  • 1. Data: 2008-10-20 14:40:11
    Temat: Serwis komputerowy - pytanie o gwarancje
    Od: " " <s...@W...gazeta.pl>

    Pytanie takie prawniczo - konsumenckie

    Czy serwis komputerowy ma prawo nie przyjac mojego zestawu czesci - ktore sa
    na gwarancji wszystkie zaslaniajac sie "oplata za testowanie sprawnego
    sprzetu 50PLN". Ja nie mam obowiazku miec niewiadomo jakiej wiedzy
    informatycznej (mam, ale nie wazne) albo magazynu czesci na przetestowanie
    zeby okreslic dokladnie co nie dziala - plyta, proc lub ram (ram malo
    prawdopodobne), reklamuje zestaw ktory nie dziala a nie pojedyncze czesci.
    Ktos ma pojecie jak byc powinno? I czy maja prawo wymyslac sobie takie cos?

  • 2. Data: 2008-10-20 18:21:33
    Temat: Re: Serwis komputerowy - pytanie o gwarancje
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Oct 2008, wrote:

> [...]
    > Ktos ma pojecie jak byc powinno? I czy maja prawo wymyslac sobie takie cos?

    Załóż sobie, tak dla celów analizy, że każdą z tych części kupiłeś
    u kogo innego.
    A potem wyjaśnij, dlaczego sprzedawca procesora ma zapłacić pracownikowi
    za testowanie a nic za to nie dostac, jeśli okaże się, że nie działa
    pamięć?
    Albo inaczej - jak zapłacisz sprzedawcy procesora za testowanie
    (w którym wyszło, że powodem jest pamięć), to czy oczekujesz
    że sprzedawca pamięci zwróci Ci za testy?
    Po "zebraniu razem" wychodzi, że fakt iż sprzedawca pamięci jest ten
    sam co sprzedawca procka nic nie zmienia - skoro kupiłeś "częsci
    do komputera", a nie cały komputer, to w różnicy ceny jest zawarta
    m.in. "odpowiedzialność za całokształt". "Sam chciałeś" :D

    Sprzedawca za ten "całokształt" nie odpowiada - jak mu przyniesiesz
    zepsuty procek, to ma załatwić reklamację, ale szukać co Ci nie
    działa nie musi.
    Można sprowadzić rzecz do absurdu - jakby przyjąć Twój tok rozumowania,
    to sprzedawca powinien rozwikływać również problem gościa, który
    kupił (u tego sprzedawcy) komplet rzeczy, wśród których (zdaniem tego
    gościa co kupił) któraś jest zepsuta, bo on perpetuum mobile poskładał
    ("przecież się na tym nie znam", prawda?) i mówi że mu nie działa
    a powinno ;)
    To nic, że (my) widzimy merytoryczną różnicę - ale zobowiązanie jest
    to samo. Klient mówi że "coś" jest zepsute, ale nie kupił "cosia"
    (czy to perpetuum mobile czy komp) tylko co innego...

    IMVHO - przedobrzyłeś :), oczekując że Twoja *nieznajomość*
    (deklarowana!) składania komputerów ma być usprawiedliwieniem,
    że nie wiesz czym potraktować sprzedawcę.
    Twoje zdanie rozumiem, ale nie podzielam.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-10-20 19:14:40
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 20 październik 2008 20:21
    (autor Gotfryd Smolik news
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <Pine.WNT.4.64.0810202004560.1776@quad>):

    > Załóż sobie, tak dla celów analizy, że każdą z tych części kupiłeś
    > u kogo innego.

    A czemu ma zakładać? To on omija prawo odnośnie produkcji czy sprzedawca?
    Jakby sprzedawca nie był oszust, to by sprzedawał gotowy produkt, a
    nie ,,zestaw części''.

    --
    Tristan

  • 4. Data: 2008-10-20 19:39:19
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Tristan w <news:gdilb0$tll$1@news.onet.pl>:

> [...]
    > A czemu ma zakładać? To on omija prawo odnośnie produkcji czy sprzedawca?
    > Jakby sprzedawca nie był oszust, to by sprzedawał gotowy produkt, a

    Ty nie produkujesz, Ty jesteś handlarzem, który nie ma tych wszystkich
    cudaków...

