  • 1. Data: 2006-11-02 18:51:37
    Temat: Służebność przez zasiedzenie
    Od: bartos <e...@w...pl>

    Państwo prawa. Znowu.

    Rzeczpospolita, 10 października 2006:

    Sąd Najwyższy postanowieniem z dnia 4 października 2006 r. (sygn. II
    CSK 119/06) stwierdził, że przedsiębiorstwa eksploatujące urządzenia
    służące do przesyłania prądu, gazu i wody, mogą uzyskać trwałe prawo do
    korzystania z cudzej nieruchomości, nawet jeśli nie mogą wykazać, iż
    właściciel nieruchomości lub któryś z jego poprzedników wyrazi zgodę na
    ich zainstalowanie. Warunkiem uzyskania uprawnienia przez
    przedsiębiorstwo przesyłowe jest to, aby urządzenia znajdowały się na
    działce dostatecznie długo, co powoduje nabycie przez zasiedzenie prawa
    służebności gruntowej. Istotą tej służebności jest uzyskanie prawa do
    korzystania z cudzego gruntu zajętego przez słupy podtrzymujące linie
    energetyczne, stacje trafo itp., oraz prawa dostępu do nich w celu
    naprawy czy wymiany.

    Postanowieniem tym potwierdzono nową linię orzecznictwa, korzystną dla
    przedsiębiorstw zajmujących się przesyłem mediów. Do niedawna wyrażano
    wątpliwości, czy w ogóle możliwe jest ustanowienie służebności gruntowej
    na rzecz przedsiębiorstwa, ponieważ zgodnie z koncepcją tradycyjną
    służebność jest prawem obciążającym nieruchomość na rzecz nieruchomości
    sąsiedniej (np. służebność polegająca na prawie właściciela działki do
    przejazdu przez działkę sąsiednią w celu dostania się do drogi
    publicznej). Sąd mając na względzie potrzeby praktyki zdecydował, że
    obciążenie służebnością może nastąpić także w razie zainstalowania
    urządzeń przesyłowych. Fakt, że przedsiębiorstwo weszło na cudzy grunt,
    nie mając tytułu prawnego może to mieć znacznie tylko z punktu widzenia
    dobrej czy złej wiary, decydującej o krótszym lub dłuższym terminie
    zasiedzenia. Jeśli przedsiębiorstwo jest w dobrej wierze, zasiedzenie
    następuje po 20 latach, a gdy jest w złej wierze - po 30 latach.
    Zasiedzenie służebności jest jednak możliwe tylko wówczas, gdy polega
    ona na korzystaniu z trwałego i widocznego urządzenia na gruncie. W
    sprawie, której dotyczy omawiane postanowienie, trwałymi urządzeniami na
    cudzym gruncie były dwa słupy linii średniego napięcia, które
    zainstalowano w 1970 r. Nowy właściciel odmówił dostępu do tych
    urządzeń. Przedsiębiorstwo wystąpiło do sądu o stwierdzenie, że nabyło
    służebność przez zasiedzenie.

    Orzeczenie Sądu Najwyższego oznacza w praktyce, że właściciele
    nieruchomości, którzy domagali się usunięcia urządzeń przesyłowych,
    przeszkadzających np. w wybudowaniu domu, mogą mieć poważne trudności w
    realizacji swych roszczeń. W latach 50-tych, 60-tych i 70-tych szereg
    inwestycji realizowanych był bez zgodny właścicieli nieruchomości.
    Wystarczało uzyskanie odpowiednich pozwoleń budowlanych. Wyrokami z
    2005 r. i 2004 r. Sąd Najwyższy określił, że w przypadku, gdy
    przedsiębiorstwo przesyłowe nie uzyskało zgody któregoś z wcześniejszych
    właścicieli nieruchomości na zainstalowanie urządzeń przesyłowych, to
    można domagać się ich usunięcia, wypłacenia odszkodowanie za korzystanie
    z nieruchomości lub też domagać się wykupienia gruntu. Sąd wydając
    orzeczenie zaznaczył, że rozpatrując poszczególne sprawy należy wziąć
    pod uwagę zarówno interes właściciela, jak i interes publiczny
    realizowany przez przedsiębiorstwa dostarczające energię, wodę i gaz.
    Zatem nie w każdym przypadku linia przesyłowa musia zostać zdemontowana.

