    From: "LeoTar" <L...@w...pl>
    Newsgroups: pl.sci.filozofia,pl.sci.psychologia,pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo a piekno
    Date: Thu, 18 Apr 2013 17:25:24 +0200

    Użytkownik "Maruda" <m...@n...com> napisał w wiadomości
    news:516d762b$0$1267$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    >>> Marcin

    > Odpowiadam na post Marcina, któren (post, a nie Marcin) jakoś mi umknął.
    >
    > Próbujesz sięgać dna "teorii prawa". My, tutejsi amatorzy, jeśli zaczniemy
    > w to brnąć, to łatwo staniemy się pośmiewiskiem studentów pierwszych lat
    > prawa, którzy przeczytali co na ten temat mówili filozofowie. Niemniej,
    > możemy sobie na luzie pogawędzić.

    Filozofowie też byli kiedys amatorami. :)

    > Dla mnie źródłem, podstawą prawa bardziej wydaje się być ład, czyli
    > porządek. Piękno jest zbyt subiektywne, zbyt nieuchwytne i trudno
    > opisywalne. Chociaż... porządek -> ład -> ładny -> piękny (czyli bardzo
    > ładny) :)

    Czy ład naturalny wymaga normowania ? I gdzie jest kres normowania,
    porządkowania ?

    > Moim zdaniem prawo (to pierwotne, prawdziwe, słuszne i dobre prawo)
    > powstało właśnie po to, aby opisać słowami w formie zaleceń porządek,
    > czyli ład, który winien być przestrzegany.

    Czy można nazwać słusznym prawo, które nie jest w stanie rozstrzygnąć czy
    przestępca jest winny czy niewinny ? Może celem prawa stanowionego było
    represjonowanie by zmusić społeczność do poszukiwania rozwiązania,
    przyczyny, DLACZEGO w wielu przypadkach nie udaje się udowodnić
    winy/niewiny.

    > Moim ulubionym przykładem dobrego prawa jest zasada ruchu lewostronnego
    > (tak to chyba historycznie było), aby pędzące "na czołowe" powozy nie
    > wpadały na siebie. To jest prawo, które czyni ład i które ułatwia życie,
    > czyni je uporządkowanym, bezpieczniejszym, prostszym.

    A w czym gorsze jest prawo ustalające ruch p[rawostronny ? Czy któreś z nich
    jest lepsze ?

    > Potem (niekoniecznie chronologicznie) przyszło inne prawo - prawo składu,
    > prawo drogi, podatki (już w starożytności). I to już było prawo bandyckie,
    > prawo buta, władzy (władcy), niegodne tej nazwy (tzn nazwy "prawo"). Takie
    > właśnie "prawo", czyli naprawdę "lewo" aplikuje nam UE i nasza
    > legislatywa.

    I nie bierze za to prawo ŻADNEJ odpowiedzialności.

    > Człowiek nieprzestrzegający tego prawa, czyli ładu - stanie się
    > wyobcowany, bo będzie "nie pasował" do większości, która się umówiła, że
    > pewnych reguł będziemy się trzymać.

    Czy winien jest zatem człowiek czy też prawo zbudowane na nieuświadomionym
    błędzie ?

    > Dawno temu prawo świeckie zlewało się z religijnym (cuius regio, eius
    > religio, czy jakoś tak) i nie widzę potrzeby rozróżniać tego.
    >
    > Nie wydaje mi się, aby prawo miało być wyróżnikiem, atrybutem grupy
    > (plemienia, narodu). Zauważcie, że prawo naturalne jest bardzo podobne w
    > prawie wszystkich kulturach, więc kiepsko spisuje się jako wyróżnik.
    > Wiem - są wyjątki np. co do własności (były wspólnoty absolutnie
    > komunistyczne).

    Może więc WSZYSTKIE systemy prawne podparte są nieuświadomionym błędem....

    > Czym innym jest "sprawiedliwość" (raczej: wymiar sprawiedliwości), czyli
    > ogólnie mówiąc kodeks karny. Jest to mechanizm mający przez groźbę
    > wzmocnić chęć jednostek do przestrzegania reguł, a drugą jego funkcją
    > niestety jest realizacja żądzy odwetu. Moim zdaniem wymiar s. powinien
    > koncentrować się na "naprawieniu szkody", a w dalszej kolejności dopiero
    > na funkcji "wychowawczej" i wspierającej prawo.

    Gdyby doszukać się PRZYCZYNY z powodu której człowiek dopuszcza się
    przestępstwa prawo stanowione stałoby się niepotrzebnym. Może więc warto
    poszukać DLACZEGO człowiek uważający się za dobrego popelnia przestępstwa.
    Gdzie w pokładach podświadomości ujawniają się mordercze instynkty człowieka
    ?

    Pozdrawiam
    Władek Tarnawski
    LeoTar