  • 1. Data: 2003-12-18 21:31:29
    Temat: ZUS i brak decyzji
    Od: "Żebro" <żebrowski_xxx@poland.pl>

    Witam!

    Wstęp:
    W maju 2001 roku wysłałem do Inspektoratu ZUS prośbę o rozłożenie na raty
    zaległości głównej oraz naliczonych odsetek karnych. Mam potwierdzoną kopie
    z data wpływu. W piśmie poprosiłem również o _wydanie stosownej decyzji_.
    Po paru dniach zostałem wezwany do Inspektoratu, gdzie pani inspektor
    powiadomiła mnie _ustnie_, że inspektorat przychylił się do mojej prośby. Od
    tej pory regularnie wpłacałem na konto ZUS ustaloną kwotę. W tym miesiącu
    wpłaciłem ostatnią ratę, którą wyrównałem zaległość stanowiącą kwotę
    zaległości i odsetek na maj 2001. Po dokonaniu przelewu udałem się do
    Inspektoratu aby uzyskać zaświadczenie o spłacie zaległości w formie
    zaświadczenia o nie zaleganiu ze składkami. Ta sama pani inspektor oznajmiła
    mi, że do spłaty pozostały jeszcze odsetki które narosły w okresie gdy
    spłacałem raty.

    Pytania:
    1. Czy ZUS może naliczać odsetki za zwłokę po "przychyleniu" się do prośby o
    rozłożenie zaległości na raty?
    2. Czy ZUS naruszył prawo administracyjne nie wydając decyzji _na piśmie_
    mimo że o nią pisemnie prosiłem.
    3. Czy mam szansę anulowania odsetek naliczonych po ustnym "przychyleniu"
    się Inspektoratu do spłaty zaległości na raty, czyli de facto ugodzie.

    I na koniec serii o ZUS:
    Czy z chwila zmiany prawa, wydana na piśmie decyzja zgodna z poprzednia
    ustawą ulega automatycznie kasacji/wypowiedzeniu w przypadku gdy jest
    niezgodna z nową ustawą, czy też musi zostać wypowiedziana na piśmie przez
    organ ją wydający? Oczywiście chodzi o decyzję... ZUS. Proszę o stosowne
    paragrafy.

    --
    Jacek "Żebro"

  • 2. Data: 2003-12-18 21:44:52
    Temat: Re: ZUS i brak decyzji
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Pytania:
    > 1. Czy ZUS może naliczać odsetki za zwłokę po "przychyleniu" się do
    prośby o
    > rozłożenie zaległości na raty?

    Jeśli zawarto ugodę przewidującą, że odsetek nie będzie się naliczało, to
    nie ma prawa.

    > 2. Czy ZUS naruszył prawo administracyjne nie wydając decyzji _na
    piśmie_
    > mimo że o nią pisemnie prosiłem.

    Wszelkie decyzje w sprawach administracyjnych wydaje się na piśmie. Tak
    więc w Twoim wypadku po prostu nie wydali zadnej decyzji, skoro jej na
    piśmie nie ma.

    > 3. Czy mam szansę anulowania odsetek naliczonych po ustnym
    "przychyleniu"
    > się Inspektoratu do spłaty zaległości na raty, czyli de facto ugodzie.

    Ja bym w każdym razie próbował i napisał wniosek.

> [...]
    przez
    > organ ją wydający? Oczywiście chodzi o decyzję... ZUS. Proszę o stosowne

    Nowe przepisy z reguły określa to w tzw. przepisach wprowadzających. Ale
    zasadniczo wydane decyzje pozostają w mocy, o ile postępowanie się
    zakończyło prawomocnie.