  • 1. Data: 2002-09-03 11:00:44
    Temat: Umowa o najem lokalu a kombinacje wynajmujacego
    Od: Kuba vel Torki <t...@k...net.pl>

    Witam,

    Znajoma wynajmuje lokal, w którym prowadzi sklep (juz od dluzszego
    czasu). Jakiś czas temu dom, w którym prowadzila ten sklep zostal oddany
    w rece dawnych wlascicieli. Zostala podpisana umowa najmu na 2 lata z
    zapisem, że co miesiąc będzie wystawiana faktura dla najemcy na kwotę
    około 1000 zł tytułem czynszu za lokal.

    Teraz przyszla do mojej znajomej owa wlascicielka z propozycja zmiany
    oplaty i wystawioną nową fakturą, na której widniala ta suma + vat.

    Zaczęła tłumaczyć, że poprzednio to było darowane z dobrego serca i w
    ogóle, a teraz jest ciężka sytuacja i musi płacić tę sumę + vat. Dała
    znajomej 14 dni na zapłatę, a jeśli nie zapłaci to wymówi jej umowe o
    najem, z efektem natychmiastowy ze względu na "rażące naruszenie umowy".

    Wg. mnie jeżeli umowa opiewała na sumę do zapłaty to była to suma brutto
    i wynajmujący nie może sobie tak jednostronnie zmienić wysokości opłaty.
    A jeżeli to robi to jest to zerwanie warunków umowy z jego strony.

    Znajoma nie bardzo wie co ma teraz zrobić. Czy w tej sytuacji
    wynajmujący ma prawo podwyższyć czynsz? i ewentualnie wymówić lokal?

    pozdrawiam
    Kuba

  • 2. Data: 2002-09-04 09:45:01
    Od: Kuba vel Torki <t...@k...net.pl>

    Pięknego dnia Tue, 28 May 2002 21:54:01 +0200, "Piotrek"

    >Dzien dobry
    >
    >Wszystko w tym momencie zależy od treści umowy. Fakt zawarcia jej na czas
    >określony nie oznacza jeszcze, że przez cały czas trwania najmu czynsz nie
    >ulegnie zmianie. Wynajmujący może bowiem wprowadzić do umowy klauzule
    >zastrzegające prawo jednostronnej zmiany czynszu np. w sytuacji, gdy traci
    >zwolnienie z VAT lub nawet bez precyzowania ewentualnych przyczyn. Jeżeli

    Nie w umowie nie było nic na temat możliwości zmiany czynszu przez żadną
    ze stron.

    Dzięki

    Pozdrawiam
    Kuba