  • 1. Data: 2008-09-08 08:03:33
    Temat: Sprzedaż wiązana - czy jest dozwolona?
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    Próbowałem szugać w guglarce, ale znalazłem tylko artykuły, w których napomyka
    sie, że sprzedaż wiązana jest zabroniona. Natomiast nigdzie nie ma podstawy.

    Chodzi mi o taki przykład (hipotetyczny): mam upatrzony notebook, ale ten model
    można kupic tylko i wyłącznie razem z Windows. Czy to jest dozwolone? Ja chce
    kupić konkretnie ten model, ale bez systemu.

    --
    Lukasz

  • 2. Data: 2008-09-08 08:18:52
    Temat: Re: Sprzedaż wiązana - czy jest dozwolona?
    Od: "Kazio" <k...@p...onet.pl>

    "LukaszS" <l...@p...onet.WYTNIJpl> wrote in message

    > Chodzi mi o taki przykład (hipotetyczny): mam upatrzony notebook, ale ten
    > model można kupic tylko i wyłącznie razem z Windows. Czy to jest
    > dozwolone? Ja chce kupić konkretnie ten model, ale bez systemu.

    Ostatnio chciałem kupić pierogi ale były tylko z mięsem a ja jestem
    wegetarianinem i mięsa nie chciałem. Sprzedawczyni odmówiła wydłubania
    mięsa. Czy to legalne?.

    Kazio

  • 3. Data: 2008-09-08 08:25:47
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > Czy to legalne?.

    Podobno nielegalna jest sprzedaż pakietowa produktów pochodzących z dwóch
    różnych dziedzin. A taką sytuacje masz (moim zdaniem) w przypadku laptopa, a już
    nie w przypadku pierogów z mięsem. Pierogi z mięsem już nie sa pierogami z
    mięsem bez mięsa. A laptop bez systemu operacyjnego nadal jest laptopem do
    którego możesz zainstalować inny system. Rozumiem, że dysputy o sprzedaż wiązaną
    toczą się na poziomie: "kiedy to jest sprzedaz wiązana, a kiedy jeszcze nie".
    Nie musisz mi tego tłumaczyć.

    Mam na mysli sytuację ewidentną. Gdy kupujesz w sklepie spodnie, i nie chcą Ci
    ich sprzedać bez butów. Bo razem do siebie pasują i producent spodni marki A nie
    zgadza się na sprzedaż tych spodni bez butów producenta B.

    --
    Lukasz

  • 4. Data: 2008-09-08 08:30:52
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 08 Sep 2008 10:18:52 +0200, Kazio napisał(a):

    > Ostatnio chciałem kupić pierogi ale były tylko z mięsem a ja jestem
    > wegetarianinem i mięsa nie chciałem. Sprzedawczyni odmówiła wydłubania
    > mięsa. Czy to legalne?.

    Zły przykład. Dobry byłby wówczas, gdyby razem z pierogami (jakimikolwiek
    pierogami) pani kazała Ci kupić kotlety.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 5. Data: 2008-09-08 08:32:43
    Od: "Gruby Jendrek" <s...@p...onet.pl>

    "Olgierd" <n...@r...org> wrote in message

    > Zły przykład. Dobry byłby wówczas, gdyby razem z pierogami (jakimikolwiek
    > pierogami) pani kazała Ci kupić kotlety.

    A gotowe dania na plastikowej tacce do mikrofali? Mielony, ziemniaki,
    buraczki np. Ja nie lubi buraczków - jak nie zabiorą i nie obniżą ceny to
    dzwonię na policję :D

    A.

  • 6. Data: 2008-09-08 08:42:38
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 08 Sep 2008 10:32:43 +0200, Gruby Jendrek napisał(a):

    > A gotowe dania na plastikowej tacce do mikrofali? Mielony, ziemniaki,
    > buraczki np. Ja nie lubi buraczków - jak nie zabiorą i nie obniżą ceny
    > to dzwonię na policję

    Dzwoń.

  • 7. Data: 2008-09-08 08:45:45
    Od: "Maxiuca" <m...@p...fm>

    Użytkownik "LukaszS" <l...@p...onet.WYTNIJpl> napisał w wiadomości
> [...]
    > notebook, ale ten model można kupic tylko i wyłącznie razem z Windows.
    > Czy to jest dozwolone? Ja chce kupić konkretnie ten model, ale bez

    Nie wiem czy to z tej czy innej podstawy prawnej ale UOKiK jakiś czas temu
    się właśnie tym przykładem zainteresował:

    http://manager.money.pl/news/artykul/uokik;ruszyl;na
    ;wojne;z;microsoftem,153,0,363161.html

    --
    Max

  • 8. Data: 2008-09-08 08:51:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 08.09.2008 LukaszS <l...@p...onet.WYTNIJpl> napisał/a:
> [...]
    > którego możesz zainstalować inny system. Rozumiem, że dysputy o sprzedaż wiązaną

    Nie do końca rozumiem. Pieróg bez mięsa nie może byc pierogiem z czym
    innym? Akurat laptop z win to MZ ta sama dziedzina. Argumentując po Twojej
    lini nie mozna by było sprzedawać laptopa z pamiecią, procesorem i dowolną
    kartą miniPCI, bo mozna w miejsce zastanego lub nieobecnego zainstalować
    inny dowolny moduł.
    Inne dziedziny to np. sprzedaż wiazana laptopa z pierogami.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2008-09-08 09:37:11
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 08 Sep 2008 16:51:54 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > Twojej lini nie mozna by było sprzedawać laptopa z pamiecią, procesorem
    > i dowolną kartą miniPCI, bo mozna w miejsce zastanego lub nieobecnego

    Nie, ponieważ część składowa jest tą samą 'własnością'. W przypadku
    oprogramowania masz do czynienia z odrębną umową.
    Tymczasem nie ma klauzuli zakazującej dodawania takich czy innych części
    składowych rzeczy, jest zakaz zmuszania do zawierania osobnych umów,
    które nie są bezpośrednio związane z tą pierwszą.

  • 10. Data: 2008-09-08 10:04:06
    Od: zwi <z...@o...pl>

    LukaszS pisze:
> [...]
    > ten model można kupic tylko i wyłącznie razem z Windows. Czy to jest
    > dozwolone? Ja chce kupić konkretnie ten model, ale bez systemu.

    Obiło mi sie o uszy, że jakiś polski student nie zaakceptował umowy
    licencyjnej systemu operacyjnego i udokumentował ten fakt za pomocą
    zdjęć. Trochę czasu mu to zajęło i wymagało wysłania klku (nastu?) maili
    ale w końcu udało mu sie pieniądze odzyskać

    http://di.com.pl/news/23097,1,0,UOKiK_laptopy_z_Wind
    owsem_naruszaja_konkurencje.html
    http://di.com.pl/news/22760,1,0,W_Polsce_da_sie_unik
    nac_microsoftowego_podatku.html