    From: "Falkenstein" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prokuratura, alimenty,
    Date: Sat, 6 Mar 2004 15:45:38 +0100

    Użytkownik "Andrzej_K." <n...@n...spam.pl> napisał w wiadomości
    news:c2clue$1eg$1@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "Falkenstein" <r...@g...pl> napisał w
    > wiadomości news:c2chor$gba$1@inews.gazeta.pl

    > Osoba *wyłącznie winna* może mieć zasądzone alimenty
    > na rzecz osoby "niewinnej", a nie odwrotnie!.

    Nic innego nie napisałem. Wskazałem ttlko,że alimentów na siebie nie może
    żadać osoba uznana za wyłacznie winną. Jeżeli rozwód był z winy obu stron
    lub bez orzekania o winie to alimentówe na siebie mogą żadać obie strony.

    > wyłącznie
    >
    > Wg. tego § strona *wyłącznie* winna za rozpad małżeństwa
    > może mieć zasądzone alimenty na rzecz strony "niewinnej"

    Tak, ale nie tylko do końca. Osoba, która nie jest *wyłącznie* winna może
    żadać alimentów. Czyli żądać ich może od osoby

    - wyłacznie winnej
    - współwinnej
    - o winie której nie orzeczono

    > rozkładu
    > materialnej
    >
    > Ten § zapewnia możliwość uzyskania alimentów przez stronę "niewinną"
    > i wcale to nie musi być z powodu *niedostatku* . Wystarczy, że pogorszy
    > się sytuacja materialna. Czyli, jeśli w trakcie małżeństwa żona (niewinna)
    > jeździła samochodem, a po rozwodzie ma na jedzenie, ale nie ma na paliwo,
    > a musi i to udowodni, że *musi* tym samochodem jeździć to eksmałżonek
    > będzie bulił na to paliwo (był to przykład)

    Tak. Dokładnie to napisałem. Jest to przepis szczególny w odniesieniu do § 1
    ustanawiający szczególne uprzywilejowanie osoby, która nie jest winna
    rozkładu pożycia, poprzez odstapienie od warunku pozostawania w niedostatku.

    > winnego
    > orzeczenia
    >
    > Te pięć lat alimentów jest to czas na ewentualne skończenie szkoły,
    > poniesienie kwalifikacji, zdobycie zawodu itp. które jest potrzebne
    > w celu zapewnienia sobie stopy życiowej z przed rozwodu. Tylko
    > wyjątkowe sytuacje mogą ten okres wydłużyć, np. ostatni rok studiów.

    Jak wyraźnie wynika z przepisu okres pięcioletni odnosi się tylko do
    przypadku, gdy małżonek od którego zasądzono alimenty nie został uznany za
    winnego - ergo w przypadku rozwodu bez orzekania o winie. Alimenty od
    małzonka współwinnego lub wyłącznie winnego nie wygasają automatycznie po
    upływie 5 lat. Można natomiast dochodzić uchylenia obowiązku poprzez
    wykazanie, że trwał on poprzez okres wystarczająco długi aby małonek uzyskał
    niezbedne kwalifikacje.

    RF