  • 1. Data: 2008-10-23 11:22:51
    Temat: Ustawa o ochronie danych osobowych a dane pracowników.
    Od: antek <a...@s...poczty.hehe>

    Witam,

    ja z takimi dwoma krótkimi pytaniami odnośnie
    Ustawy o ochronie danych osobowych.

    1. Czy firma produkcyjna (ok 100 pracowników), która
    gromadzi tylko dane osobowe tylko swoich pracowników
    (Zus/Płatnik/cele kadrowe) zobowiązana jest
    do zgłoszenia takiej bazy?

    2. Czy biuro rachunkowe obsługujące np. 50 podmiotów,
    (czyli też Płatnik/ZUS/kadry) zobowiązana jest do
    zgłoszenia takiej bazy/baz?

    Dzięki z góry za wszelkie sugestie.

    Pozdrawiam,
    Antek

  • 2. Data: 2008-10-23 11:49:03
    Od: "Piotr" <m...@w...pl>

    > 1. Czy firma produkcyjna (ok 100 pracowników), która
    > gromadzi tylko dane osobowe tylko swoich pracowników
    > (Zus/Płatnik/cele kadrowe) zobowiązana jest
    > do zgłoszenia takiej bazy?

    Z tego co wiem baz danych osobowych pracownikow nie trzeba zglaszac (to bylo
    gdzies dokladnie napisane w ustawie), ale trzeba tez pamietac, ze wciaz jest
    to baza danych osobowych i firma powinna wypelniac pozostale zalecenia
    ustawy.

  • 3. Data: 2008-10-23 12:49:32
    Od: antek <a...@s...poczty.hehe>

    Piotr pisze:
> [...]
    > to baza danych osobowych i firma powinna wypelniac pozostale zalecenia

    Ok, czyli zabezpieczenia/dostępy etc. Nawiążę jednak do drugiego
    przypadku, czyli biura rachunkowego, które prowadzi zewnętrznym
    podmiotom pełną księgowość. Nie jestem ani prawnikiem, ani księgowym,
    więc nie mam wprawy w czytaniu i rozumieniu ustaw, dlatego nie wiem
    czy moje rozumowanie jest sensowne.

    W ustawie jest:

    <cytat>
    Art. 25. 1. W przypadku zbierania danych osobowych nie od osoby,
    której one dotyczą, administrator danych jest obowiązany poinformować
    tę osobę, bezpośrednio po utrwaleniu zebranych danych, o:"
    </cytat>

    Czyli teraz, jeśli firma B (biuro rachunkowe) zarządza danymi
    pracowników firmy X, której B prowadzi pełną księgowość, to
    firma B musi poinformować _każdego_ pracownika firmy X o:

    <cytat>
    1) adresie swojej siedziby i pełnej nazwie, a w przypadku gdy
    administratorem danych jest osoba fizyczna - o miejscu swojego
    zamieszkania oraz imieniu i nazwisku,
    2) celu i zakresie zbierania danych, a w szczególności o odbiorcach lub
    kategoriach odbiorców danych,
    3) źródle danych,
    4) prawie dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania,
    5) uprawnieniach wynikających z art. 32 ust. 1 pkt 7 i 8.
    </cytat>

    ??

    Czy wystarczy, że B poinformuje o tym _firmę_ X?

    Kolejna rzecz:

    <cytat>
    Art. 24. 1. W przypadku zbierania danych osobowych od osoby, której one
    dotyczą, administrator danych jest obowiązany poinformować tę osobę o:
    1) adresie swojej siedziby i pełnej nazwie, a w przypadku gdy
    administratorem danych jest osoba fizyczna - o miejscu swojego
    zamieszkania oraz imieniu i nazwisku,
    2) celu zbierania danych, a w szczególności o znanych mu w czasie
    udzielania informacji lub przewidywanych odbiorcach lub kategoriach
    odbiorców danych,
    3) prawie dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania,
    4) dobrowolności albo obowiązku podania danych, a jeSeli taki obowiązek
    istnieje, o jego podstawie prawnej.
    2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jezeli:
    1) przepis innej ustawy zezwala na przetwarzanie danych bez ujawniania
    faktycznego celu ich zbierania,
    2) osoba, której dane dotyczą, posiada informacje, o których mowa w ust. 1.
    </cytat>

    I teraz, w dowolnym przypadku, czy pracodawca może założyć, że
    "osoba, której dane dotyczą, posiada informacje,o których mowa w ust.1."
    czy musi mieć to na piśmie podpisanym przez pracownika?

