  • 1. Data: 2002-09-16 08:24:29
    Temat: spadkobiorcy ustawowi
    Od: "kesser" <k...@w...pl>

    Temat wyglada tak:
    zlozylem do sadu wniosek o odwarcie testamentu gdyz jestem jedynym
    wymienionym w tym testamecie.
    Jestem wnukiem siostrzenicy spadkodawczyni.
    Oczywiscie sad czepil sie tematu mojej babci(siostrzenicy).
    Wyslalem juz ksero wniosku i testamentu do sadu (bo tak chcieli).
    Natomiast nie wiem co zrobic z babcia ona zrzeka sie spadku. Ale ona sie nie
    nadaje do jazdy do Poznania ze Szczecina
    wiec nie wiem jak to zrobic czy notarialnie mozna to zalatwic.
    I drugi temat sad uparl sie na akt zgonu matki mojej babci ktora nie zyje
    ale aktu zgonu nikt nie posiada a teraz miala by 100 lat.
    Czy jest jakis paragraf na ktory moglbym sie powolac zeby sad dal sobie
    spokuj.
    I tak pewnie bedzie wieszal ogloszenia wiec po co to wszystko.
    k...@w...pl
    P.S. oprocz tego chca akt slubu mojej babci czy beda sie dobierac do mojego
    dziadka?

  • 2. Data: 2002-09-16 12:15:09
    Temat: Re: spadkobiorcy ustawowi
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    kesser napisa_(a):
    > Natomiast nie wiem co zrobic z babcia ona zrzeka sie spadku. Ale ona sie nie
    > nadaje do jazdy do Poznania ze Szczecina
    > wiec nie wiem jak to zrobic czy notarialnie mozna to zalatwic.

    Można, albo w sądzie w Szczecinie.

    > I drugi temat sad uparl sie na akt zgonu matki mojej babci ktora nie zyje
    > ale aktu zgonu nikt nie posiada a teraz miala by 100 lat.

    Dostaniesz od ręki w USC.

    > I tak pewnie bedzie wieszal ogloszenia wiec po co to wszystko.

    > P.S. oprocz tego chca akt slubu mojej babci czy beda sie dobierac do mojego
    > dziadka?

    Może chodzi im o potwierdzenie nazwiska?

    KG

  • 3. Data: 2002-09-16 13:12:22
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "kam" <k...@p...onet.pl> wrote in message
    > kesser napisa_(a):
    >
    > Można, albo w sądzie w Szczecinie.

    NIe moze zrzec sie spadku ani w Szczecinie ani w Poznaniu.
    Zrzec mogla sie za zycia "spadkodawcy". Potocznie uzywa sie tego terminu
    (zrzec) na odrzucenie spadku, ale wtedy spadkobiercy babci nabywaja prawa do
    spadku...
    to moze byc skomplikowane...

    > Dostaniesz od ręki w USC.

    > Może chodzi im o potwierdzenie nazwiska?
    >
    > KG

    Moze do wskazania osob uprawnionych do zachowku ?

    Boguslaw

  • 4. Data: 2002-09-16 16:16:11
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    Boguslaw Szostak napisa_(a):
> [...]
    > (zrzec) na odrzucenie spadku, ale wtedy spadkobiercy babci nabywaja prawa do

    o odrzucenie chyba chodziło... Ale jeśli jest testament to w ogóle po co
    coś takiego? A jeśli już sąd musi przesłuchać babcię to może to zrobić
    też w Szczecinie.
    Babcia dziedziczy z testamentu?

    > Moze do wskazania osob uprawnionych do zachowku ?

    Jako uczestników postępowanie, bo do zachowku to chyba sąd w tej chwili
    nic nie ma?

    KG

  • 5. Data: 2002-09-17 07:43:59
    Od: "kesser" <k...@w...pl>

    Użytkownik "kam" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > też w Szczecinie.
    > Babcia dziedziczy z testamentu?

