  • 1. Data: 2020-03-14 17:04:40
    Temat: Totemy rowerowe w Warszawie
    Od: u2 <u...@o...pl>

    https://inzynieria.com/drogi/artykuly/57935,totemy-r
    owerowe-w-warszawie-kolorowe-syrenki-pomoga-rowerzys
    tom

    Totemy rowerowe w Warszawie: kolorowe syrenki pomogą rowerzystom?
    Opublikowano: 02-03-2020 (Aktualizacja: 04-03-2020) Źródło:

    Magdalena Januszek
    inzynieria.com

    Jednym z największych dla kierowców powodów do radości podczas jazdy
    miejskiej jest tzw. zielona fala: możliwość przejeżdżania przez kolejne
    skrzyżowania bez konieczności oczekiwania na zielone światło. Również
    rowerzyści cieszą się z takich przypadków, jednak o wiele rzadziej mogą
    tego doświadczać: systemy sygnalizacji nastawione są raczej na
    upłynnienie ruchu samochodowego. Jest jednak rozwiązanie, które pomaga
    rowerzystom - tzw. totemy rowerowe. Wkrótce totemy pojawią się również w
    Polsce, a konkretnie w Warszawie.

    Totemy rowerowe to ciekawy element infrastruktury rowerowej. Fot.
    Siemens Mobility
    Totemy rowerowe to ciekawy element infrastruktury rowerowej. Fot.
    Siemens Mobility

    Ikona

    Totemy rowerowe mają usprawnić przejazdy przez skrzyżowania
    Rozwiązanie było już testowane w Warszawie
    Sygnalizację dostarczy na potrzeby projektu firma Siemens Mobility

    Totem, w powszechnym rozumieniu, to pionowa rzeźba przedstawiająca godło
    rodziny lub klanu rodzinnego u wielu ludów pierwotnych. Totemem mogło
    być zwierzę, roślina lub jakiś martwy przedmiot, które uznawane było za
    protoplastę i opiekuna tej rodziny. Kojarzy nam się taki artefakt
    głównie z plemionami indiańskimi Ameryki Północnej.

    Totemy rowerowe zostały tak nazwane na zasadzie skojarzenia właśnie z
    tym artefaktem, jest to bowiem pionowa sygnalizacja, w Holandii czy
    Belgii często przedstawiająca zwierzęta:

    królik informuje rowerzystę, iż ten powinien przyspieszyć, jeśli
    nie chce czekać na zielone światło na najbliższym skrzyżowaniu;
    żółw oznacza, że rowerzysta powinien w tym celu zwolnić;
    krowa to znak, że niezależnie od tempa jazdy, rowerzysta trafi na
    światło czerwone.

    Wyjątkiem w totemie bywa tzw. lajk (kciuk skierowany w górę),
    sygnalizujący, iż prędkość, z którą jedzie rowerzysta, jest optymalna.

    Prototypowy egzemplarz został zamontowany w Polsce, w Warszawie, już w
    zeszłym roku. Umieszczono go na ul. Okopowej przy skrzyżowaniu z ul.
    Anielewicza. Wcześniej odbyły się też jego testy w warunkach
    fabrycznych. Przed wdrożeniem systemu na szeroką skalę pracownicy
    Siemens Mobility oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich
    monitorowali urządzenie i kalibrowali je w taki sposób, by jak najlepiej
    służyło rowerzystom.

    Jak to działa, wyjaśnia producent: zainstalowany w totemie radar mierzy
    prędkość rowerzysty i przesyła ją do sterownika sygnalizacji świetlnej.
    Sterownik analizuje te informacje i ustala, czy możliwy jest przejazd
    przez skrzyżowanie bez zatrzymania. Następnie sterownik zwrotnie
    przesyła tę informację do totemu z instrukcją dla rowerzysty. Komunikat
    jest wyświetlany w formie jednego z czterech znaków w kształcie
    ,,warszawskiej syrenki".

    ,,Możesz zwolnić" - na przejeździe rowerowym jest aktualnie nadawany
    sygnał czerwony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się na
    skrzyżowaniu. Jeśli zwolni, przejedzie płynnie na zielonym.
    ,,Utrzymaj tempo" - na przejeździe rowerowym jest nadawany aktualnie
    sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta przejedzie płynnie przez
    skrzyżowanie.
    ,,Możesz przyspieszyć" - na przejeździe rowerowym jest nadawany
    aktualnie sygnał zielony. Utrzymując prędkość, rowerzysta zatrzyma się
    na skrzyżowaniu. Jeśli przyspieszy, przejedzie płynnie na zielonym.
    ,,Nie przejedziesz" - niezależnie od prędkości jazdy, rowerzysta
    zatrzyma się na skrzyżowaniu.