    Nowe orzeczenie staje wyraźnie po stronie przedsiębiorstw, które
    obawiały się konieczności przenoszenia lub likwidacji wielu swoich
    urządzeń. Obecnie w trakcie ewentualnych procesów, firmy eksploatujące
    urządzenia, będą mogły powołać się na nowe postanowienie Sądu i
    wskazywać, że uzyskały prawo do korzystania z nieruchomości.

    Jeśli właściciel nieruchomości będzie niezadowolony z istnienia urządzeń
    przesyłowych, a strony nie będą mogły się porozumieć i zawrzeć umowy,
    to uregulowanie prawa przedsiębiorstwa do korzystania z cudzego gruntu
    może nastąpić przez stwierdzenia zasiedzenia służebności odpłatnie z
    mocy orzeczenia sądu. Postanowienia Sądu Najwyższego otwiera też
    możliwość ustanowienia służebności na rzecz przedsiębiorstwa w przypadku
    planowania nowej inwestycji.

    JM

    Rzeczpospolita 14 września 2006:

    Służebność drogi to nie tylko przejście do studni

    Właściciele gruntów, na których od lat sterczy słup wysokiego napięcia,
    muszą się pogodzić z jego obecnością. Służebność gruntowa może być
    bowiem ustanowiona na rzecz przedsiębiorstwa.

    Tak uznał Sąd Najwyższy w precedensowym wyroku z 8 września 2006 r.,
    przełamującym tradycyjną interpretację przepisów kodeksu cywilnego o
    służebnościach gruntowych, a zwłaszcza art. 285 § 2 k.c.

    Skorzystają przedsiębiorstwa przesyłowe

    Stanowisko SN jest korzystne głównie dla wszystkich przedsiębiorstw
    zajmujących się przesyłem mediów, a zwłaszcza energii elektrycznej.
    Pozwala im przede wszystkim uzyskać trwały tytuł prawny do korzystania z
    gruntów zajętych na stacje trafo czy słupy wysokiego napięcia poprzez
    ustanowienie - na podstawie umowy z właścicielem gruntu - służebności
    gruntowej.

    Otwiera też drogę do uzyskania takiej służebności poprzez zasiedzenie,
    jeśli takie trwałe i widoczne urządzenie znajdowało się na cudzym
    gruncie wystarczająco długo. Dlatego wyrok SN nie ucieszy właścicieli
    tych gruntów. Dla nich oznacza, że nie będą mogli domagać się usunięcia,
    tracą też prawo do innych roszczeń związanych z obecnością uciążliwych
    urządzeń na ich gruncie.

    Zasiedzenie następuje automatycznie, wskutek upływu czasu, bez
    wynagrodzenia na rzecz właściciela nieruchomości obciążonej służebnością.

    Cenne 39 metrów kwadratowych pod stacją trafo

    Stwierdzenia zasiedzenia służebności skrawka gruntu o pow. 39 mkw.
    domaga się spółka akcyjna ENEA zajmująca się przesyłem energii
    elektrycznej. Grunt ten jest częścią nieruchomości należącej do
    Sławomira M. Znajduje się na nim stacja trafo postawiona w latach 60.
    przez poprzednika prawnego spółki.
    Sąd I instancji oddalił wniosek. Uznał wprawdzie, że spełnione są
    przesłanki zasiedzenia nieruchomości gruntowej przewidziane w art. 292
    k.c. (korzystanie z trwałego i widocznego urządzenia przez wymagany
    okres), niemożliwe jest jednak ze względu na art. 285 § 2 k.c. samo
    istnienie takiej służebności. Zgodnie bowiem z tym przepisem "Służebność
    gruntowa może mieć jedynie na celu zwiększenie użyteczności
    nieruchomości władnącej lub jej oznaczonej części". Tymczasem tu nie
    można wskazać konkretnej nieruchomości władnącej. Celem służebności
    byłoby tylko usprawnienie przedsiębiorstwa. W rachubę, zdaniem sądu,
    wchodziłaby raczej służebność osobista na rzecz przedsiębiorcy, ale tej
    nie można zasiedzieć.

