    From: fi5h <f...@b...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki,pl.soc.prawo
    Subject: Re: treść faktury...
    Date: Thu, 23 Dec 2004 23:12:38 +0100
    Sender: f...@p...onet.pl@2.eia.pl

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Ja nie pisałem że *nie wolno* wystawić faktury "na elementy".
    > Tylko że nie ma podstaw do *żądania* takowej - posługując się przykładem
    > kiedy to nikogo fakt sprzedaży "w kawałku" nie dziwi.
    > Oczywiście zgoda że wziąłem przykład skrajny :]

    nie rozumiem, chyba nie chcesz mi powiedzec ze wypisywanie takiej
    faktury jest jak najbardziej poprawne ? zwlaszcza z punktu widzenia
    urzedu skarbowego oraz klienta ? bo co do sprzedawcy to jemu wsio jedno.

    > ...czyli powiadasz że *nie mogą* być sprzedane jako "zestaw".
    > No to się różnimy i tyle...

    moga byc sprzedane jako zestaw, jesli zaksieguje sie je dodatkowo jako
    zestaw.

    Czyli masz mebelki ktore posiadaja wlasne indeksy, ale ktos wpadl na
    pomysl ze np 5 mebelkow sprzedamy jako komplet, i ksieguje sie go osobno
    jako komplet a w tym komplecie sa one wyszczegolnione na specyfikacji i
    nie masz mozliwosci kupienia ich inaczej jak wlasnie w takim komplecie.
    Wtedy jak najbardziej jest to ok.

    > Ciekawe.
    > Powiadasz że *jakby* "zestaw" był na przykład tańszy niż elementy luzem
    > to *mógłby* być ujęty jako całość, tak ?

    nie ma znaczenia cena, ma znaczenie jak jest sprzedawane, i jak
    ksiegowane. Moze byc tanszy, drozszy, w takiej samej cenie. To nie ma
    znaczenia, znaczenie ma samo indexowanie towaru.

    > I fakt sprzedaży *w tej samej cenie* co elementy składowe wyklucza
    > taką możliwość, tak ?

    nie nie wyklucza. Ale ten zestaw ktos musial sporzadzic i zaksiegowac, i
    nie mozesz zmieniac wtedy jego zawartosci - wtedy ten wieloelementowy
    zestaw jest rzecza nabyta i przedstawiona na fakturze - dalej mozna
    posluzyc sie specyfikacja. Czesto takie cos stosuja firmy jesli trzeba w
    zestawie ukryc przedmiot ktory normalnie nie ma racji bytu na fakturze.
    Ja tak nei robie :)

    > No to jak znajdę sklep komputerowy sprzedający komp przypadkiem w cenie
    > sumy elementów składowych :> to mogę kupić komputer i *PÓŹNIEJ* iść
    > się domagać "rozpisania na fakturze" :]

    nie nie mozesz. kupiles komputer, a nie czesci skladowe.

    > Nie, ja się *nie* zgadzam... :)

    alez nie musisz :)

    > Być może.
    > Uważam że im wolno.
    > Uważam że kupujący ma *oczywiście* prawo domagania się wydania
    > specyfikacji co "kupił w zestawie".

    nie, bo w tym wypadku nie kupil zestawu. Jak pojdziesz do sklepu i
    kupisz sobie meble, kanape, stol, kino domowe, telewizor
    a sprzedawca da Ci fakture na "zestaw domowy" za cene xxx to co uwazasz
    ze to jest ok ?

    > Pomijam sprawę iż pytający nie oświecił nas *po co* mu owa
    > "faktura na elementy"....

    a jakie to ma znaczenie :)
    jak rozwali mu sie jedno biurko to ma oddac do reklamacji wszystkie
    meble ? bo jak potem ma udowadniac ze rzecza nabyta byl dany mebelek
    osobno ? :)
    Daje skrajny przyklad :)

    > No ciekawe (z czego ma wynikać "niemożność osobnej sprzedaży") :)
    > [..."kino z częsci"...]

    nie rozumiesz. nie chodzi o to ze nie mozna w ogole, ale o to ze jesli
    ktos wpadl na pomysl ze z kilku elementow zrobi sie kino domowe, i
    kupujacy nie bedzie mial mozliwosci zmieniania ich, wymieniania,
    wybierania itp, to nie ma potrzeby indeksowania wszystkiego osobno,
    tylko indeksuje sie to jako zestaw, i mozna tak to sprzedac. W taki
    mwypadku nie mozna tych czesci sprzedac osobno.
    Jesli jednak ktoras z tych czesci bedzie mozna kupic takze w tym samym
    sklepie, moze ona miec swoj odrebny indeks i wtedy musi byc ujetna tak
    na fakturze.

    > Rozumiem punkt widzenia (i nie podzielam) !
    > Przypommnę iż na *.prawo.podatki dyskusje zaczęte pytaniem "mam towar X,
    > czy mogę sprzedać go w częsciach" o ile pamiętam już były.

    no coz tu moze nie chodzi o dzielenie towaru na czesci a o logiczne
    warunki sprzedazy.

    dzisiaj przyszedl do mnei facet , kupil wieze za 900zl i chcial bym
    rozpisal mu ja na 2 faktury , jedna na jedna firme druga na druga firme.
    Na jednej mialo byc 600zl a na drugiej 200zl.
    Stwierdzil ze tak mozna i sie robi bo na stacji mu tak paliwo sprzedaja.
    Za chiny nie mozna wytlumaczyc mu bylo ze nie jest to wykonalne, a jego
    sugestie bym cos dopisal do faktury fikcyjnie, tak by bylo na ta kwote
    nie dosc ze byly smieszne to jeszcze jak mu powiedzialem ze to jest
    oszustwo skarbowe to mial waty i chcial na mnie skarge zlozyc w urzedzie
    skarbowym :)

    --
    fi5h