  • Date: Sat, 07 May 2005 01:24:01 +0200
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: skomplikowana sytuacja z cieciwami

    Dnia 06/05/2005 20:20, Jacek Szamecki wrote :

> [...]
    > lub obalic:
    >
    > 1) Poniewaz nikt nie natrafil na okreslenie wysokosci kary,
    > spekuluje sie, ze ustawodawca w ogóle tego nie uczynil. Taka
    > konkluzja z kolei nasuwa niektórym do glowy mysl, ze zadna kara
    > nie moze zostac wymierzona. Wydaje mi sie to naciagana hipoteza,
    > ale byc moze bardziej zorientowani czytelnicy moga jakos sie do
    > tego odniesc... PYTANIE #1: Czy faktycznie dziala to w ten sposób -
    > jakie sa konsekwencje niewyspecyfikowania wymiaru kary? PYTANIE #2:
    > Czy faktycznie nie jest on nigdzie okreslony dla tego rodzaju

    Wykroczenie to określa art. 51 ustawy o broni i amunicji:

    Art. 51. 1. Kto zbywa osobie nieuprawnionej albo bez wymaganego
    pozwolenia posiada albo wyrabia broń pneumatyczną, miotacz gazu
    obezwładniającego lub narzędzie albo urządzenie, którego używanie może
    zagrażać życiu lub zdrowiu, podlega karze aresztu lub grzywny.
    1. Kto bez wymaganej rejestracji posiada broń pneumatyczną albo zbywa
    osobie nieuprawnionej broń pneumatyczną albo miotacz gazu
    obezwładniającego lub narzędzie albo urządzenie, którego używanie może
    zagrażać życiu lub zdrowiu, podlega karze aresztu albo grzywny.

    Zakres kary określa art. 19 kodeksu wykroczeń (Kara aresztu trwa
    najkrócej 5, najdłużej 30 dni; wymierza się ją w dniach.) i art.
    Art. 24. § 1 kodeksu wykroczeń (Grzywnę wymierza się w wysokości od 20
    do 5.000 złotych, chyba że ustawa stanowi inaczej.)

    Nie określenie wielkości kary przy jednoczesnym określeniu jej rodzaju
    jest ogólnie przyjętą praktyką ustawodawcy i dla żadnego prawnika nie ma
    wątpliwości, że w takiej sytuacji chodzi o maksymalny i minimalny wymiar
    kary określony w przepisach mówiących o tej karze.

> [...]
    > kategorie oddzielna od broni bialej (maja wlasny podpunkt jako
    > wlasnie "bron cieciwowa"). Moga byc one oczywiscie rozumiane
    > jako "przedmioty stwarzajace zagrozenie dla zycia lub zdrowia", ale
    > ten zapis wydaje sie byc niesamowicie wrecz ogólny - przy tak
    > liberalnej, doslownej interpretacji, takimi przedmiotami musza tez
    > zostac uznane np. nozyczki do paznokci, skórki od bananów, i
    > mnóstwo codziennych sprzetów gospodarstwa domowego; jesli bylby on
    > w tej doslownej formie egzekwowany, bylby polem do okrutnych
    > naduzyc i wybiórczego karania dowolnie wybranych obywateli. PYTANIE

    Ależ kusze są jasno wymienione w ustawie:
    Art. 4. ust. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o broni, należy przez to
    rozumieć:
    [...]
    4) narzędzia i urządzenia, których używanie może zagrażać życiu lub zdrowiu:
    b) broń cięciwową w postaci kusz,

    Z art. 4 ust. 1 pkt 4 lit. b wyraźnie wynika, że ilekroć w ustawie jest
    mowa o "narzędziach i urządzeniach, których używanie może zagrażać życiu
    lub zdrowiu" to należy przez to rozumieć kusze.

    > #3: Czy przyjeta jest w zwiazku z tym w sadach jakas konkretna
    > wykladnia tego zapisu? A moze jest on po prostu martwy?

    Skąd. Stan prawny jest jasny. Nie wiem skąd te wątpliwości...

    Treść ustawy za
    http://www.lowiecki.pl/gdansk/cietrzew/prawo/prawo_3
    .html
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Do not choose for your wife any woman you would not choose as your