    Przez wzgląd na potrzeby przedsiębiorstwa

    Sąd II instancji podzielił poglądy sądu I instancji. Nie zgodził się
    natomiast z nimi SN. Wskutek skargi kasacyjnej spółki postanowienie
    uchylił i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia.
    - Sądy w tej sprawie zajęły stanowisko bardzo tradycyjne - mówiła sędzia
    Elżbieta Skowrońska-Bocian. Rozumieją przez służebność tylko takie
    sytuacje, gdy właściciel jednej nieruchomości musi przechodzić przez
    sąsiednią, by dojść do drogi publicznej, pobierać na niej wodę itd.
    Tymczasem niejednokrotnie korzystanie z cudzej nieruchomości jest
    potrzebne do funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dlatego na kwestię
    służebności gruntowej trzeba spojrzeć inaczej, w sposób uwzględniający
    potrzeby związane z działalnością gospodarczą.

    Nowy kierunek wykładni

    Na przepisy o służebności gruntowej próbowano już patrzeć inaczej.
    Sędzia Skworońska-Bocian przypomniała uchwałę SN z 17 stycznia 2003 r.
    (sygn. IV CKN 79/02). Dopuszcza ona ustanowienie służebności gruntowej
    dla korzystania z urządzenia, które wchodzi w skład przedsiębiorstwa,
    tak jak stacja trafo.
    Przykładem interpretacji uwzględniającej potrzeby gospodarcze jest też
    wyrok z 31 maja 2006 r. (sygn. IV CSK 149/05), w którym Sąd Najwyższy
    stwierdził, że przedsiębiorstwo państwowe mogło nabyć służebność
    gruntową przez zasiedzenie, i to również gdy jedynie usprawnia ona jego
    prowadzenie, a nie jest konieczna. Za takim kierunkiem wykładni
    opowiedzieli się jednoznacznie także sędziowie SN rozstrzygający tę
    sprawę (sygn. II CSK 112/06).

    (kak)

    http://www.mieszkaniowy.com/aktualnosci140.html

    Służebność gruntowa przez zasiedzenie
    W wyroku z 31 maja 2006 r. Sąd Najwyższy stwierdził, że przedsiębiorstwo
    państwowe mogło nabyć służebność gruntową przez zasiedzenie i to również
    wtedy, gdy zwiększa ona tylko użyteczność nieruchomości należącej do
    niego, a nie jest absolutnie konieczna -- podaje gazeta. -- Zasiedzenie
    następuje automatycznie, wskutek upływu czasu, bez wynagrodzenia na
    rzecz właściciela nieruchomości obciążonej służebnością.

    Sprawa rozpatrywana przez Sąd Najwyższy dotyczyła sporu o linie kolejową
    należącą do Zakładów Sodowych Janikosoda i przebiegającą nad cudzymi
    nieruchomościami, jednakże wyrok ten może mieć odniesienie do wielu
    sporów związanych z lokalizacją urządzeń znajdujących się na cudzym gruncie.

    Według relacji "Rzeczpospolitej" w latach 80 jedną z działek, nad
    którymi przechodzi kolej Zakładów Sodowych, kupili małżonkowie F. Potem
    dokupili jeszcze jedną. Prowadzili na nich uprawy roślin. Kolej
    przeszkadza im, bo huczy, spadają z niej kamienie, podpory zajmują
    znaczną część gruntu.
    Próby polubownego rozwiązania problemu nie przyniosły rezultatu i w
    rezultacie sprawa trafiła do sądu. Małżonkowie F. wystąpili przeciwko
    firmie o zaniechanie naruszeń ich własności i zapłatę za bezumowne
    korzystanie z niej. Domagali się zdemontowania urządzeń.

    Sąd I instancji uwzględnił to żądanie, a Sąd II instancji utrzymał
    werdykt I instancji i dodatkowo podwyższył o 40 tys. zł wynagrodzenie
    dla małżonków F. za bezumowne korzystanie z ich nieruchomości.
    Sądy odrzuciły zgłaszany przez zakłady zarzut zasiedzenia służebności
    przez skarb państwa. W ich ocenie przepisy o służebności gruntowej nie
    mogą mieć w tej sytuacji zastosowania. A nawet, gdyby można było je
    stosować, zasiedzenie jest niemożliwe ze względu na brak podstawowej
    jego przesłanki: posiadania. Przedsiębiorstwo państwowe bowiem nie miało
    nad gruntem takiego cywilnoprawnego władztwa, o jakie chodzi w art. 172
    kodeksu cywilnego. Było to - według sądów - posiadanie na zasadzie
    władztwa państwowego - imperium, które do zasiedzenia prowadzić nie może.