    Czy tak to wygląda? Jak kształtuje się ta sprawa np. w przypadku
    biura rachunkowego, gdzie administratorem danych osobowych pracowników
    formy X będzie zewnętrzna firma B?

  • 4. Data: 2008-10-23 13:10:23
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 23 Oct 2008 14:49:32 +0200, antek napisał(a):

> [...]
    > podmiotom pełną księgowość. Nie jestem ani prawnikiem, ani księgowym,
    > więc nie mam wprawy w czytaniu i rozumieniu ustaw, dlatego nie wiem

    Nie odpowiem szczegółowo, ale szukałbym przepisów o zlecaniu przetwarzania
    firmom zewnętrznym.

  • 5. Data: 2008-10-23 15:43:51
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    > ja z takimi dwoma krótkimi pytaniami odnośnie
    > Ustawy o ochronie danych osobowych.

    Widzisz, wymieniasz tytuł tej ustawy już dwa razy, a wygląda na to, że
    odpowiedź jest w niej zawata.
    Art. 43. 1. Z obowiązku rejestracji zbioru danych zwolnieni są
    administratorzy danych:

    4) przetwarzanych w związku z zatrudnieniem u nich, świadczeniem im usług na
    podstawie umów

    8) przetwarzanych wyłącznie w celu wystawienia faktury, rachunku lub
    prowadzenia sprawozdawczości finansowej,

    IMHO bazy danych osób zatrudnionych i usługodawców może nie rejestrować
    tylko pracodawca, zleceniodawca itp. Pozostali zdaje się, że muszą
    rejestrować.

    Natomiast prowadzenie ksiąg rachunkowych, nawet przez zewnętrzne biuro
    podpada pod. pkt.8., więc nikt nie musi.

  • 6. Data: 2008-10-23 15:56:38
    Od: antek <a...@s...poczty.hehe>

    Piotr [trzykoty] pisze:
> [...]
    > Natomiast prowadzenie ksiąg rachunkowych, nawet przez zewnętrzne biuro
    > podpada pod. pkt.8., więc nikt nie musi.

    Ok, w kwestii rejestracji zatem jesteśmy tego samego zdania - nie
    trzeba. Ale mimo to, są to dane osobowe i trzeba je chronić.
    Czy kontrole przychodzą tylko do zarejestrowanych baz?
    Czy może każdą firmę można pod tym kątem sprawdzić?

  • 7. Data: 2008-10-23 16:02:19
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "antek" <a...@s...poczty.hehe> wrote in message
    > Ok, w kwestii rejestracji zatem jesteśmy tego samego zdania - nie
    > trzeba.

    Nie wiem jak z ZUSem pracowników obcej firmy prowadzonym przez np. biuro
    rachunkowe, bo to chyba nie jest sprawozdawczość finansowa.

    >Ale mimo to, są to dane osobowe i trzeba je chronić.

    Trzeba, zwolnienie z rejestracji nie jest zwolnieniem ze stosowania ustawy.

    > Czy kontrole przychodzą tylko do zarejestrowanych baz?
    > Czy może każdą firmę można pod tym kątem sprawdzić?

    A co ustawa na to? Jest rozdzial o uprawnieniach GIODO.
    Czasem GIODO robi kontrole problemowe i wtedy sprawdza np. szkoły jako
    całość.

  • 8. Data: 2008-10-23 20:11:14
    Od: "Piotr" <m...@w...pl>

    > Natomiast prowadzenie ksiąg rachunkowych, nawet przez zewnętrzne biuro
    > podpada pod. pkt.8., więc nikt nie musi.

    Hmmm, nie bylbym taki pewien...