  • Data: 2009-04-22 14:39:18
    Temat: Re: służebność drogi - niebezpieczeństwa
    Od: "Darek" <d...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > na pewno czytales podane artykuly ? Jezeli kupi - to 'odziedziczy'
    > obowiązek służenia.

    po pierwsze czytalem, po drugie zadajac pytanie w sprawie
    sluzebnosci nie bylem do konca zileony.
    Ja mam nawet w akcie not. zapisane ze sluzebnosc jest ustanowiona
    na rzecz kazdoczesnego wlasciciela mojej dzialki (czyli to cecha dzialki a
    nie wlasciciela)
    i obciaza kazdoczesnego wlasciciela dzialki obciazonej. Nie przytoczylem
    dokladnie zapisu z aktu, poniewaz nie mam go pod reka ale taki to
    mialo sens.

    Mnie troche zastanawia jedno, poniewaz jakis czas temu czytalem artykul
    o sluzebnosci drogi koniecznej. Jakis ekspert pisal, ze jezeli wlasciciel
    nieruchomosci obciazonej dowiedzie, ze do dzialki istnieje alternatywny
    dojazd to moze starac sie przed sadem o zniesienie takowej sluzebnosci
    i jest to sprawa realnie do wygrania.
    Mnie w calej tej zabawie wlasnie martwi sasiedztwo tej drogi powiatowej
    i potencalna mozliwosc wykonania z niej zjazdu.

    W zwiazku z tym zastanawiam sie czy jest jakas roznica prawna pomiedzy
    takimi 2 sytuacjami:

    A) taka jak moja, czyli kupuje dzialke z dostepem do drogi powiatowej
    i z dostepem do drogi na ktorej jest ustanowiona sluzebnosc - rownoczesnie.
    Czyli sytuacja jest znana (dostep do drogi powiatowej) w momecie
    ustanawiania
    suzebnosci.

    B) kupuje dzialke ktora wymaga ustanowienia sluzebnosci koniecznej,
    poniewaz nie istnieje tam inny dojazd. Po powiedzmy 10 latach zostanie
    wybudowana
    droga gminna powiatowa, niewazne jaka, po drugiej stronie mojej dzialki, do
    ktorej mam
    dostep.

    W przypadku B wslasciciel dzialki obciazonej sluzebnoscia moze starac sie o
    zniesienie
    sluzebnosci sadownie, poniewaz pojawila sie inna mozliwosc dojazdu, ktorej
    nie bylo
    w momecie ustanawiania sluzebnosci. Jest to do wyrania przez wlasciciela
    nieruchomosci
    obciazonej.

    Czy jezeli zachodzi sytuacja A czy w analogiczny sposob mozna starac sie
    przed
    sadem o zniesienie takowej sluzebnosci pomimo tego, ze w momecie
    ustanawiania
    jej sytuacja byla znana i klarowna.

    Pzdr
    Darek