    From: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo autorskie/paten utworow muzycznych
    Date: Tue, 3 May 2005 18:54:03 +0800

    In article <d57jup$9pm$1@opal.futuro.pl>, |Pio| wrote:
    > no i napisali koledzy pare piosenek, i tu sie zaczely schody...
    > /jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniadze.../
    > jeden z nich poszedl do Uredu Patentowego /czy gdzie tam sie rejestruje
    > utwory intelektualne/ i zarejestrowal linie melodyczna i wokal _na
    > siebie_ /nie wiem dlaczego i w jaki sposob reszta do tego dopuscila...
    > ale stalo sie/ no i dalej - koledzy sie poklocili i delikatnie mowiac
    > usuneli ww. _teraz juz wlasciciela praw do utworow_ z zespolu...
    > no i padlo pytanie do mnie- co maja zrobic?

    W Polsce utworów się ani nie rejestruje ani nie patentuje. Kolega mógł co
    najwyżej pójść do notariusza i tam złożyć jakąś kopię egzemplarza utworu,
    ale szczerzę mówiąc wątpie aby to robił. Innymi słowy kolega resztę
    kolegów robi w trąbę.
    W Polsce utwory (a linia melodyczna też pod to podchodzi) są chronione z
    mocy ustawy w momencie powsta(wa)nia i nie trzeba ich nigdzie rejestrować.
    Stowrzyliście utwór jako grupa autorów - każdy z was ma do niego prawo.

    --
    Marcin