    From: Maddy <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawo a VAT (sprawa dla reportera)
    Date: Mon, 22 Jul 2002 13:17:19 +0200

    Użytkownik AndY napisał:

    > Jestem lajkonikiem w tych sprawach troche al to co napisaliscie
    > jest dla mnie niesamowita historia !!! :( Naprawde jest tak ze za
    > kazdym odliczeniem VATu musze sie dowiadywac (ghdzie ???) czy dana
    > firma odprowadzila VAT ????
    >
    > Napiszcie prosze wiec jak to jest dokladnie bez uproszcznia ...

    Dokładnie i bez uproszczenia to nie jest tak jak zostało "zapodane" :-)
    Jeżeli kupuje coś na fakturę VAT i odliczam VAT, a sprzedawca ujmie
    fakturę w ewidencji - tzn. jak przyjdzie kontrola to ta faktura bedzie
    zapisana w księgach i rejestrach, tyle że fizycznie VATu nie zapłacił,
    to nic mi nie mogą zrobić.
    Inna sprawa, gdy sprzedawca wyrzuci ta fakturę, na ten sam numer
    wystawi inną komu innemu i nie względni "naszej" faktury w ewidencji
    (i co za tym idzie nie odprowadzi VATu, ale to juz sprawa drugorzędna).
    Jeżeli faktury, na podstawie której ja odliczylam VAT sprzedawca nie
    ma w ewidencji, to ja ponosze tego konsekwencje - musze oddać VAT
    naliczony z odsetkami.
    Absurdem jest, że nawet jeżeli US udowodni sprzedawcy, że taka faktura
    była, i ukarze go za ukrywanie dochodów i zaniżanie podatku, to i tak
    kupujący obrywa. A przecież US udowodnił, że taka faktura była, ja
    sobie jej nie wymysliłam.
    I tu mamy piekna polska paranoję - US podejrzewa jednego z nas o
    oszustwo. Udowadnia winę jedenemu, co automatycznie wyklucza winę
    drugiego, ale karze obydwie strony.
    A przecież widac, że jedna strona nie ma najmniejszego wpływu na
    postepowanie drugiej.
    Moge prześwieltlić kontrahenta do ostatnij nitki, ale przeciez nie
    bede stać nad nim gdy wypełnia deklarację VAT.
    Teoretycznie pozostaje sąd cywilny i domaganie sie odszkodowania od
    kontrahenta. Ale sami wiemy jak działaja sądy cywilne w naszym pięknym
    kraju i ile to kosztuje.

    A trubunał konstytucyjny uznał ten przepis za zgodny z konstytucją.
    Bo jak wiadomo zasada domniemania niewinności nie obowiązuje w prawie
    podatkowym. Dla US wszyscy jesteśmy oszustami, chyba że udowodnimy
    niezbicie swoja niewinność.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk