  • 1. Data: 2008-01-10 11:09:46
    Temat: Roszczenia do spadku osób tzecich
    Od: RaFi B <r...@o...pl>

    Eitam serdecznie. Mam taką oto sytuację. Daleka krewna zostawiła po
    sobie spadek. W testamencie spadek został podzielony między rodzinę oraz
    jej tzw. przyjaciół. Po otwarciu testamentu osoby te stwierdziły że częś
    jaka im się należy za opiekę, tj zakupy, odwiedziny i pomoc w domu jest
    za mała i żądają dodatkowej kwoty z tego spadku od pozostałych
    spadkobierców. Grożą, że w razie nie otrzymania tych pieniędzy złożą
    sprawę do sądu i sprawa będzie się ciągnąć nie wiadomo ile. Dodam że
    Ciotka mieszkała w Kanadzie. Reszta rodziny w Europie.

    I teraz mam pytanie. Czy jako osoby całkowicie nie związane z rodziną
    mają jakiekolwiek podstawy do złożenia w sądzie wniosku o zmanę tego co
    zostało zapisane w testamencie? A ewentualnie jeśli mają takie prawo to
    czy mają jakiekolwiek szanse na wygranie takiej sprawy?

    z góry dziękuję za pomoc

    pozdr
    RaFi B

  • 2. Data: 2008-01-10 12:24:15
    Temat: Re: Roszczenia do spadku osób tzecich
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    RaFi B pisze:
> [...]
    > zostało zapisane w testamencie? A ewentualnie jeśli mają takie prawo to
    > czy mają jakiekolwiek szanse na wygranie takiej sprawy?

    Rozumiem, ze pretensje zglaszaja "przyjaciele" - osoby niespokrewnione(?).
    Wg. polskiego prawa takie osoby maja uprawnienie tylko do takiej czesci
    majatku jaka byla wola spadkodawcy.

    --
    pozdr
    luck

  • 3. Data: 2008-01-10 12:25:54
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    RaFi B pisze:
> [...]
    > zostało zapisane w testamencie? A ewentualnie jeśli mają takie prawo to
    > czy mają jakiekolwiek szanse na wygranie takiej sprawy?

    A ciotka jakie miala obywatelstwo? Polskie czy kanadyjskie?

  • 4. Data: 2008-01-10 12:57:50
    Od: RaFi B <r...@o...pl>

> [...]
    >
    > Wg. polskiego prawa takie osoby maja uprawnienie tylko do takiej czesci

    Tak, są to osoby niespokrewnione, a ciotka miała obywatelstwo kanadyjskie.

    pozdr
    RaFi B

  • 5. Data: 2008-01-10 14:09:50
    Od: kauzyperda <l...@n...pl>

    RaFi B pisze:

    > Tak, są to osoby niespokrewnione, a ciotka miała obywatelstwo kanadyjskie.

    Ustawa prawo prywatne miedzynarodowe:
    "Art. 34. W sprawach spadkowych właściwe jest prawo ojczyste spadkodawcy
    z chwili jego śmierci."

    Tak wiec wychodzi na to, ze wlasciwe w tej sprawie bedzie prawo
    kanadyjskie - a kanadyjskich regul dziedziczenia oczywiscie nie znam ;-)

    --
    pozdr
    luck

  • 6. Data: 2008-01-10 14:49:31
    Od: RaFi B <r...@o...pl>

> [...]
    >
    > Tak wiec wychodzi na to, ze wlasciwe w tej sprawie bedzie prawo
    > kanadyjskie - a kanadyjskich regul dziedziczenia oczywiscie nie znam ;-)

    Ale dzięki nawet za to, wydaje mi się, że powinno być tak samo.

    pozdr
    RaFi B

  • 7. Data: 2008-01-10 16:19:24
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <s...@i...pl>

    Użytkownik "RaFi B" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    >wydaje mi się, że powinno być tak samo.

    Bo? Co niby sprawia, ze ci sie wydaje ze powinno byc tak samo?

    HaNkA

  • 8. Data: 2008-01-10 16:42:57
    Od: RaFi B <r...@o...pl>

    HaNkA ReDhUnTeR wrote:
    > Użytkownik "RaFi B" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Bo? Co niby sprawia, ze ci sie wydaje ze powinno byc tak samo?
    >
    > HaNkA

    Bo jest to logiczne, że jako ludzie obcy nie mogą rościć sobie prawa do
    spadku.

    RaFi B

  • 9. Data: 2008-01-10 16:54:57
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <s...@i...pl>

    > Bo jest to logiczne, że jako ludzie obcy nie mogą rościć sobie prawa do
    > spadku.

    Logiczne? Ciotka siedziala tysiace kilometrow od was, ci obcy ludzie jej
    pomagali - nie wiem czy robili zakupy czy podcierali tylek. Komu wiec z
    punktu widzenia logiki wlasnie te pieniadze sie bardziej naleza, hm?

    HaNkA

  • 10. Data: 2008-01-10 17:02:02
    Od: RaFi B <r...@o...pl>

    HaNkA ReDhUnTeR wrote:
> [...]
    > pomagali - nie wiem czy robili zakupy czy podcierali tylek. Komu wiec z
    > punktu widzenia logiki wlasnie te pieniadze sie bardziej naleza, hm?

    Po pierwsze, osoby te zostały ujęte w testamencie, po drugie jeżeli
    robiły to w celu otrzymania korzyści majątkowych powiny poinformować o
    tym tę osobę za życia.

    RaFi B