  • Data: 2003-11-16 15:43:50
    Temat: Re: rozwiązanie umowy przedwstępnej -pomóżcie
    Od: kam <X...@X...onet.plX> szukaj wiadomości tego autora

    NoMAD wrote:
    > Mam dziwne wrazenie ze nie jestes do konca serio i podpuszczasz mnie.

    Nie, jestem jak najbardziej poważny. Po prostu moim zdaniem zastrzeżenie
    w umowie zadatku nie daje równocześnie stronom prawa do odstąpienia od
    umowy połączonego z utratą danego zadatku lub obowiązkiem zapłaty x2.
    Gdyby zadatek miał tylko taki sens, to nie różniłby się od zastrzeżenia
    prawa odstapienia i odstępnego (art.395,396 kc). Zadatek jest dla
    strony, której kontrahent nie wykonuje zobowiązania, uproszczeniem
    dochodzenia "odszkodowania", ale nie pozbawia jej prawa do dochodzenia
    wykonania umowy.

    > Za waska?
    > Czyz odszkodowanie nie jest pojeciem szerszym i pochlaniajacym pojecie
    > zadatku?

    Raczej nie, zadatek to coś innego niż odszkodowanie, przede wszysktim
    nie ma wymogu istnienia szkody.

    > Jesli tak to dlaczego strony, wiedzac ze i tak beda mialy prawo zadac
    > odszkodowania i zawarcia przyrzeczonej umowy mialyby zawierac w umowie
    > postanowienie o zadatku?

    Aby żądać odszkodowania trzeba wykazać szkodę.

    > Jest to rozwiazanie korzystne dla obu stron umowy bowiem umozliwia oby
    > stronom odstapienie od umowy bez koniecznosci dochodzenia odszkodowania
    > przed sadem i pod grozba zmuszenia do zawarcia umowy przyrzeczonej.

    Jak pisałem, to jest zastrzeżenie umownego prawa odstąpienia i
    odstępnego, a nie zadatku.

    KG