  • Data: 2006-05-02 16:48:16
    Temat: Re: zakup (prawie) nowego mieszkania na rynku wtórnym
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > 1) Jak zazwyczaj to wygląda w sytuacji, gdy sprzedawane mieszkanie jest w
    > miarę nowe, a ktoś kupił je (prawdopodobnie) tylko po to, by wykończyć i
    > sprzedać z zyskiem? czy takie mieszkania mają zakładaną księgę wieczystą?

    Pierwsza częśc twojej wypowiedzi nie ma najmniejszego nzaczenia w jakim celu
    było kupione mieszkanie. Księga wieczysta jest urządzana automatycznie po
    zawarciu umowy o ustanowieniu odrebnej własności i sprzedazy mieszkania
    zawartej z developerem (taki wniosek będzie w akcie notarialnym).
    Najczęściej takie akty zą zawierane dużo później po odbiorze mieszkania.

    > 2) jak się zabezpieczyć przed oszustwem, tzn. sytuacją w której część albo
    > całość pieniędzy zostaje przelana na konto sprzedającego a potem okazuje
    > się, że z jakiegoś powodu nie zostaje się właścicielem mieszkania lub
    > mieszkanie to obciążone jest już hipoteką?

    Przedmiotem sprzedaży może być zarówno ekspektatywa, czyli przyszłe prawo do
    mieszkania od developera - umowa bedzie przepisana na ciebie i bedzie to
    dalej rynek pierwotny, lub po ustanowieniu odrębnej własności będzie już
    księga wieczysta i wtedy jest to już rynek wtórny. W pierwszym przypadku
    developer powinien wiedzieć o finansowaniu zakupu z kredytu. Różnie to
    wygląda w róznych bankach. Niektórebanki wymagają cesji praw z takiej umowy.
    W drugim przypadku gdy jest już księga wieczysta można sprawdzić jak
    poprzednio czy developer cos wie o kredycie i czy w sadzie nie złożono
    wniosku o wpis do KW.

    wiem, że banki
    > starają się dużo sprawdzić i teoretycznie powinien to też robić pośrednik,
    > co jednak ja, jako kupujący mogę zrobić, by dowiedzieć się więcej na temat
    > stanu prawnego mieszkania?

    Na posrednika nie licz pod żadnym pozorem.

    ?

    > - wpłacam zaliczkę sprzedającemu przed podpisaniem aktu notarialnego,

    Nie zaliczkę, tylko najlepiej zadatek.

    > a do podpisania aktu nie dochodzi - jak wtedy odzyskać zaliczkę?

    Spisać umowę w trybie trzech siódemek, oświadczenie o dobrowolnym poddaniu
    się egzekucji.

    > - wpłacam całość pieniędzy po uzyskaniu kredytu i wtedy okazuje się, że
    > cos jest nie tak, np. sprzedający się ulatnia

    Moze się ulotnic jak podpisze dokumenty. Ale ciebie to nie obchodzi. W
    dalszym ciągu nie napisałes o który wariant chodzi: ekspektatywa czy juz po
    ustanowieniu odrebnej własności.