  • 1. Data: 2012-11-13 13:12:09
    Temat: Wspólność majątkowa w małżeństwie
    Od: Buster <r...@w...p.lodz.pl>

    Witam.
    Mam takie pytanie. Jest małżeństwo bez rozdzielności majątkowej. Siostra
    żony daje jej pieniądze na zakup mieszkania. Mieszkanie jest kupowane i
    na akcie notarialnym jest tylko żona. Czy w przypadku ewentualnego
    rozwodu, mąż będzie miał prawo do połowy tego mieszkania, czy nie?

    --
    Pozdrowienia
    R.

  • 2. Data: 2012-11-13 13:31:44
    Temat: Re: Wspólność majątkowa w małżeństwie
    Od: SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com>

    W dniu 2012-11-13 13:12, Buster pisze:
    > Siostra
    > żony daje jej pieniądze na zakup mieszkania

    Raczej bym się obawiał tutaj Urzędu Skarbowego.
    Była darowizna? Zgłoszona?

    (Mąż nie będzie miał tytułu własności do tego mieszkania)

    --

    Dziękuję i pozdrawiam. SQLwiel.

  • 3. Data: 2012-11-13 13:37:39
    Od: Buster <r...@w...p.lodz.pl>

    W dniu 2012-11-13 13:31, SQLwiel pisze:

    > Raczej bym się obawiał tutaj Urzędu Skarbowego.
    > Była darowizna? Zgłoszona?

    Na razie teoretyzuję. Jeśli by do tego doszło to oczywiście wszystko
    będzie zgłoszone w US. Ja pytam o status tego męża po ewentualnym rozwodzie.

    > (Mąż nie będzie miał tytułu własności do tego mieszkania)

    A jakaś podstawa prawna?

    --
    Pozdrowienia
    R.

  • 4. Data: 2012-11-13 14:08:50
    Od: SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com>

    W dniu 2012-11-13 13:37, Buster pisze:

    > Na razie teoretyzuję. Jeśli by do tego doszło to oczywiście wszystko
    > będzie zgłoszone w US. Ja pytam o status tego męża po ewentualnym rozwodzie.

    > A jakaś podstawa prawna?

    Zakup ze środków i do majątku osobistego, a nie wspólnego, bo darowizna
    dla żony.
    Darowywać, jak np teściowa darowuje - to też lepiej ze wskazaniem, że
    nie do wspólnego, a osobistego, bo zięć zapłaci posid.

    --

    Dziękuję i pozdrawiam. SQLwiel.

  • 5. Data: 2012-11-13 23:56:50
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Buster wrote:
    > A jakaś podstawa prawna?

    darowizny ida do majatku odrebnego zony. Wiec chata zakupiona za te
    pienaidze tez bedzie tylko jej.

  • 6. Data: 2012-11-14 01:16:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Nov 2012, Buster wrote:

    > A jakaś podstawa prawna?

    Art.33..10 tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,9,9,215,6229
    5,20120711,ustawowy-ustroj-majatkowy.html
    (zapis ".." dlatego, że ten artykuł nie dzieli się na paragrafy ani ustępy,
    tak jak np. art.31, ale zaraz o dwie jednostki redakcyjne "w dół").

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2012-11-14 07:23:30
    Od: z <z...@u...pl>

> [...]
    >
    > (zapis ".." dlatego, że ten artykuł nie dzieli się na paragrafy ani ustępy,
    > tak jak np. art.31, ale zaraz o dwie jednostki redakcyjne "w dół").

    Pytanie pomocnicze ;-)
    A jeśli mąż wygra w totka to czyja kasa? :-)

  • 8. Data: 2012-11-14 07:45:31
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2012-11-14 07:23, z pisze:

    > Pytanie pomocnicze ;-)
    > A jeśli mąż wygra w totka to czyja kasa? :-)

    Wspólna.
    Nie spełnia żadnego z warunków wymienionych w art. 33 KRiO.

    art. 33
    Do majątku osobistego każdego z małżonków należą:

    1) przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej,
    2) przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę,
    chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił,
    3) prawa majątkowe wynikające ze wspólności łącznej podlegającej
    odrębnym przepisom,
    4) przedmioty majątkowe służące wyłącznie do zaspokajania osobistych
    potrzeb jednego z małżonków,
    5) prawa niezbywalne, które mogą przysługiwać tylko jednej osobie,
    6) przedmioty uzyskane z tytułu odszkodowania za uszkodzenie ciała lub
    wywołanie rozstroju zdrowia albo z tytułu zadośćuczynienia za doznaną
    krzywdę; nie dotyczy to jednak renty należnej poszkodowanemu małżonkowi
    z powodu całkowitej lub częściowej utraty zdolności do pracy zarobkowej
    albo z powodu zwiększenia się jego potrzeb lub zmniejszenia widoków
    powodzenia na przyszłość,
    7) wierzytelności z tytułu wynagrodzenia za pracę lub z tytułu innej
    działalności zarobkowej jednego z małżonków,
    8) przedmioty majątkowe uzyskane z tytułu nagrody za osobiste
    osiągnięcia jednego z małżonków,
    9) prawa autorskie i prawa pokrewne, prawa własności przemysłowej oraz
    inne prawa twórcy,
    10) przedmioty majątkowe nabyte w zamian za składniki majątku
    osobistego, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej.

    --
    spp

  • 9. Data: 2012-11-14 09:02:42
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 14.11.2012 07:45, spp pisze:

    > art. 33
    > Do majątku osobistego każdego z małżonków należą:
    [...]
    > 7) wierzytelności z tytułu wynagrodzenia za pracę lub z tytułu innej
    > działalności zarobkowej jednego z małżonków,

    Trochę tego nie rozumiem. To nie jest tak że wszystko co zarobię idzie
    do "wspólnego wora"?

    p. m.

  • 10. Data: 2012-11-14 11:11:30
    Od: z <z...@u...pl>

    W dniu 2012-11-14 09:02, m pisze:
    > Trochę tego nie rozumiem. To nie jest tak że wszystko co zarobię idzie
    > do "wspólnego wora"?

    Też jestem trochę zdziwiony ale człowiek uczy się przez całe życie. :-)