    Subject: Re: rodzina zastepcza
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <5e388616$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <5e395097$0$17344$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Date: Wed, 5 Feb 2020 10:25:37 +0100

    W dniu 2020-02-04 o 13:59, Budzik pisze:

    > To akurat nie jego wina ze panstwo wymysliło sobie ten system tak a nie
    > inaczej.
    > Zapewne, zarabiajac duzo, wolałbym odkładać sobie na czarna a nie płacic
    > teraz za innych.

    Ponawiam zatem pytanie - jeśli w latach ''60-80 zarabiałbyś bardzo dużo,
    takie 100 dolarów, czyli jakieś pewnie 10-100 średnich krajowych (w
    zależności od okresu), to jak chciałbyś sobie uskładać na dzisiejszą
    emeryturę?

    Zresztą patrząc na ostatnie stulecia, w Polsce samodzielne zbieranie na
    emeryturę nie miało prawa się powieść - bo inflacja, bo nacjonalizacja,
    bo wojna itp. itd. Tylko system pokoleniowy działa, co oczywiście nie
    oznacza, że należy utrzymywać obecny ZUS, bo ten sam system może istnieć
    na zasadzie dobrowolności, kiedy dzieci utrzymują własnych rodziców.

    Będą oczywiście niebieskie ptaki, takie jak ty, co to uważają, że
    wszystkie rozumy zjadły, że dzieci niepotrzebne, że ty sobie uskładasz
    na książeczkę PKO, ale - daj ci Boże szczęście - jak wspomniałem,
    doświadczenie pokazuje, że w ej długości i szerokości geograficznej od
    setek lat ten system nie mógł działać.

    > No i co z tego skoro ten pracujacy obywatel wcale niekoniecznie musi być
    > pracujacy...?

    Ubezpieczenia polegają na statystyce. Jeśli mamy milion nowych
    obywateli, to można przewidzieć jak dużo będzie pracować, a na pewno to,
    że spora część z nich będzie pracować - czyli będą wpłwyy

    > Zeby było smieszniej - ZUs dzis ma sie całkiem dobrze (duzo lepiej niz 10
    > lat temu) bo go zasilili przybysze z zza granicy. I komu tu dziekowac?

    Trzeba poczekać, aż przybyszom trzeba będzie wypłacać emerytury, to się
    optyka zmieni :)

    > Przyjda inni. Spoleczenstwo sie zmieni, rosrosnie, ewoluuje.
    > Chyba nei sugerujesz ze za 100 lat w Polsce nikt nie bedzie mieszkał?

    Społeczeństwo jakieś będzie, ale nie będzie to już polski naród. A
    zadaniem państwa powinno być jednak wspieranie własnego narodu, a nie
    obcego.

    --
    Liwiusz