    > Jako uczestników postępowanie, bo do zachowku to chyba sąd w tej chwili
    Babcia nie dziedziczy z testamentu a podalem do sadu cale drzewo
    genealogiczne od spadkodawczyni do mnie (z dziecmi i wnukami babci
    wszystkimi lacznie)
    Mam rozumiec ze jak babcia odrzuci spadek to cale nastepne pokolenie bedzie
    moglo ubiegac sie o spadek pomimo ze to juz tak daleka rodzina
    spadkodawczyni?
    k...@w...pl

  • 6. Data: 2002-09-17 08:26:27
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    kesser napisa_(a):
    > Babcia nie dziedziczy z testamentu a podalem do sadu cale drzewo
    > genealogiczne od spadkodawczyni do mnie (z dziecmi i wnukami babci
    > wszystkimi lacznie)

    Jeśli nie dziedziczy z testamentu, a nie wchodzi w grę jakieś
    dziedziczenie ustawowe (np. co do części majątku) to nie musi składać
    oświadczeń o przyjęciu/odrzuceniu spadku. Może sąd będzie chciał ją
    przesłuchać jako świadka - ale możesz wystąpić (albo babcia) o
    przesłuchanie w Szczecinie (ze względu na stan zdrowia).

    > Mam rozumiec ze jak babcia odrzuci spadek to cale nastepne pokolenie bedzie
    > moglo ubiegac sie o spadek pomimo ze to juz tak daleka rodzina
    > spadkodawczyni?

    Przy dziedziczeniu ustawowym - tak.

    KG

  • 7. Data: 2002-09-17 08:51:05
    Od: "kesser" <k...@w...pl>

> [...]
    > przesłuchać jako świadka - ale możesz wystąpić (albo babcia) o
    > przesłuchanie w Szczecinie (ze względu na stan zdrowia).

    To kiedy jest dziedziczenie ustawowe a kiedy nie bo juz zglupialem.
    Jest w testamecie okreslony spadkobiorca ale wiem ze ustawa gwarantuje
    jakims osobom prawo do czesci majatku po spadkodawcy?

  • 8. Data: 2002-09-17 09:09:15
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    kesser napisa_(a):
    > To kiedy jest dziedziczenie ustawowe a kiedy nie bo juz zglupialem.
    > Jest w testamecie okreslony spadkobiorca ale wiem ze ustawa gwarantuje
    > jakims osobom prawo do czesci majatku po spadkodawcy?

    Dziedziczenie ustawowe jest gdy nie ma testamentu (do całości lub części
    majątku spadkodawcy). Jeżeli taki testament istnieje spadkobiercami są
    wymienione tam osoby - i to one składają oświadczenie o przyjęciu lub
    odzrzuceniu spadku. Spadkobiercom ustawowym przysługuje natomiast
    zachowek - jest to prawo do dochodzenia od spadkobiercy określonej
    kwoty. Nie mają oni natomiast nic do samego spadku. Uczestniczą jednak w
    postępowaniu spadkowym (o nabycie spadku). Ewentualnego zachowku, który
    jest ich prawem ale nie obowiązkiem mogą dochodzić chyba w odrębnym
    postępowaniu (ale tego nie jestem pewien)- o ile jest taka potrzeba, bo
    przecież spadkobierca powinien wypłacić go dobrowolnie

    KG

    KG

  • 9. Data: 2002-09-17 12:29:45
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "kesser" [...]

> [...]
    bedzie
    > moglo ubiegac sie o spadek pomimo ze to juz tak daleka rodzina

    Jesli dobrze pamietam co Pan napisal na poczatku, to jest pan jedynym
    testamentowym spadkobierca. Jest wiec hipotetycznie krag osob uprawnionych
    do zachowku i o zadnym odrzucaniu badz nieodrzucaniu spadku ze strony osob
    nieuwzglednionych w testamencie mowy byc nie moze.
    Po prostu nie dziedzicza, co ine znaczy ze nie maja bc powiadomieni o
    postepowaniu.
    Roszczenie o zachowek przysluguje najblizszym spadkodawcy wzgledem
    spadkobiercow,
    czyli Pana...

    Boguslaw