  • 1. Data: 2002-09-02 08:08:55
    Temat: zakup auta - oszukany rok produkcji
    Od: "Kokosz" <k...@p...fm>

    Postanowiłem sprowadzić sobie samochód dostawczy Fiat Ducato rocznik 2000.
    Wybrałem konkretny egzemplarz i do Niemiec pojechałem z osoba zajmującą się
    sprowadzaniem aut na właśna firmę od której z kolei miałem odkupić ten
    samochód. Prawie wszystko poszło bez zgrzytów, ale przy próbie rejestracji
    samochodu na tablice tymczasowe zakwestionowano rocznik pojazdu - wbito 1999
    mimo, że na badaniu technicznym w Polsce wg numeru VIN (nadwozia)napisano iż
    rok produkcji to 2000 (w Niemczech data pierwszej rejestracji to też 2000);
    dzisiaj w ASO Fiata dowiedziałem się iż faktycznie samochód był
    wyprodukowany w 1999 roku ("sprowadzacz najwyraźniej dał w łapę komu trzeba
    na badanu w Polsce); ale gdy odkupowałem auto od osoby, która go sprowadziła
    na swoją firmę z Niemiec na fakturze zakupu (samochód kupowałem na swoją
    firmę) napisane jest rok produkcji 2000. W związku z tym mam pytanie czy
    mam szanse na unieważnienie transakcji i odzyskanie zapłaconych pieniędzy

  • 2. Data: 2002-09-02 14:54:26
    Temat: Re: zakup auta - oszukany rok produkcji
    Od: "bramka" <b...@p...onet.pl>

> [...]

    > mam szanse na unieważnienie transakcji i odzyskanie zapłaconych pieniędzy

    Wydaje mi się, że jak najbardziej masz szansę, byłam w podobnej sytuacji ale
    chciałam odzyskać tylko część kwoty a samochód zostawić. Z tego co pamiętam
    z pierwszej rozmowy z prawnikiem mogłam starać się o odzyskanie całej kwoty
    i zwrot
    przedmiotu umowy.
    b.

  • 3. Data: 2002-09-02 16:10:26
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    bramka napisa_(a):

> [...]
    > z pierwszej rozmowy z prawnikiem mogłam starać się o odzyskanie całej kwoty

    możesz powoływać się wobec sprzedawcy na rękojmię - a wtedy np.
    1. odstąpić od umowy (zwrot samochodu i pieniędzy)
    2. żądać obniżenia ceny

    KG

  • 4. Data: 2002-09-03 12:23:14
    Od: "Kokosz" <k...@p...fm>

    > możesz powoływać się wobec sprzedawcy na rękojmię - a wtedy np.
    > 1. odstąpić od umowy (zwrot samochodu i pieniędzy)
    > 2. żądać obniżenia ceny
    >
    > KG

    Po konsultacji z prawnikiem dowiedziałem się iż faktycznie mogę pójśc na
    rękojmię - 1)kupiłem samochód z 2000 roku (tak jest wyraźnie napisane na
    fakturze i innych papierach, które dostałem); 2)facet sprzedał mi samochód
    (19 sierpnia 2002) bez decyzji urzędu celnego (a ta była dopiero 26 sierpnia
    2002) i to jest niezgodne z prawem; 3)Placówka, w której robiłem badanie
    techniczne (przed 26 sierpnia) pojazdu nie mogła orzec i ż samochód jest
    roku 2000 bez uprzedniej decyzji Urzędu Celnego (26 sierpnia)
    I moje pytanie - czy punkt 1 i 2 Twojej odpowiedzi mam realizować przy
    pomocy prawnika; ile wynosi okres rękojmi?

  • 5. Data: 2002-09-03 14:57:49
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    Kokosz napisa_(a):

> [...]
    > I moje pytanie - czy punkt 1 i 2 Twojej odpowiedzi mam realizować przy
    > pomocy prawnika; ile wynosi okres rękojmi?

    Rękojmia to rok od wydania rzeczy - do tego czasu należy chyba złożyć
    już ewentualny pozew w sądzie. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy lub
    żądanie obniżenia ceny możesz napisać sam i przesłać sprzedawcy - nie
    daj się tylko zbyt długo zwodzić. Samochód możesz zatrzymać do momentu
    zwrotu pieniędzy. Prawnika zostaw sobie ewentualnie na sąd. Jedyny
    problem jaki się rysuje to kwestia tej, jak piszesz, niezgodnej z prawem
    sprzedaży i jej skutków. Jeśli spowodowała ona nieważność umowy to nie
    ma też rękojmi, można natomiast dochodzić zwrotu nienależnego
    świadczenia. Nie mam pojęcia o prawie celnym i innych kwestiach z pkt 2
    i 3 więc nie mogę powiedzieć jak wygląda ta sprawa. Ale skoro prawnik o
    którym piszesz stwierdził, że możesz się oprzeć na rękojmi to trzeba to
    zrobić.

    KG