    From: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zdenerwowali mnie...
    Date: Mon, 7 Apr 2003 20:35:21 +0200
    Sender: p...@o...pl@pepe.hechtsheim.wohnheim.uni-mainz.de

    "Joanna Bałuszek" <k...@i...pl> schrieb im Newsbeitrag
    news:35jka.77139$fH1.688655@news.chello.at...
    > Witam,
    >
    > Przychodzi mi na mysl:
    > - poslugiwanie sie takimi nazwami jak notariusz, czek bankowy, itp.
    > Wszystko pisane z duzej litery jak nazwa wlasna. Rysunki przedstawiajace
    > jakies abstrakcyjne czeki z nazwami typu "BANK CENTRALNY"
    > - wykorzystywanie bazy danych osobowych (nigdy nigdzie nie wyrazalam
    > zgody na umieszczenie mnie w takiej bazie - a oni pisza ze maja moje dane
    > "zostaly im udostepnione") poza tym posiadam w ich bazie numer:
    > FB3D6901-04739817240605
    > - proba wyludzenia. (wyludzenie znaczkow pocztowych, oplaty i danych
> [...]

    Co to tego, ze takie przesylki sa denerwujace i zastanawia bardzo, skad oni
    biora adresy ludzi, do ktorych je kieruja, to sie z Toba zgodze.
    Ale niektore Twoje zarzuty sa w ogole nieuzasadnione:
    1) "czek bankowy" to nie jakas zastrzezona nazwa, ktorej nie wolno byloby
    tutaj uzywac. To po prostu nazwa jednego z mozliwych srodkow platnosci.
    Zastrzezone dla bankow jest tylko wystawianie takich czakow i dopoki ktos
    inny tego nie robi i nie nazywa swoich "papierow wartosciowych" czakami
    bankowymi, to nie jest to zadne uchybienie.
    2) slowo "notariusz" samo w sobie rowniez nie jest chronione w taki sposob,
    ze nie wolno go nigdzie wymieniac. Zastrzezone dla osob posiadajacych
    odpowiednie uprawnienia jest tylko uzywanie tej nazwy odnosnie dokonywania
    okreslonych czynnosci zastrzezonych wlasnie dla notariuszy. Samo wymienienie
    tu w tresci tego slowa w kontekscie, ze notariusz bedzie czuwal nad czyms
    tam nie jest zabronione (bo niewykluczone, ze naprawde czuwa notariusz).
    Pisanie tutaj tego slowa z duzej litery to nic innego jak blad
    ortograficzny - w kontekscie prawnym jest to bez znaczenia.

    Odnosnie danych osobowych, to faktycznie prawdopodobne jest, ze firma weszla
    w ich posiadanie bezprawnie. Ale tak byc rowniez nie musi, bo przed wejsciem
    w zycie ustawy o ochronie danych osobowych firmy oficjalnie sprzedawaly
    sobie bazy danych i w ten sposob trafialy dane z jednej firmy do nastepnej i
    bylo to dozwolone. Zreszta podali nawet od kogo kupili dane. Na ile legelne
    jest wykorzystywanie tak zdobytych danych dzisiaj - nie wiem. Mozliwe, ze
    teraz musza uzyskac Twoja zgode dla dalszego przetwarzania tych danych i
    dlatego wysylaja takie bzdurne lisciki, aby tylko zachecic do podpisania
    zgody.
    Wyludzenie i oszustwo - bardzo prawdopodobne, ze tak. Tak wiekszosc takich
    przypadkow w rzeczywistosci sie konczy przynajmniej. Niby jakis adres podali
    i nawet numer KRS. Ale to na pewno lipa i wiekszosci takich oszustow nikt z
    ich dzialalnosci nie rozliczy.

    --
    pozdr
    Przemek