  • 1. Data: 2007-11-19 10:58:45
    Temat: Student miał wypadek w pracy
    Od: k...@g...com

    Witam
    W czasie minionych wakacji przed rozpoczęciem studiów pracowałem jako
    pakowacz w jednej firmie w moim rodzinnym mieście. Pod koniec umowy-
    zlecenia na miesiąc lipiec (konkretnie w ostatni dzień pracy) zdarzył
    mi się nieszczęśliwy wypadek. Przy zdejmowaniu z palety na lewą dłoń
    zsunęła mi sie 100kg rolka folii. W miejscu pracy udzielono mi
    pierwszej pomocy, a później udałem się do lekarza pierwszego kontaktu,
    który zalecił pójście do chirurga i zrobienie prześwietlenia. Okazało
    się, że dwa paliczki III i IV palca zostały złamane. Rękę wsadzono mi
    w gips na miesiąc. Oczywiście udałem się do ZUSu i zgłosiłem całą
    sprawę, jako, że mój pracodawca potrącał mi 19% pensji na składkę
    zdrowotną. Minął miesiąc chodzenia z gipsem, zdjęto mi go i założono
    szynę gipsową na 3tyg, bo kości się do końca nie zrosły. Wszystkie
    papiery do ZUSu zostały złożone, tylko czekałem aż pracodawca
    dostarczy mi komplet dokumentów (protokół wypadku, ich stanowisko w
    tej sprawie itp.). Pracodawca długo zwlekał i okazało się później, że
    tych składek po prostu nie płacił, bo w naszym pięknym kraju po prostu
    nie ma takiego obowiązku, gdyż ciągle się uczę i nie skończyłem 26lat
    (mimo, że oczywiście z pensji mi potrącali na "składkę zdrowotną"). W
    tej sytuacji ZUS oczywiście odmówił wypłacenia zasiłku chorobowego,
    który wg moich obliczeń powinien wynieść ok 3tys zł biorąc pod uwagę,
    że ponad 2miesiące byłem na zwolnieniu. Do tej pory otrzymałem tylko
    odszkodowanie jeszcze z liceum - 270zł.
    Drogą selekcji wybrałem 3 kancelarie zajmujące się dochodzeniem
    odszkodowań i to wśród nich będę musiał dokonać wyboru.

    Pytania:
    1. Na co powinienem zwrócić uwagę przy wyborze dobrej kancelarii?
    2. Na jaki procentowy uszczerbek na zdrowiu mogę liczyć?
    3. Ile potrwa cała procedura?
    4. Czy jest możliwość, że ubezpieczyciel - PZU może mi odmówić
    wypłacenia odszkodowania?

  • 2. Data: 2007-11-19 16:11:42
    Temat: Re: Student miał wypadek w pracy
    Od: Piotr Wojcicki <drak99@NO_SPAM.gmail.com>

    k...@g...com pisze:
> [...]
    > nie ma takiego obowiązku, gdyż ciągle się uczę i nie skończyłem 26lat
    > (mimo, że oczywiście z pensji mi potrącali na "składkę zdrowotną"). W

    Nikt ci od pensji nie potracal skladki zdrowotnej, a jedynie zaliczke na
    podatek dochodowy (19%). Pomyliles totalnie pojecia.

  • 3. Data: 2007-11-19 17:03:16
    Od: k...@g...com

    Pojęć nie pomyliłem, po prostu tak mi powiedziano w firmie. Oczywiście
    w umowie podana jest tylko kwota brutto za godzinę i nic więcej...

  • 4. Data: 2007-11-19 20:17:08
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    f.googlegroups.com...
    Pojęć nie pomyliłem, po prostu tak mi powiedziano w firmie. Oczywiście
    w umowie podana jest tylko kwota brutto za godzinę i nic więcej...

    No i w swietle przepisow prawa firma NIE MIALA OBOWIAZKU PLACIC skladek.
    Chyba, ze bys wykazal, ze ta umowa zlecenie byla w istocie umoiwa o prace. W
    takiej sytuacji musisz zlozyc pozew do sadu pracy.
    Jako, ze nie masz najmniejszego nawet pojecia o prawie - a to wynika z
    tresci Twoich postow, gdzie wygadujesz o 19%-wych skladkachzdrowotnych, to
    radze Ci udac sie do prawnika. Sam nic nie zdzialasz z taka wiedza!

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2007-11-19 20:42:14
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    Pojęć nie pomyliłem, po prostu tak mi powiedziano w firmie. Oczywiście
    w umowie podana jest tylko kwota brutto za godzinę i nic więcej...

