    From: "Czapla" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: uciążliwy hałas - POMOCY
    Date: 29 Nov 2004 14:13:58 +0100

    > Na wszelkie nasze argumenty: że to jest budynek mieszkalny a nie szkoła
    > muzyczna, że hałas na pewno przekracza normy (na razie nie wiem jak zmierzyć
    > ten poziom, kto to robi?), sąsiadka (bardzo nie miła) odpowiada, krótko, że
    > ona 'musi grać'.

    Witam,

    Mam duże doświadczenie w tej dziedzinie ale z drugiej strony (żona pianistka -
    przechlapane...). Czy z tą sąsiadką da się w ogóle porozmawiać? Jeśli tak, to
    oprócz pokoju ona może wyciszyć również sam fortepian (każdy stroiciel to
    potrafi). Pokój raczej nie jest wyciszony, albo wyciszał jakiś partacz - w
    zasadzie jeśli wyciszenie byłoby zrobione fachowo dźwięk przenika tylko w dół,
    a Ty przecież mieszkasz obok. Fachowo to są wyciszone sale gry w Akademii
    Muzycznej - kilkunastu pianistów będących obok, bębni na ful na koncertowych
    sprzętach i żaden nie zagłusza drugiego. Prawdopodobnie kobitki na to nie stać,
    bo fachowe wyciszenie kosztuje kupę kasy.

    Jeśli z kobietą nie da się dogadać w sposób kulturalny a skargi nie dadzą
    żadnego efektu, to istnieje jeden dosyć skuteczny sposób:

    1. Pogadaj z sąsadami i uprzedź ich o planowanej akcji
    2. Pożycz dobry sprzęt nagłaśniający
    3. Kup włącznik czasowy i nastaw go na godziny ćwiczeń Twojej sąsiadki
    4. Z jedną kolumnę przykręć do kaloryfera w pomieszczeniu stykającym się z jej
    pokojem.

    Wieczorem przekonsultuję z małżonką, jaki rodzaj muzyki należy puszczać, żeby
    uniemożliwić jej ćwiczenia. Czy jesteś w stanie rozpoznać z tych ćwiczeń, jakie
    ona grywa utwory? Jeśli okoliczni sąsiedzi włączą się do akcji, to razem na
    pewno sobie poradzicie, bo takiego stereo czy kwadro nie wytrzyma żaden
    pianista. Wtedy ona może Was gdzieś zaskarżyć - będziecie więc mieli przetartą
    drogę :).

    Zazwyczaj po takich operacjach pianiści są bardziej skłonni do współpracy. U
    nas sprawę załatwiliśmy tak:
    Zostały wyznaczone ścisłe godziny gry, przy czym sąsiedzi mogli dokonywać zmian
    w grafiku. Żadnego bębnienia w soboty czy niedziele chyba, że po konsultacji z
    sąsiadami i to tylko przed egzaminem. Jedno sąsiednie mieszkanie stało puste, z
    drugiej strony mieszkał sąsiad z wadą słuchu i żoną uwielbiającą Chopina. Na
    dole sąsiadka pracowała do wieczora poza domem, no i jakoś udało się żonie
    skończyć te studia. Najgorzej miałem oczywiście ja, do dziś na muzykę Chopina
    reaguję trochę nerwowo.

    > Szukam [...] jakiegoś stowarzyszenia

    Chyba jest Liga do Walki z Hałasem (?). Spróbuj wygooglować.

    Pozdrawiam

    Czapla