    Kiedy sprawa znalazła się w Sądzie Najwyższym -- relacjonuje dalej
    "Rzeczpospolita"-- ten uwzględnił skargę kasacyjną zakładów. Uchylił
    zaskarżony wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania.
    Jego zdaniem sądy niższej instancji naruszyły art. 285 w związku z art.
    292 kodeksu cywilnego wskutek błędnego uznania, że zasiedzenie nie było
    w tym wypadku możliwe.

    "Nie było podstaw do przyjęcia, że posiadanie służebności przez
    przedsiębiorstwo państwowe nie było posiadaniem w rozumieniu
    cywilnoprawnym, lecz wykonywaniem imperium państwowego" -- mówił sędzia
    Zbigniew Strus. -- "Dopuszczalne jest zasiedzenie służebności przez
    skarb, także gdy posiada je przedsiębiorstwo państwowe w ramach zarządu
    własnością skarbu państwa". -- Sędzia zaznaczył też, że zasiedzenie
    służebności jest możliwe również wtedy, gdy służebność nie powoduje
    zwiększenia użyteczności nieruchomości będącej częścią przedsiębiorstwa
    (sygn. IV CSK 149/05).

  • 2. Data: 2006-11-02 19:18:44
    Temat: Re: Służebność przez zasiedzenie
    Od: "mkarwan" <m...@a...ospamnet.pl>

    Użytkownik "bartos" <e...@w...pl> napisał w wiadomości

    czemu ukrywasz się za amerykańskim serwerem?

  • 3. Data: 2006-11-02 21:02:01
    Od: "Łukasz N" <l...@s...net>

    Użytkownik "mkarwan" <m...@a...ospamnet.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "bartos" <e...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > czemu ukrywasz się za amerykańskim serwerem?

    Bardziej istotne pytanie sprowadza sie do tego czy sluzebnosc gruntowa
    ustanawiamy odplatnie czy nie?
    Tu nawet doktryna jest podzielona, choc coraz czesciej mowi sie, ze mozna
    zarowno i odplatnie i za darmo.

    ----------------
    Forum Prawników - www.advokat.com.pl

  • 4. Data: 2006-11-02 21:48:02
    Od: opix <o...@o...eu>

    bartos wrote:

> [...]
    > korzystania z cudzego gruntu zajętego przez słupy podtrzymujące linie
    > energetyczne, stacje trafo itp., oraz prawa dostępu do nich w celu

    i skończy się w strasburgu gdzie skarżacy wyrok wydany na podstawie takiej
    wykładni wygra ponieważ własność w ustawodawstwie europejskim nie posiada
    pojęcia zasiedzenia a władanie tymczasowe za zgoda administracji publicznej
    -co nie zwalnia władającego od ponoszenia ciężarów na rzecz własciciela
    nawet jakby zarządał świadczeń z tego tytułu nawet za 100 lat
    --
    ===opix===

  • 5. Data: 2006-11-02 22:03:15
    Od: "matusm" <m...@g...pl>

    Użytkownik "Łukasz N" <l...@s...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > ustanawiamy odplatnie czy nie?
    > Tu nawet doktryna jest podzielona, choc coraz czesciej mowi sie, ze mozna

    Ja sie doczytalem ze w przypadku braku porozumienia miedzy stronami co do
    uzyczenia nieruchomosci ,sad zdecyduje o nakazie sluzebnosci nieruchomosci
    i wysokosci odszkodowania

    "może nastąpić przez stwierdzenia zasiedzenia służebności odpłatnie z
    mocy orzeczenia sądu."

    Bedzie nakaz sadowy --- nie darmo
    czyli wreszcie wszystko bedzie uporzadkowane
    i byle sasiad niekoniecznie bedzie decydowal
    czy obok na dfzialce bedzie doprowadzona siec CO czy woda

    chociaz balaganu nadal pilnuje ,,,,,,

    --
    Sluzba Bezpieczenstwa moze i powinna kreowac rozne stowarzyszenia, kluby czy
    nawet partie polityczne. Ma za zadanie gleboko infiltrowac istniejace gremia

    Pozdrowienia
    matusm