  • 1. Data: 2003-01-17 20:02:49
    Temat: Umowa najmu - pytanie
    Od: "Monica" <m...@h...pl>

    Czy w umowie najmu pomieszczenia musi być podana kwota czynszu?

    Sprawa wygląda tak: firma chce mieć siedzibę i prowadzić działalność w
    wynajętym pomieszczeniu (garażu). Prawnym właścicielem tegoż pomieszczenia
    są rodzice jednego z (dwóch) wspólników. Oczywiście za wynajmowanie
    pomieszczenia nie chcą żadnych pieniędzy.
    Zatem czy w zawartej umowie najmu pomiędzy nimi (rodzicami wspólnika) a
    firmą można napisać że wynajmowanie jest nieodpłatne, czynsz wynosi 0,00 zł
    /m-c?

    Można tez napisać ze czynsz wynosi tyle a tyle, ale wówczas wynajmujący
    pewnie będą musieli płacić jakieś podatki? składać druki w US? lub jeszcze
    inne..
    a tego chcemy im tego oszczędzić ...

    Z góry dzięki za odpowiedź

    Pozdrawiam
    Monica

  • 2. Data: 2003-01-17 20:44:48
    Temat: Re: Umowa najmu - pytanie
    Od: PMem<m...@f...pl>

> [...]
    wspólnika) a
    > firmą można napisać że wynajmowanie jest nieodpłatne, czynsz

    Można. Wtedy taka umowa będzie umową użyczenia. Najlepiej od razu
    ją tak nazwać. Użyczający nie będzie notował wtedy przychodu i nie
    będzie zobowiązany do płacenia podatku.
    PMem

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-01-17 20:51:09
    Od: "Asdax" <a...@p...NO_SPAM.fm>

    Ja widze 2 rozwiazania:
    - to nie musi byc najem, a np. uzyczenie, ale wtedy bioracy w uzyczenie z
    powodu nieplacenia czynszu za to pomieszczenie bedzie miec przychod, ktory
    nalezy opodatkowac,
    - umowa najmu ale skonstruowana w ten sposob, ze pomieszczenie jest
    wynajmowane na np. 3 godziny w tygodniu, czynsz jest platny za caly rok z
    dolu i wynosi 5zl za godzine
    Reasumujac w obu przypadkach pojawia sie obowiazek podatkowy po jednej lub
    drugiej ze stron. Nie znam wyjscia, ktore umozliwialoby ominiecie fiskusa,
    pamietaj jeszcze o gminnym podatku od nieruchomosci w ktorej prowadzona jest
    dzialalnosc gospodarcza.
    pzdr
    Asdax

  • 4. Data: 2003-01-17 22:25:57
    Od: "PSI" <p...@f...pl>

    Użytkownik "Asdax" <a...@p...NO_SPAM.fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > pamietaj jeszcze o gminnym podatku od nieruchomosci w ktorej prowadzona

    Może być też umowa najmu pod tytułem darmym!
    PSI
    www.prawo.czytelnia.net

  • 5. Data: 2003-01-18 08:21:55
    Od: "Asdax" <a...@p...NO_SPAM.fm>

    ...ale czy to cos zmienia pod wzgledem podatkowym? Pytajacemu chodzi przede
    wszystkim o to, aby nie komplikowac sobie i rodzicom spraw fiskusowskich. Z
    tego powodu polecam ujmowe najmu z czynszem j.w, zwlaszcza ze w pozostalych
    przypadkach US ma spore ciagotki do wszczynania postepowan wyjasniajacych.
    pzdr
    Asdax

  • 6. Data: 2003-01-18 09:54:42
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > Można. Wtedy taka umowa będzie umową użyczenia. Najlepiej od razu
    > ją tak nazwać. Użyczający nie będzie notował wtedy przychodu i nie
    Updof:
    Art. 16. 1. Za przychód z nieruchomości odstąpionych bezpłatnie w całości lub w
    części do używania innym osobom fizycznym i prawnym oraz jednostkom
    organizacyjnym nie mającym osobowości prawnej uważa się wartość czynszową,
    stanowiącą równowartość czynszu, jaki przysługiwałby od tych osób w razie
    zawarcia umowy najmu lub dzierżawy nieruchomości. Nie jest jednak przychodem
    wartość czynszowa lokali lub budynków mieszkalnych udostępnionych osobom
    pozostającym z podatnikiem w stosunku pracy, dla których stanowi ona nieodpłatne
    świadczenie, o którym mowa w art. 12 ust. 1.

    Nie ma tu znaczenia jak nazwiesz umowę - czy to będzie użyczenie czy najem - tak
    czy inaczej podatek zapłacisz. Lepiej już określić wartość czynszu, bo jeżeli
    tego nie zrobisz US zastosuje stawki, które normalnie przysługują, a które to
    niekoniecznie muszą się zgadzać z tym co dostajesz z tytułu najmu nieruchomości.

    Ciacho