  • 11. Data: 2007-09-18 11:42:34
    Temat: Re: produkt spowodował zniszczenie mienia
    Od: "Wisnia " <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Krzysiek <k...@p...onet.pl> napisał(a):

    > bez przesady; dochodzisz szkód w Polsce, bo tu zdarzyła sie szkoda;

    Uff, odetchnęłam ;)

    > występujesz do tego sprzedawcy o zapłatę dobrowolnie listem
    > poleconym, a jak będzie się upierał że nabył od tego wskazane, który
    > jednak
    > nie zbył mu, to do sądu z nim - niech się tłumaczy w sądzie,

    Bardzo dziękuję!
    Wiśnia

  • 12. Data: 2007-09-18 11:52:16
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wisnia " <w...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > Dzięki.
    > Kwota mnie nie przeraża, sam aparat jest droższy.
    >
    > Bardziej zaniepokoił mnie:
    > Art. 449[2]. Producent odpowiada za szkodę na mieniu tylko wówczas, gdy
    > rzecz zniszczona lub uszkodzona należy do rzeczy zwykle przeznaczanych do
    > osobistego użytku i w taki przede wszystkim sposób korzystał z niej
    > poszkodowany.
    >
    > Jak należy tu rozumieć "osobisty użytek"? W sensie: prywatny, czyli nie
> [...]

    witam

    sprawdziłem w komentarzu do KC autorstwa Pietrzykowskiego; osobisty użytek
    nalezy intepretować w kontekście ratio legis przepisów o odszkodowania za
    szkodę wyrządzone przez produkt niebezpieczny, które zostały wprowadzone
    ustawą o ochronie niektórych praw konsumentów (...); w efekcie rzeczami
    osobistego użytku są rzeczy, które nie służą zwykle do działalności
    zawodowej; podkreślone jest "zwykle"; zatem może być tak że uszkodzeniu
    ulegną rzeczy które są przeznaczane na użytek osobisty i zawodowy
    jednocześnie (np. aparat fotograficzny); jednakże w takich sytuacjach bedzie
    decydować dominujący sposób wykorzystania rzeczy przez poszkodowanego, czemu
    zreszta daje wyraz ustawa w ww. przepisie - "zwykle przeznaczone do
    osobistego użytku", z ktorcyh w taki przede wszystkim sposób korzystał
    poszkodowany; zatem mozesz domagać się odszkodowania z tytułu szkody
    wyrządzonej w mieniu przez produkt niebezpieczny, jednakże zniszczone w ten
    sposób mienie musi byc przez ciebie wykorzystywane w większym zakresie,
    zdecydowanym, aczkolwiek nie wyłącznym, dla celów osobistych, a nie
    zawodowych; oczywiście ciężar dowodu w tym zakresie spoczywa na tobie w
    razie sprawy w sądzie; pozwany może bowiem podnieść, powolując się choćby na
    wystawioną za zakup laptopa i aparatu fakturą VAT, którą np. udało mu się
    wyrwać od twego sprzedawcy sprzetu; może też domniemywać z tego, że lampę
    która zniszczyła ten sprzet, kupiłes od niego na firmę, zatem zniszczone
    rzeczy też, aczkolwiek ta obrona jest skazana na przegraną, bo nie ma
    dowodów, że kupiłeś na firmę laptopa i aparat
    w pozwie musisz więc wskazać że kupileś jako konsument; licz się jednak z
    tym, że wtedy pozwany mógłby żądac przedstawienia dowodu nabycia laptopa od
    ciebie przez sąd zgłaszając w tym zakresie stosowny dowód; ty będziesz wtedy
    zobowiany go wydać, nawet jeżeli w konsekwencji przegrasz spór - taki masz
    obowiązek - art.248 kpc;

    na razie tyle; jak masz pytania to prosze bardzo

    pzdr

    pzdr

  • 13. Data: 2007-09-18 11:52:25
    Temat: Re: [OT] produkt spowodował zniszczenie mienia
    Od: Paweł <b...@m...com>

    > W roli drugoplanowej wystąpił fotograf parający się tym od lat ...nastu,
    > więc winy na ignorancję zwalić nie można.

    Fotograf zawodowy parający się tym od lat kupuje chińską lampę od firmy,
    która nie ma przedstawicielstwa w Polsce?
    Żałosne :)

    --
    Paweł

  • 14. Data: 2007-09-18 12:01:42
    Od: "Wisnia " <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Krzysiek <k...@p...onet.pl> napisał(a):

    > w efekcie rzeczami
    > osobistego użytku są rzeczy, które nie służą zwykle do działalności
    > zawodowej; podkreślone jest "zwykle";

    Dziękuję.

    Widzę, że im dalej w las, tym więcej drzew. Aparat jest nówka sztuka, ciężko
    będzie udowodnić do czego służył bardziej. Większośc zdjęć ląduje na
    prywatnej stronie z fotografiami, ale z nowego nie ma chyba jeszcze ani
    jednej galerii :-(
    Już z laptopem bedzie chyba prościej.

