    From: Mirek <m...@v...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Wydanie zatrzymanych rzeczy
    Date: Wed, 04 Jan 2006 05:51:18 +0100

    Ponad 7 miesięcy temu został mi zatrzymany sprzęt komputerowy za
    podstawie podejrzeń pomocnictwa w popełnieniu przestępstwa. Sprzęt
    potrzebny jest do nauki i pracy. Najważniejsze są dane. Nie prawadziłem
    wtedy DG, teraz się to właśnie zmienia. Do dzisiaj nie przedstawiono
    zarzutów. Generalnie grubo szyta sprawa - mam wrażenie, że zatrzymanie
    odbyło się w nadzieji znalezienia pirackiego softu i pojscia najmniejszą
    linia oporu. Nie zostały zatrzymane _żadne_ płyty z pirackim
    oprogramowaniem, choć na komputzerze były zainstalowane programy na
    których nie było licencji. Odmówiłem zeznań w tym zakresie. Komputer był
    w moim użytkowaniu, był własnością innej osoby. Zatrzymanie odbyło się
    na podstawie postanowienia prokuratora. Podejrzenie pomocnictwo
    dotyczyło wykonywanych przeze mnie odpłatnie zleceń. Nie wskazano żadnej
    osoby, która jest podejrzewana o przestępstwo, w którym mógłbym pomóc,
    ani żadne inne okoliczności - 'podejrzenie pomocnictwa nieustalonym
    osobom w nieustalonych okolicznościach'. Żeż!

    Chciałbym napisać wniosek o wydanie zatrzymanych rzeczy - komputera,
    nośników, a _przede_wszystkim_danych_. Jak to zrobić? Na co zwrócić
    uwagę i na czym się oprzeć? Jakie są szanse odzyskania przed prawomocnym
    zakończeniem?

    Taki wniosek skierować do prokuratury nadzorującej postępowanie?

    Ile może się ciągnąć postępowanie przygotowawcze?

    Zatrzymanie zostało wydane przez prokuratora z drugiego końca Polski i
    tamże został zdeponowany sprzęt - jakie ma to znaczenie praktyczne?

    Właścicielem sprzętu jest inna osoba - czy ona ma wieksze szanse na
    zwrot sprzętu?

    Bardzo proszę, poradźcie.

    pzdr
    Mirek