  • 1. Data: 2008-02-22 18:27:02
    Temat: Zakup drogą elektroniczną i zwrot
    Od: x007 <x...@p...onet.pl>

    Witam,

    W przypadku, gdy towar zakupiony droga elektroniczną (allegro) okazał
    sie niezgodny z ofertą (zupełnie inny produkt) kto ponosi koszt
    transportu - zamawiający czy sprzedawca?
    Chodzi zarówno o koszt transportu który już został poniesiony (podczas
    zakupu towaru) oraz koszt odesłania i ewentualnie przysłania poprawnego
    artykułu.

    Proszę o podstawę prawną.

    Pozdrowienia
    x007

  • 2. Data: 2008-02-22 21:13:38
    Temat: Re: Zakup drogą elektroniczną i zwrot
    Od: "Roki" <r...@w...pl>

> [...]
    > Chodzi zarówno o koszt transportu który już został poniesiony (podczas
    > zakupu towaru) oraz koszt odesłania i ewentualnie przysłania poprawnego

    Jeżeli była to sprzedaż konsumencka (osoba fizyczna - przedsiębiorca, np
    kupowałeś od kogoś kto ma dg lub ze sklepu internetowego) to ma zastosowanie
    ustawa o sprzedaży konsumenckiej, w myśl której sprzedawca ponosi wszelkie
    koszty związane z dostarczeniem, montażem itp. Wszelki - zatem przesyłka
    oraz zwrot jest na koszt sprzedawcy. Ma to zastosowanie w przypadku gdy
    towar jest niezgodny z umową a nie z ofertą (bo to się czasami rózni od
    siebie).
    W praktyce większość przedsiębiorców uchyla się od zwrotu kosztów zwrotu.

  • 3. Data: 2008-02-23 00:14:39
    Od: krigtopf <k...@g...com>

    x007 wrote:
> [...]
    > Chodzi zarówno o koszt transportu który już został poniesiony (podczas
    > zakupu towaru) oraz koszt odesłania i ewentualnie przysłania poprawnego

    Zakładam, że chodzi o sprzedaż konsumencką.

    1. Co do zasady w takim przypadku można żądać wymiany lub naprawy towaru.

    2. Koszty związane z naprawą bądź wymianą ponosi przedsiębiorca [Art. 8
    ust. 2 SprzedKonsU]. Jeśli chodzi o koszt transportu poniesiony przy
    zakupie towaru, to nie ma podstaw do jego zwrotu.

    3. W pewnych przypadkach, kiedy konsument ma prawo do odstąpienia od
    umowy, powinien on odzyskać całą sumę objętą umową z przedsiębiorcą.
    Jeśli za transport konsument zapłacił przedsiębiorcy, otrzymuje również
    zwrot tej kwoty. W związku z odstąpieniem od umowy nie można żądać
    jednak zwrotu kosztów transportu, kiedy konsument wziął na siebie ten
    transport (np. odebrał towar w innym mieście płacąc przy tym za paliwo).

    SprzedKonsU = Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach
    sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.
    (Dz.U.02.141.1176 ze zm.)

    krigtopf

  • 4. Data: 2008-02-23 11:50:11
    Od: x007 <x...@p...onet.pl>

    krigtopf pisze:
    > SprzedKonsU = Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach
    > sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.
    > (Dz.U.02.141.1176 ze zm.)

    Sprzedawcą była firma (DG). Wydaje mi się, że zakup na aukcji
    internetowej jest zawarciem umowy kupna-sprzedaży, dlatego towar tam
    zaproponowany powinien być taki jak faktycznie dostarczony i nie można
    takiej akcji traktować TYLKO jako oferty producenta/sprzedawcy. Dlatego
    w tym przypadku mogę chyba załozyć, że towar jest niezgodny z umową
    (inny wygląd, inne wymiary, itp.).

    Sprzedawca dostarczył towar własnym transportem, który wycenił na 160zł
    (ciężarówka, dojazd z innego miasta). Oczywiście zapłaciłem.

    Z Waszych wypowiedzi wynika, że sprzedawca powinien pokryć wszystkie
    koszty aby doprowadzić towar do zgodnego z umową, włącznie z ewentualnym
    kolejnym transportem i kosztem odebrania (transportu) nieprawidłowych
    elementów.

    Pytanie, czy w przypadku gdy sprzedawca stwierdzi, że nie jest w stanie
    wywiazać się z umowy i zaproponuje zwrot zapłaty, czy powinien/musi
    zwrócić również te 160zł za transport?
    I drugie pytanie - na czyj koszt powinien odebrać nieprawidłowy towar
    (bo zakładam, że nie odda zapłaty zanim otrzyma wadliwy towar)?

    Pozdrowienia
    x007

  • 5. Data: 2008-02-23 15:19:47
    Od: krigtopf <k...@g...com>

    x007 wrote:
> [...]
    > I drugie pytanie - na czyj koszt powinien odebrać nieprawidłowy towar
    > (bo zakładam, że nie odda zapłaty zanim otrzyma wadliwy towar)?

    1. Wchodzi tu w grę przepis art. 494 kodeksu cywilnego, który mówi, że
    strona, która odstępuje od umowy wzajemnej, obowiązana jest zwrócić
    drugiej stronie wszystko, co otrzymała od niej na mocy umowy; może żądać
    nie tylko zwrotu tego, co świadczyła, lecz również naprawienia szkody
    wynikłej z niewykonania zobowiązania. Przepis ten nawiązuje do art. 493
    kodeksu cywilnego, który daje możliwość odstąpienia od umowy przez jedną
    ze stron, jeśli świadczenie drugiej stało się niemożliwe wskutek
    okoliczności, za które ponosi ona odpowiedzialność. Dla opisanego
    przypadku wynika z tych przepisów, że wchodzi w grę również zwrot
    kosztów transportu.

    2. Przy odstąpieniu od umowy, zwrot swiadczeń (biorąc pod uwagę zasady
    ogolne prawa cywilnego) powinien nastąpić w miejscu spełnienia
    świadczenia. Jest to zwykle, upraszczając, miejsce odbioru towaru.
    W danym przypadku - siedziba kupującego.

    Sposób rozwiązania problemu zależy jednak od konkretnego przypadku.
    Dlatego, o ile sprzedawca "po dobroci" nie zgodzi się na
    satysfakcjonujące warunki zwrotu towaru, radzę raczej zwrócić się do
    prawnika, który napisze odpowiednie pismo, niż samodzielnie powoływać
    się na przepisy. Z tym, że gdyby zwrot towaru miał łączyć się ze stratą
    łącznie 160 zł za transport, oszczedniejsze dla portfela i nerwów będzie
    raczej pogodzenie się z tą stratą.

    krigtopf

  • 6. Data: 2008-02-24 10:56:50
    Od: x007 <x...@p...onet.pl>

    krigtopf pisze:
    > 1. Wchodzi tu w grę przepis art. 494 kodeksu cywilnego, który mówi, że...

    Dziękuję serdecznie za profesjonalną i wyczerpującą odpowiedz ;-))

    Pozdrawiam
    x007