    A tak porządkując rzeczywistość - konsument jest chroniony prawem, ale
    podmiot gospodarczy już nie za bardzo? Bo takie odniosłam wrażenie. Jakby
    sprawa dotyczyła szarego człowieka, problemu by nie było a w stosunku do
    działalnosci gospodarczej problemy mnożą się jak króliki na wiosnę?
    Przepraszam, ze tak bredzę, ale jestem lajkonikiem w tych sprawach.

    Pozdrawiam,
    Wiśnia

  • 15. Data: 2007-09-18 12:07:57
    Od: "Wisnia " <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Paweł <b...@m...com> napisał(a):

    > Fotograf zawodowy parający się tym od lat kupuje chińską lampę od firmy,
    > która nie ma przedstawicielstwa w Polsce?
    > Żałosne :)

    Powiem Ci tak: nie sądźcie, abyście nie byli sądzeni.

    A ocenę, czy i jak bardzo to żałosne zostawmy zleceniodawcom.

  • 16. Data: 2007-09-18 12:09:14
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Krzysiek pisze:

    > no niestety tak jest, jak piszesz - ale to chyba oczywiste, że konsument
    > jest bardziej chroniony, bo z zasady jest w stosunkach z przedsiębiorcami
    > jednostką słabszą ekonomicznie; takie są wymogi prawa unijnego, które w
    > razie braku w Polsce stosownych przepisów, mają w zasadzie pełne
    > zastosowanie (traktaty wspólnotowe, akcesyjne, rozporządzenia, dyrektywy)

    IMHO dyrektywy nie stanowią prawa (w Polsce).

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 17. Data: 2007-09-18 12:15:24
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > działalnosci gospodarczej problemy mnożą się jak króliki na wiosnę?
    > Przepraszam, ze tak bredzę, ale jestem lajkonikiem w tych sprawach.

    witam

  • 18. Data: 2007-09-18 12:18:28
    Od: "Wisnia " <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]

    > jest bardziej chroniony, bo z zasady jest w stosunkach z przedsiębiorcami

    Nie, nie, nie! Nie krytykuję tego pod tym kątem, broń Boże! Im bardziej się
    w to zagłębiam, tym bardziej wydaje mi się to słuszne.

    Tylko zaskoczyła mnie dysporporcja, bo taki człowiek prowadzący działalność
    gospodarczą na własny rachunek nie ma wcale większej siły, niż taki
    przeciętny konsument, a jednak traktowany jest jak przedsiębiorstwo. Jeżeli
    firma jest jednoosobowa, bazuje na środkach prywatnych i powstała dwa
    miesiące temu, to nie ma cudów - nie ma takiej siły jak dowolny producent
    czy importer czegokolwiek.

    I wychodzi na to, że w takim przypadku powinien się boksować o własnych
    siłach, co raczej z góry skazane jest na niepowodzenie.
    Takie odniosłam wrażenie. :)

    Pozdrawiam,
    Wiśnia

  • 19. Data: 2007-09-18 12:37:10
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > IMHO dyrektywy nie stanowią prawa (w Polsce).
    >

    > --
    > Pozdrawiam!
    > Liwiusz
    > www.liwiusz.republika.pl
    > Masz wierzytelność i chcesz ją sprzedać lub potrzebujesz pomocy w jej
    > egzekukcji => http://www.kwm.net.pl

    witam

    Szanowny Liwiuszu

    zgodnie z art.91 ust.3 Konstytucji RP, jeżeli wynika to z ratyfikowanej
    przez RP umowy konstytuującej organizację międzynarodową, prawo przez nią
    stanowione jest stosowane bezpośrednio, mając pierwszeństwo w przypadku
    kolizji z ustawami; takiem prawem unijnym które bezpośrednio ma zastosowanie
    w porządku polskim to wszystkie akty prawa unijnego pierwotnego i niektóre
    wtórnego jak rozporządzenia - te mają bezpośredni skutek zawsze; dyrektywy
    tez mają bezpośredni skutek prawny w państwach unijnych, jeżeli do czasu w
    nich wskazanego nie zostały implementowane do naszego porządku prawnego co
    do wskazanych w nich minimalnych standardów; zatem państwo jak je nie
    wprowadzi w odpowiednim terminie, względnie wprowadzi, ale prawo wewnętrzne
    będzie niezgodne z dyrektywami, to mają one zastosowanie bezpośrednie w
    prawie wewnętrznym do czasu właściwego ich implementowania; zresztą jak
    dobrze pamiętam jest wiele orzeczeń ETS w tym zakresie, np. Costa przeciwko
    ENEL, Simmenthal II (sztandarowe orzeczenia dotyczące pierwszeństwa prawa
    wspólnotowego przed porządkiem wewnętrznym w państwach członków UE)

    pzdr

  • 20. Data: 2007-09-18 13:00:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 18.09.2007 Wisnia <w...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał/a:
> [...]
    > działalnosci gospodarczej problemy mnożą się jak króliki na wiosnę?
    > Przepraszam, ze tak bredzę, ale jestem lajkonikiem w tych sprawach.

    Po prostu ustawodawca przyjął, że profesjonalista powinien znać się
    bardziej na rzeczach wykorzystywanych we własnej profesji i pewnie miał w
    dużym stopniu rację.

    --
    Marcin