  • 1. Data: 2010-02-13 00:26:08
    Temat: Wspolnota mieszkaniowa - wiekszosciowy udzialowiec - uchwala
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Czolem,

    Jest sobie wspolnota mieszkaniowa (dalej: WM) w nieruchomosci, w ktorej
    udzial wiekszosciowy (wg powierzchni lokali) posiada spolka (dalej:
    Spolka). Wiekszosciowy tj. rzedu 40%, nie wiecej niz 50%, pozostali
    czlonkowie (~20) posiadaja udzialy rzedu 2,5%/czlonek, sumuje sie to do
    100%.

    Fakt: zarzadca nieruchomosci (zawodowym) jest udzialowec Spolki - dalej
    Zarzadca.

    Spolce zalezy na przeforsowaniu pewnej uchwaly (uchwal). W zwiazku z
    tym, Zarzadca rozeslal listem poleconym projekty uchwal i karty
    glosowania w trybie indywidualnego zbierania glosow - zapobiegajac w ten
    sposob ewentualnej polemice na zebraniu WM.

    Fakt: w regulaminie wspolnoty jest zapis, ze nie odeslanie karty
    glosowania jest rownoznaczne z oddaniem glosu na "TAK".

    - tutaj pytanie nr 1 - czy taki zapis regulaminu jest wiazacy,
    ewentualnie - czy do podwazenia w sadzie.

    Pytanie nr 2 - jak zmienic status z "indywidualnego zbierania glosow" na
    "zgromadzenie czlonkow WM i glosowanie" - poprzedzone dyskusja, poniewaz
    uchwaly sa istotne, zarowno w zakresie wprowadzanych zmian w obrebie
    nieruchomosci wspolnej, jak i obciazenia finansowego WM.

    Poki co, wiem ze istnieje tryb "1 wlasciciel - 1 glos", wrowadzany
    kazdorazowo na zadanie posiadaczy nie mniej niz 20% udzialow - to by sie
    udalo zebrac.

    - tutaj pytanie nr 3 - co wyznacza moment, do ktorego mozna zlozyc taki
    wniosek? Glosowanie w trybie indywidualnego zbierania glosow niejako
    trwa, czy skladajac teraz taki wniosek przerywamy bieg tego glosowania?

    Poki co to tyle co mi przychodzi do glowy, wszelkie podpowiedzi mile
    widziane

    Pozdrawiam
    Wieslaw

  • 2. Data: 2010-02-13 09:43:20
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 13-02-2010 01:26, Wwieslaw pisze:
> [...]
    >
    > - tutaj pytanie nr 1 - czy taki zapis regulaminu jest wiazacy,
    > ewentualnie - czy do podwazenia w sadzie.

    A na jakiej podstawie obowiązuje wszystkich ten regulamin? Poza tym ja
    bym go podważał, taki zapis jest sprzeczny z tzw. zasadami współżycia
    społecznego chociażby - jak ktoś sobie wyjedzie na urlop, to jego
    nieobecność i niezagłosowanie oznacza, że jest za uchwałą.

> [...]
    > uchwaly sa istotne, zarowno w zakresie wprowadzanych zmian w obrebie
    > nieruchomosci wspolnej, jak i obciazenia finansowego WM.

    Właściciele mający 10% udziałów mogą złożyć wniosek o zwołanie zebrania
    do zarządcy (art. 31 lit. b) ustawy o własności lokali).

    O głosowaniu 1 lokal - 1 głos poczytaj w art. 23 ust. 2 ustawy. Nie jest
    tak jak napisałeś. Ust. 2a raczej nie ma zastosowania do Waszej
    wspólnoty, bo Spółka nie ma większości głosów - ma (tylko) 40%.

    > Poki co to tyle co mi przychodzi do glowy, wszelkie podpowiedzi mile
    > widziane

    Każdą uchwałę można zaskarżyć do sądu (art. 25 ustawy).

    --
    .B:artek.

  • 3. Data: 2010-02-13 11:13:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 13 Feb 2010, Wwieslaw wrote:

> [...]
    > jest rownoznaczne z oddaniem glosu na "TAK".
    >
    > - tutaj pytanie nr 1 - czy taki zapis regulaminu jest wiazacy, ewentualnie -

    IMVHO, nie ma żadnej podstawy prawnej, pozwalającej przyjąć takie
    "założenie".

> [...]
    > uchwaly sa istotne, zarowno w zakresie wprowadzanych zmian w obrebie
    > nieruchomosci wspolnej, jak i obciazenia finansowego WM.

    IMVHO, występując z żądniem "co najmniej 10%", art 31 ustawy:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-wlasnosci
    -lokali-1_2_8.html

    > - tutaj pytanie nr 3 - co wyznacza moment, do ktorego mozna zlozyc taki
    > wniosek? Glosowanie w trybie indywidualnego zbierania glosow niejako trwa,
    > czy skladajac teraz taki wniosek przerywamy bieg tego glosowania?

    Nie wiem, ja tam mam małą wspólnotę :), to wielką znam tylko "z czytania",
    ale IMVHO zastosowanie znajdzie art. 23.1 druga część przepisu (po
    średniku).

    pzdr, Gotfryd