    From: "Grzegorz W." <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: umowa o zachowaniu tajnosci
    Date: Mon, 06 Nov 2006 23:04:32 +0100

    Dariusz S. napisał(a):
    > Witam..
    >
    > Dostalem propozycje pracy a z nia umowe o zachowaniu tajnosci. W skrocie
    > chodzi o ochrone materialow przekazywanych mi przez firme umozliwiajacych mi
    > wykonanie zlecenia (pisanie programow komputerowych).

    Pierwsza kwestia:
    1. umowa o zachowanie tajności na czas trwania realizacji przedmiotu umowy.
    2. umowa o zachowanie tajności po zdaniu (po zakończeniu realizacji)
    przedmiotu umowy.

    W przypadku pkt. 1 jest to możliwe do spełnienia i będziesz miał pewne
    obowiązki polegające na "tajne przez poufne" :D
    W przypadku pkt. 2 mówimy o zupełnie innej umowie cywilno-prawnej
    polegającej na zachowaniu w tajemnicy informacji o jakiś się
    dowiedziałeś w czasie wykonywania przedmiotu umowy.
    W tym zaś przypadku masz prawo żądać odrębnego wynagrodzenia. Zazwyczaj
    brak wynagrodzenia za taką umowę wiąże się z wygaśnięciem lub
    nieważnością umowy. Często się zdarza, że firmy wykorzystują to
    przeciwko swoim nieświadomym pracownikom. Sądy wówczas zwalniają z
    takiego obowiązku.

> [...]
    > w celu opracowania informacji i materiałów udostępnianych na podstawie
    > niniejszej umowy, ................................niniejszym potwierdza, iż
    > jakiekolwiek nieautoryzowane ujawnienie lub wykorzystanie takich informacji
    > lub materiałów narazi xxx na poniesienie znacznych i trwałych strat
    > finansowych. W związku z tym ............................. zobowiązuje się
    > do wypłacenia xxx odszkodowania za takie straty, w wypadku gdy wynikły one
    > wskutek złamania przez .............................. jakichkolwiek
    > postanowień lub uzgodnień określonych w niniejszej umowie.

    A ten zapis jest najciekawszy:

    > .................................. ponadto potwierdza, że wypłacenie
    > przyznanego orzeczeniem sądu odszkodowania w żaden sposób nie ogranicza praw
    > xxx do zastosowania jakiegokolwiek innego środka prawnego w celu uzyskania
    > rekompensaty za takie naruszenie.

    Ten fragment ma tak obszerne znaczenie, że trudno napisać coś
    szczegułowego :D
    W każdym razie, moim zdaniem (tak na 1 rzut oka) ma ono sporo wspólnego
    z "bezpodstawym wzbogaceniem" i "podstępem".

    Grzegorz.