  • 1. Data: 2006-03-16 18:45:38
    Temat: Udzielenie licencji do programu komputerowego i rozliczanie z US
    Od: m...@g...com

    Witam!

    Szukałem dość długo czegoś na ten temat na Google, ale nie
    znalazłem jasnej odpowiedzi. Sytuacja wygląda następująco:

    Napisałem z kolegą skrypt w PHP (niech będzie, że "program
    komputerowy"). Chcemy, aby do zastosowań niekomercyjnych miał
    darmową licencję, a zainteresowani będą mogli wykupić licencję
    pozwalającą na zastosowania komercyjne. Oczywiście przydałaby się
    działalność gospodarcza, ale nie stać nas na to. Jeśli uda nam
    się raz na parę miesięcy coś sprzedać, to będzie nieźle. W
    każdym razie w sumie roczne zarobki nie przekroczyłyby jednej
    składki na ZUS. Powstaje pytanie: jak sprzedawać licencje
    (udzielać)?

    Myślałem o umowie o dzieło. Jednak co będzie w niej przedmiotem?
    Mamy napisać, że piszemy program i udzielamy niewyłącznej licencji?
    Czy wystarczy napisać o samym udzieleniu licencji? Bo przecież nie
    piszemy programu na zamówienie tej osoby... I czy w tym przypadku mamy
    napisać jakąś licencję (umowę licencyjną?) jako załącznik do
    umowy o dzieło?

    Czytałem też (chyba na tej grupie), że można zamiast umowy o
    dzieło zrobić samą umowę licencyjną. Podobno nie potrzeba do tego
    DG, bo "osoba fizyczna może zawierać wszystkie rodzaje umów".
    Domyślam się, że wygląda to tak, że po prostu piszę umowę
    wyglądającą tak, jak te z dowolnych programów komputerowych, na
    górze dopisuję strony umowy, na dole podpisy. Czy ten sposób jest
    rzeczywiście poprawny? Wydaje się być najrozsądniejszy, jednak, o
    ile napisanie czegoś takiego to nie problem, to nie mam pojęcia jak
    to rozliczyć z US. W Kodeksie Cywilnym nie ma chyba ani słowa o
    takich umowach. W ustawie o Pod. Doch. od Os. Fiz. też nie ma. To się
    traktuje jak umowę o dzieło?

    Bardzo proszę o pomoc i z góry dzięki.

    Pozdrawiam,
    mj

  • 2. Data: 2006-03-16 21:13:27
    Od: m...@g...com

    Nie wiem, czy ktokolwiek mi odpowie. Dodam swoja aktualna
    interpretacje:

    Pisze umowe licencyjna, w której jest wszystko okreslone.
    Udzielenie licencji podchodzi pod "prawa majatkowe", wiec po prostu w
    PIT-ach wpisuje przychód do takiej rubryki, a koszty uzyskania
    wynosza 50%.

    Tutaj:
    http://www.ehandel.pit.pl/pages/i/1208.php
    jest opisany przypadek dla "zbycia licencji". Czytalem na grupie, ze
    tak samo postepuje sie przy udzielaniu niewylacznych licencji.
    Ktos tlumaczyl, ze to nie jest zadna twórczosc (wyklucza to
    umowe o dzielo), ale dotyczy to tylko praw majatkowych, wiec
    wystarczy tylko taka umowa. Umowe dot. praw majatkowych moze
    zawierac kazdy, bez DG, co potwierdza obecnosc pola "prawa
    majatkowe" na formularzu PIT-37.

    Móglby ktos sie ustosunkowac do tego? Bardzo prosze. TIA

    Pozdrawiam,
    mj