    From: "RP" <r.p.2003_NO@SPAM_wp.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Zadatek a odzyskanie kasy
    Date: Wed, 21 Jun 2006 13:04:10 +0200
    Sender: r...@1...205.147.35

    Witam,

    zamówiłem w sklepie towar. Sprzedawca chciał być sprytny i wypisał mi kwit
    na zadatek a nie zaliczkę.
    Niestety trochę się przeliczył i pomimo dwukrotnego przesuwania terminu do
    dzisiaj nie dostarczył mi towaru.

    Zamierzam skorzystać z prawa chroniącego osobę dającą zadatek - czyli
    zażądać zwrotu w podwójnej wysokości.
    Tylko pojawiły mi się wątpliwości. Zgodnie z art. 394 KC

    Art. 394. § 1. W braku odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju
    zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania
    umowy przez jedną ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu
    dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama go
    dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej.
    § 2. W razie wykonania umowy zadatek ulega zaliczeniu na poczet świadczenia
    strony, która go dała; jeżeli zaliczenie nie jest możliwe, zadatek ulega
    zwrotowi.
    § 3. W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek
    zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy
    niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron
    nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie
    strony.

    idealnie pasuje mi par. 1. Ale w par. 3 jest dla mnie dziwny zapis, że w
    przypadku rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony w takiej wysokości
    w jakiej został dany.
    Czy pojęcie "rozwiązanie umowy" dotyczy obustronnej zgody a odstąpienie jest
    jednostronną czynnością ?

    I druga sprawa - na ile sprzedający może wykorzystać zapis z par. 3 "To samo
    dotyczy wypadku, gdy niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za
    które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności" twierdząc, że nawalił
    jego dostawca ?
    Bo jeśli ten zapis go chroni to generalnie zadatek jest idealny dla firma
    handlujących obcym towarem - zawsze mogą zwalić winę na dostawcę a jeśli
    klient się rozmyśli z zakupu to nie muszą oddawać kasy.

    pozdrawiam,
    RP