  • 1. Data: 2011-03-31 16:22:56
    Temat: Testament a darowizna
    Od: "Marek" <n...@g...pl>

    Witam !

    Moi rodzice przekazali mi całą nieruchomość aktem darowizny 5 lat temu .
    Natomiast niczym nie obdarowali mojej siostry i brata . Czy teraz (po
    przekazaniu)rodzice mieszkając służebnością na darowanej mi nieruchomości
    mogę sporządzić testament wydziedziczający rodzeństwo lub w inny sposób
    pozbawić ich prawa zachówku ??
    Dzięki z góry za odpowiedzi.
    Marek

  • 2. Data: 2011-03-31 16:33:21
    Temat: Re: Testament a darowizna
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/31/2011 11:22 AM, Marek wrote:
> [...]
    > przekazaniu)rodzice mieszkając służebnością na darowanej mi nieruchomości
    > mogę sporządzić testament wydziedziczający rodzeństwo lub w inny sposób

    zeby kogoś wydziedziczyć to trzeba miec do tego podstawy. Zobacz sobie w
    kodeksie cywilnym kiedy wydziedziczenie jest skuteczne. Sama cheć
    niedania im zachowku to za mało.

    Co do zachowku to im się nalezy jak psu kość, ale pogrzeb jeszcze w
    internecie temat darowizna zachowek a służebność. Zdaje sie, że przy
    ustanowionej służebności zachowek szlag trafia. Tak mi coś krąży po
    głowie, ale szczegółów nie pamietam.

    rodzice, mogę jeszcze ewentualnie sami im coś dać, z zaliczeniem tego na
    poczet zachowku, wowczas ty nie bedziesz musiał. Ale najpierw pszukaj
    tego o służebności.

  • 3. Data: 2011-04-05 11:24:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Mar 2011, Marek wrote:

> [...]
    > Natomiast niczym nie obdarowali mojej siostry i brata . Czy teraz (po
    > przekazaniu)rodzice mieszkając służebnością na darowanej mi nieruchomości

    Wniosek: za mało szczegółowo opisujesz warunki początkowe.
    Nieruchomość została obłożona służebnością?

    > mogę sporządzić testament wydziedziczający rodzeństwo lub w inny sposób
    > pozbawić ich prawa zachówku ??

    Było wcześniej sprawdzić co to jest "dożywocie".
    Bo wtedy nie ma darowizny, zobowiązanie jest dwustronne, taki
    "zakup za usługi", a przekazana nieruchomość nie zalicza się
    do spadków i darowizn.

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2011-04-05 11:27:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Mar 2011, witek wrote:

> [...]
    > internecie temat darowizna zachowek a służebność. Zdaje sie, że przy
    > ustanowionej służebności zachowek szlag trafia. Tak mi coś krąży po głowie,

    Obstawiam, że masz na myśli umowę dożywocia :)
    Niejako "w zestawie" obejmuje ona możliwość zintegrowanego uregulowania
    służebności (902.2 KC) jako jej części, pewnie dlatego.
    Ale sama służebność to IMVHO mało, a skoro darowizny już dokonali,
    to chyba nie ma jak "odkręcic".

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-04-05 15:07:24
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 4/5/2011 6:27 AM, Gotfryd Smolik news wrote:
    > Obstawiam, że masz na myśli umowę dożywocia

    a tak tak.