  • 1. Data: 2008-09-22 18:58:24
    Temat: Wyłączenie działki z produkcji rolnej
    Od: "Vasco" <v...@p...fm>

    Hej,

    Mam kilka pytań dotyczących potocznego "odrolnienia działki". Teren o którym
    mowa oznaczony jest w planie zagospodarowania przestrzennego jako działki
    budowlane, choć na wszelkich mapkach geodezyjnych/wypisach widnieje "rodzaj
    użytków: grunty orne".

    Sprzedałem z żoną 3 działki, do których była wytyczona droga wewnętrzna,
    która prowadzi także do działki 4-tej, na razie niesprzedanej. Poza tymi 3
    działkami, sprzedaliśmy udziały w tej drodze wewnętrznej: po 1/4 na każdą
    działkę (3/4 sprzedane, 1/4 pozostaje nasza - będzie sprzedana osobie, która
    kiedyś kupi 4-tą działkę). Kupcy chcą się oczywiście budować i załatwiają
    różne dokumenty - okazało się, że potrzeba także "wyłączyć drogę z produkcji
    rolnej" - aby można było wykorzystać ją do transportu materiałów itd.
    Usłyszałem od nich, że każdy z właścicieli musi opłacić "odrolnienie"
    _osobno_, tj. każdy musi zapłacić za całą powierzchnię drogi! Dokładniej:
    działka/droga ma 3,5 ara i każdy z 4. właścicieli musi opłacić tak, jakby
    był właściecielem całości... Czyli gdyby droga należała do 1 osoby,
    odrolnienie kosztowałoby X zł, a tak trzeba zapłacić 4x X zł. Nie mogłem w
    to uwierzyć, bo uznałem to za absurd. Pytałem po kilka razy, czy na pewno
    dobrze rozumiem - okazało się, że tak...

    Moje najważniejsze pytanie jest takie: czy taki sposób wyliczania kwoty do
    zapłaty jest prawdziwy? Ilość właścicieli razy kwota do zapłaty, gdyby był 1
    właściciel? Gdzie mogę uzyskać dokładniejsze informacje na ten temat? W
    urzędzie gminy, starostwie powiatowym?

    Pozdrawiam i proszę o opinie!
    Vasiek