  • 1. Data: 2008-02-13 09:59:07
    Temat: Sprzedaż mieszkania i okres meldunkowy - LICZY SIĘ OKRES ZAMELDOWANIA.
    Od: skoczy <s...@g...com>

    Otóż jeśli ktoś sprzedaje mieszkanie spółdzielcze własnościowe w
    którym mieszkał długo (więcej niż 12 miesięcy, zazwyczaj 20 lat) a
    przekształcenie nastąpiło kilka miesięcy temu - PODATKU SIĘ NIE
    PŁACI!!!!

    Uzasadnienie:

    Podstawą do płacenia podatku od przychodu ze sprzedaży mieszkania, są
    na chwile obecną 2 ustawy:
    - ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych - 26 lipca 1991
    - ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz
    o zmianie niektórych innych ustaw - 16 listopada 2006.

    Linki do ustaw PDF:

    link1: http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=
    WDU19910800350&type=3&name=D19910350Lj.pdf

    link2: http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=
    WDU20062171588&type=2&name=D20061588.pdf

    =======================
    ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych - 26 lipca 1991
    =======================
    Rozdział 3
    Zwolnienia przedmiotowe
    Art. 21.
    ustęp 1.
    pkt 126) (strona 37 w ustawie)

    Chodzi tu o zwolnienia z podatków od przychodów, zwolnione są:

    przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:
    ==============
    a) budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
    b) lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w
    takim lokalu,
    c) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub
    udziału w takim prawie,
    d) prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub
    udziału w takim prawie
    - jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w
    lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy
    przed datą
    zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22,

    USTAWA NIE WSKAZUJE, JAKIE PRAWO DO LOKALU MA POSIADAĆ ZAMIESZKUJĄCY
    TEN LOKAL. KONIEC KROPKA. TYLKO ZŁODZIEJE DOPISUJĄ SOBIE SWOJE
    INTERPRETACJE.

    Popatrzmy jeszcze na ustęp 21. i 22. bo do tego odnosi się powyższy
    tekst
    ustawy.

    Strona 39. w ustawie

    21) Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie do
    przychodów podatnika, który, w terminie 14 dni od dnia dokonania
    odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży
    oświadczenie,
    że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje
    naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania
    podatnika.

    22) Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie
    łącznie do
    obojga małżonków.

    W CIĄGU 14 DNI SKŁADAMY W US OŚWIADCZENIE ŻE SPEŁNIAMY WARUNKI DO
    ZWOLNIENIA. DO ZAŚWIADCZENIA DOŁĄCZAMY ZAŚWIADCZENIE O ZAMELDOWANIU!

    Ludzie nie dajcie się doić złodziejom. Nawet jeśli US podważy Wasze
    oświadczenie, musi to zrobić listownie. Wtedy odwołujemy się do NSA. W
    sądach administracyjnych US i Izby skarbowe przegrywają, niektóre
    nawet (Szczecin) są po stronie podatnika i nie idą do NSA.

  • 2. Data: 2008-02-13 15:10:23
    Od: "Konrad" <k...@p...onet.pl>

    "skoczy" <s...@g...com> wrote in message
    g.googlegroups.com...

    "c) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub
    udziału w takim prawie""

    Jak to nie? Przecież jest jak byk.

    Konrad

  • 3. Data: 2008-02-14 17:52:56
    Od: skoczy <s...@g...com>

    On 13 Lut, 16:10, "Konrad" <k...@p...onet.pl> wrote:
    > "skoczy" <s...@g...com> wrote in message

    g.googlegroups.com...

    > "c) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub
> [...]

    Może źle się wyraziłem. Oczywistym jest, że w momencie sprzedaży
    spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, trzeba
    mieć spółdzielcze własnościowe prawa do tego lokalu mieszkalnego. Ale
    ustawa nie wskazuje, że 12 miesięcy przed sprzedażą sprzedający musi
    mieć spółdzielcze własnościowe prawa do lokalu mieszkalnego.

  • 4. Data: 2008-02-15 08:20:06
    Od: "Konrad" <k...@p...onet.pl>

    "skoczy" <s...@g...com> wrote in message
    g.googlegroups.com...

    Może źle się wyraziłem. Oczywistym jest, że w momencie sprzedaży
    spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, trzeba
    mieć spółdzielcze własnościowe prawa do tego lokalu mieszkalnego.

    IMHO:
    "jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w
    lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą
    zbycia"

    Czyli ma być zameldowany w okresie nie krótszym niż 12 miesięcy w budynku
    lub lokalu spełniającym kryteria od "a" do "d" - o innej formie zamieszkania
    (np. tzw. lokatorskim) w tych punktach nie ma ani słowa. Czyli podatnik ma
    być zameldowany w mieszkaniu własnościowym przez 12 miesięcy i żadnego pola
    manewru tutaj nie ma.

    K.