    Byłeś przy transakcji i wiesz, że sprzedawca to oszust? A może
    wątkotwórca nie chciał zapłacić za usługę złożenia bambetli w
    działającą całość, bo uważał, że *ma wiedzę*, a zapomniał o
    drobiazgach ?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 5. Data: 2008-10-20 20:07:17
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:gdi58b$no$1@inews.gazeta.pl s...@W...gazeta.pl
    <s...@W...gazeta.pl> pisze:

    > Pytanie takie prawniczo - konsumenckie
    > Czy serwis komputerowy ma prawo nie przyjac mojego zestawu czesci -
    > ktore sa na gwarancji wszystkie zaslaniajac sie "oplata za testowanie
    > sprawnego sprzetu 50PLN".
    A co kupiłeś? Podzespoły czy komputer?
    Wszystko u jednego sprzedawcy?

    > Ja nie mam obowiazku miec niewiadomo jakiej
    > wiedzy informatycznej (mam, ale nie wazne)
    Wielu już tak mniemało...
    Często się ich spotyka w serwisach... :P

> [...]
    > ram (ram malo prawdopodobne), reklamuje zestaw ktory nie dziala a nie
    > pojedyncze czesci. Ktos ma pojecie jak byc powinno? I czy maja prawo
    Wracamy do początku - co kupiłeś?

    Natomiast ogólnie - IMO sprzedawca nie moze odmówić. Kupione u niego,
    dokonał dobrowolnie zobowiązania gwarancyjnego o określonych warunkach,
    które ty dokonując zakupu zaakceptowałeś. Również te o opłacie za
    nieuzasadnioną reklamację.
    Tylko po co korzystać z gwarancji?

    --
    Jotte

  • 6. Data: 2008-10-20 20:17:42
    Od: armar <a...@p...fm>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > gościa co kupił) któraś jest zepsuta, bo on perpetuum mobile poskładał
    > ("przecież się na tym nie znam", prawda?) i mówi że mu nie działa

    Gotfryd, troszkę przesadzasz, bo jeśli stngr kupił te części
    złożone przez sprzedawcę jako "zestaw", to ten zestaw
    powinien razem działać. I zapewne działał dopóki coś nie padło.
    Jeśli "zestaw" się zepsuł, to nabywcy nie powinno interesować
    doszukiwanie się co konkretnie w zestawie się zepsuło.
    Sprzedawca powinien wymienić "zestaw" na wolny od wad.
    To co piszesz jest prawdziwe tylko przy zakupie części,
    a nie "zestawu".

    --
    Pozdrawia Marek

  • 7. Data: 2008-10-21 22:24:11
    Od: "BETON" <p...@p...onet.pl>

    >zainteresuj sie tym
    http://e-prawnik.pl/koncesje-i-zezwolenia/certyfikat
    -na-skladanie-komputerow,odpowiedzi,prawo-administra
    cyjne

    Rozumiem ze kupiłeś kupe część.
    Zapłaciłeś w sklepie zeby to poskładali do kupy i działąło.
    I działało- ale nie działa.
    Problem pierwszy polega na tym ze czesto ludzie twierdzą ze komputer nie
    dziaała ( sprzetowo)=- a okazuje sie ze jest problem softwarowy- np brak
    sterownika, czy np wirus.

    Ty idziesz do sklepu z kartą graficzną- (źle działą z wirusem) U nich okazuje
    sie sprawna.
    Dlaczego sklep ma płacić z expertyze ?

    NIe rozumiem skąd teoria ze RAM zadko pada.
    Zapewniam ze nie jest to ewenement....

    W sklepie zazwyczaj teraz kupujesz cześći- ( i z częsciami wracasz w razie
    serwisu-i za kasę je składają... Zestawy to masz w TESCo..(patrz link)
    Kupujesz auto, jedziesz na stacje paliw - kupujech chrzczone paliwo- auto
    kicha i gaśnie... Jedziesz do dilera, on naprawia auto- stwierdza ze wina
    paliwa- Też masz pretensje ze cie skasuje na usługe----- NIE. Zapłacisz i
    polecisz na stacje....

  • 8. Data: 2008-10-23 09:02:21
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    napisał(a):

> [...]

    > Ktos ma pojecie jak byc powinno? I czy maja prawo wymyslac sobie takie cos?

    Skoro zmontowales te czesci to Ty jestes producentem tego zestawu.
    Mozesz zlecic serwisowi dowolna prace a serwis moze rzadac dowolnej za
    to zaplaty. Wszystko zalezy od tego jak sie umowicie. Stoje na
    stanowisku, ze skoro zyczysz sobie by serwis zdiagnozowal kazda czesc to
    za diagnoze kazdej powinienes zaplacic.

    j.