    Znaki pokazują, jaki należy przyjąć styl jazdy, by w miarę możliwości
    płynnie przejechać na najbliższym skrzyżowaniu oraz oszczędnie
    gospodarować siłami. To pierwsze takie rozwiązanie w Polsce - mówi
    Dariusz Obcowski, dyrektor pionu ITS w Siemens Mobility.

    Zależało nam przede wszystkim, żeby symbole były proste i czytelne.
    Jednocześnie udało się wprowadzić do projektu motyw jednoznacznie
    kojarzący się ze stolicą. Animowana postać syrenki nadaje urządzeniu
    unikatowy warszawski charakter. Efektem jest udane połączenie
    funkcjonalności i estetyki - dodaje Wojciech Wagner, zastępca dyrektora
    Biura Architektury i Planowania Przestrzennego Urzędu m.st. Warszawy.

    Choć totemy rowerowe to nie to samo, co zielona fala, z pewnością
    stanowią pożyteczny element infrastruktury rowerowej. W stolicy zostały
    włączone w Zintegrowany System Zarządzania Ruchem, którym do 2025 r.
    zarządza Siemens Mobility.

    Przeczytaj także: Budowa trasy rowerowej wokół Zalewu Szczecińskiego

  • 2. Data: 2020-03-14 19:30:54
    Temat: Re: Totemy rowerowe w Warszawie
    Od: r...@o...pl

    W dniu sobota, 14 marca 2020 17:04:42 UTC+1 użytkownik u2 napisał:
    > ,,Możesz zwolnić"
    > ,,Utrzymaj tempo"
    > ,,Możesz przyspieszyć"
    > ,,Nie przejedziesz"

    "Baczność!"
    "Do Hymnu"(*)

    (*)Zarząd Dróg nie ponosi odpowiedzialności za wypadki spowodowane brakiem
    szczególnej uwagi spowodowanym nadmiernym skupieniem się na komunikatach.

    Pozdr-
    -Rowerex

    Pozdr-
    -Rowerex

  • 3. Data: 2020-03-14 20:09:21
    Od: r...@o...pl

> [...]

    > XXXXX XXXXXX oraz przedstawiciele Zarządu Dróg Miejskich
    > monitorowali urządzenie i kalibrowali je w taki sposób, by jak najlepiej

    A już poważniej - pewnie to już gdzieś działa po za Polską (np. gdzie?)

    Pytanie, na ile algorytm jest "idiotoodporny", skąd to coś wie , że to ja mam
    przyspieszyć, a nie ktoś przede mną jadący zdecydowanie wolniej, kto i tak nie
    przyspieszy, albo odwrotnie. Albo co z pieszym który się zatoczył na DDR lub
    pieskiem na smyczy... - pewnie to przewidzieli, ciekawe na ile efektywnie - bym
    się nie dziwił, jeżeli to coś ma oprogramowanie w stylu "sztucznej
    inteligencji", może nawet samouczącej się...

    No i co na to PoRD i rozporządzenia o znakach - bo czy to coś nie usiłuje
    sterować ruchem i robić jako "dynamiczny znak drogowy"? Nie można przecież
    postawić sobie obok wjazdu na własną posesję tabliczki "jedź wolniej"
    dotyczącej pojazdów na DDR, bo akurat mam problemy z wyjechaniem samochodem z
    powodu rowerzystów rozpędzających się z górki? No chyba, że wolno ale w
    porozumieniu z zarządcą drogi...

    Pozdr-
    -Rowerex

  • 4. Data: 2020-03-14 22:08:40
    Od: Konopny Nespresso <o...@g...com>

    użytkownik u2 napisał:
    Sygnalizację dostarczy na potrzeby projektu firma Siemens Mobility

    Wstajem z kolan nabijając kabzę niemcom?

  • 5. Data: 2020-03-15 14:36:48
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 14.03.2020 o 20:09, r...@o...pl pisze:

    > A już poważniej - pewnie to już gdzieś działa po za Polską (np. gdzie?)

    Mr.Google milczy, jakby pierwsze wdrożenie systemu Siemens Mobility

> [...]
    > się nie dziwił, jeżeli to coś ma oprogramowanie w stylu "sztucznej
    > inteligencji", może nawet samouczącej się...

    najpierw był testowany 1 totem :

    https://www.transport-publiczny.pl/mobile/warszawa-p
    ierwszy-totem-rowerowy-juz-stoi-i-dziala-62368.html

    potem następne, po zdaniu egzaminu przez pierwszy totem

> [...]
    > powodu rowerzystów rozpędzających się z górki? No chyba, że wolno ale w

    wiele banerów reklamowych, w tym dynamicznie zmieniających się, jest
    wzdłuż drogi i jest to tendencja wzrastająca, może powodować
    rozproszenie uwagi, zamiast pomagać

  • 6. Data: 2020-03-16 09:42:06
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    To tylko P0.
    Słoiki trzymają się mocno.
    Ciekawe, jak przy rodzinnych stołach rozmawiają, gdy wracają do mame i tate na wieś
    po zaopatrzenie.

    -----