    Chyba jednak pomyliłeś...
    Nawet gdyby potrącali Ci składkę na ZDROWOTNE jak napisałeś to co chcesz od
    ZUS?
    Żeby dostać jakiś zasiłek chorobowy z ZUS musisz podlegać ub. chorobowemu.
    ub. zdrowotne upoważnia Cię do tego, żebyś miał darmowe świadczenia
    zdrowotne - co chyba ma miejsce w Twoim przypadku bo nie piszesz że płaciłeś
    za gipsy i szyny

    Poza tym podajesz że potrącano 19% - to jednak procent podatku a z niego
    ewentualnie składkę na ub. zdrowotne 9%.

    Póki co to może nie szukaj prawników tylko popatrz w umowy jakie
    podpisałeś - i popatrz na rachunki - jeżeli to jest um. zlecenie.

    --
    PawełJ

  • 6. Data: 2007-11-19 21:46:57
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:fhssgr$209$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Póki co to może nie szukaj prawników tylko popatrz w umowy jakie
    > podpisałeś - i popatrz na rachunki - jeżeli to jest um. zlecenie.

    Na rachunki, ktore SAM WYSTAWIL!!!! :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 7. Data: 2007-11-19 22:26:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    g.googlegroups.com...

    Ja bym zaczął od wniosku skierowanego do sadu o uznanie, że Twoje
    zatrudnienie było umową o pracę. Oczywiście musiał bym wcześniej znać treść
    tej Waszej umowy cywilnoprawnej, ale idę o zakład, że nie da się jej tak
    skonstruować dla pakowacza, by nie była umową o pracę. Godziny pracy musisz
    mieć przecież dostosowane do pracy magazynu. Miejsce pracy jest ustalone.
    Kierowany przez kogoś być musisz. Dalszą konsekwencją tego faktu będzie
    otwarcie się dla Ciebie możliwości dochodzenia roszczenia za darmo przed
    sądem pracy oraz uzyskanie odszkodowania z ZUS. ZUS będzie sobie za
    niezgłoszenie do ubezpieczenia społecznego ścigał Twojego pracodawcę, bo
    pomijając konsekwencje finansowe stanowi to przestępstwo opisane w art. 219
    kk.

  • 8. Data: 2007-11-19 23:02:24
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > niezgłoszenie do ubezpieczenia społecznego ścigał Twojego pracodawcę, bo
    > pomijając konsekwencje finansowe stanowi to przestępstwo opisane w art.
    > 219

    No wlasnie - ale formalnie pracodawca - jako w jego mniemaniu
    zleceniodawca - nie mial obowiazku nigdzie go zglaszac.
    Czy wiec na pewno prawnokarne konsekwencje tez beda? No bo IMHO co innego,
    gdyby zawarl formalnie umowe o prace i wtedy nie zglosil, nie dopelkniajac
    procedur. A tak pozostawal w bledzie, co do okolicznosci stanowiacej znamie
    czynu zabronionego. Oczywiscie pytanie, na ile ten blad byl uzasadniony...

    Pozdrawiam
    SDD

  • 9. Data: 2007-11-19 23:38:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > No wlasnie - ale formalnie pracodawca - jako w jego mniemaniu
    > zleceniodawca - nie mial obowiazku nigdzie go zglaszac.

    Tutaj nie liczy się mniemanie pracodawcy, a stan faktyczny.

    > Czy wiec na pewno prawnokarne konsekwencje tez beda?

    W mojej ocenie tak. Choć przed wydaniem ostatecznego "wyroku" przeczytał
    bym chętnie tę umowę-zlecenie. Jeśli spełnia ona warunki umowy o pracę, to
    po prostu pracodawca z naszym Studentem zawarł umowę o pracę, a jedynie
    najpewniej dla zaciemnienia sytuacji nazwał ja umową-zlecenie.

  • 10. Data: 2007-11-20 16:47:22
    Od: k...@g...com

    http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/13cfd2f0129799d6
    .html
    tutaj jest zdjecie mojej umowy. z góry przepraszam za slaba jakosc

    co do mojej wiedzy to ja nigdy nie twierdzilem, ze mam jakiekolwiek
    pojecie o prawie, a moje informacje pochodza od roznych osob i jak
    widac czesto sa bledne. nawet przez sekunde nie myslalem zeby ta
    sprawa zajac sie samemu, od poczatku wiedzialem ze zajmie sie tym ktos
    kto sie na tym zna

    dziekuje za kazda pomoc :)

    Pozdrawiam
    Konrad