucaniem serwisów www, przerzucaniem (a czasem
    ...zatrudnić informatyka, dla którego ten problem jest trywialny.
    Pozdrawiam.
    WOJO

  • 4. Data: 2013-11-12 08:31:33
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-11-12 08:16, WOJO pisze:
    > Osobiście uważam te limity za wystarczające, nawet do mailingu.

    No - to jest *TWOJE* zdanie.
    500/godz to przecież detal.
    Wiem, można sobie tak ustawić automat, żeby te parę tysięcy mejli
    rozkładał równomiernie w rozsądnym czasie, ale dnia może braknąć.
    Z kolei - u mnie jest ustawiony jakiś zaufany dostarczyciel blacklist-ów
    (nie chce mi się sprawdzać co tam admin nawywijał i który to
    dostarczyciel), na którym co jakiś czas pojawia się gmail jako
    dostarczyciel spamu i miewam z tym problemy, bo mejle od gmail są odbijane.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 5. Data: 2013-11-12 08:43:44
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 12.11.2013 08:31, sqlwiel pisze:
    \

> [...]
    > dostarczyciel), na którym co jakiś czas pojawia się gmail jako
    > dostarczyciel spamu i miewam z tym problemy, bo mejle od gmail są odbijane.

    No i prawidłowo. Przecież gównomail to straszni spamerzy.

  • 6. Data: 2013-11-12 08:47:13
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2013-11-11 23:10, Adam pisze:
    > Taka sytuacja:
    > W firmie Supermedia jest wykupiony pakiet "Virtual Server". Siedzi tam
    > kilka domen różnych moich klientów. Każda z tych firm ma swoje domeny
    > typu firma.pl lub firma.com.pl
    [ ... ]
    > Co można w powyższej sytuacji zrobić?
    1. Przyzwyczaić się.
    2. Zmienić dostawcę.
    3. Skonfigurować własny serwer pocztowy.

    Maciek

  • 7. Data: 2013-11-12 10:26:43
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Osobiście uważam te limity za wystarczające, nawet do mailingu.

    Dobrze napisałeś: osobiście ;)
    Ale gdybyś musiał po południu wysłać kilka tysięcy maili i rano mieć już
    zamówienia, to chyba byś zmienił zdanie ;)

    > Dostosować się do wymagań stawianych przez dostawcę lub szukać innego i...

    Nie chodzi tu wprost o dostosowanie się do dostawcy.
    Problem jest:
    Na jakiej podstawie dostawca może blokować maile wychodzące?
    Na co się powoływać?

    Przypominam, że piszemy na grupie pl.soc.prawo

    > ...zatrudnić informatyka, dla którego ten problem jest trywialny.

    Wiesz, o czym mówisz?
    Fafnaście domen, na nich fafnaście serwisów PHP na bazach My-SQL,
    dziesiątki maili, setki aliasów, autorespondery. Niektóre konta mailowe
    są połączone z urządzeniami aktywnymi (switche, routery, itp) do
    monitoringu statusu, niektóre konta są "techniczne" do obsługi witryn
    sklepów internetowych.

    Nadal wiesz, o co chodzi???

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2013-11-12 11:33:09
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 12.11.2013 10:26, Adam pisze:

    > Dobrze napisałeś: osobiście ;)
    > Ale gdybyś musiał po południu wysłać kilka tysięcy maili i rano mieć już
    > zamówienia, to chyba byś zmienił zdanie ;)

    Nie miałeś osobnego IP na te swoje serwery?

    Wtedy w najgorszym przypadku zablokowane będzie tylko to IP i reszcie
    usług Supermediów to nie szkodzi.

    > Nie chodzi tu wprost o dostosowanie się do dostawcy.
    > Problem jest:
    > Na jakiej podstawie dostawca może blokować maile wychodzące?
    > Na co się powoływać?

    Powołał się na regulamin będący integralną częścią umowy. Dość mętny.
    Pewnie trzeba renegocjować umowę, bo dron z dezinfolinii nie może zrobić
    nic ponad procedurę narzuconą mu z góry.

    > Przypominam, że piszemy na grupie pl.soc.prawo

    Oczywiście możesz pozywać usługodawcę, ale zastanów się czy łatwiej
    będzie ci kopać się w sądzie, czy zmienić usługodawcę?

> [...]
    > są połączone z urządzeniami aktywnymi (switche, routery, itp) do
    > monitoringu statusu, niektóre konta są "techniczne" do obsługi witryn

    Konta pocztowe "podłączone" do fizycznych urządzeń? Czy może masz na
    myśli swoje wirtualne serwery podłączone przez wirtualne porty do
    fizycznych urządzeń?

    Generalnie temat brzmi ciekawie :)

  • 9. Data: 2013-11-12 14:27:50
    Od: "WOJO" <s...@a...unknown.hehe>

> [...]
    > połączone z urządzeniami aktywnymi (switche, routery, itp) do monitoringu
    > statusu, niektóre konta są "techniczne" do obsługi witryn sklepów

    Mam w zwyczaju wiedzieć na jaki temat się wypowiadam i rzadko kiedy
    popuszczam wodze fantazji ;)
    Przecież temat nie powstał wczoraj, a z przytoczonej korespondencji wynika,
    że już od jakiegoś czasu z tym walczycie.
    Trafiacie na blacklisty z jakiegoś konkretnego powodu. Automaty raczej tego
    nie robią, a ludzie, którym może nie odpowiadać treść/ilość/forma
    korespondencji.
    I jeszcze jedno, do sprawdzenia, że dana domena rozsyła zbyt dużo
    spamu/mailingu nie jest wymagana szklana kula i wróżka, a myślący admin,
    który wdroży logowanie ruchu na konkretnych portach dla poszczególnych
    hostów.
    Nie wiem, jaki ruch generujecie, ale albo dostosujecie się do regulaminu
    tejże firmy, albo czas zacząć myśleć o uniezależnieniu się od firmy
    hostingowej i samemu na dobrym łączu postawić serwer z obsługą wymaganych
    usług.
    Oczywiście po pewnym czasie problem znowu powróci w innej postaci (maile nie
    będą dochodzić), ale tym razem to już sami będziecie musieli sobie poradzić
    i nikt Wam nie będzie narzucał swoich regulaminów.
    Pozdrawiam.
    WOJO

  • 10. Data: 2013-11-12 15:23:14
    Od: anacron <a...@a...pl>

    W dniu 11.11.2013 23:10, Adam pisze:
> [...]
    > typu firma.pl lub firma.com.pl
    >
    > Jedna z firm to hurtownia. W pewnym momencie przestały wychodzić maile.

    Zmienić dostawcę usług. To się nazywa wolny rynek.

    --
    anacron
    aba/