    From: "buster" <b...@k...org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawa autorskie do zdjęć prywatnych
    Date: Wed, 22 Sep 2004 23:19:36 +0200

    > W pierwszym poście napisałeś - "umawiałem się na kilka fotek" i swoje
    > zamówienie otrzymałeś. Nie umawiałes się na naświetlenie negatywu.

    Podkreślam że podobnie nie umawiałem się na odbitki - wiedziałem że jakieś
    zrobi, ale nie precyzowałem
    formatu ani rodzaju papieru. podeszłem do sprawy na zasadzie "skoro już robi
    te zdjecia to wezme odbitki, jestem z daleka, nie bede robił pozostalych
    odbitek u niego - niech sobie facet zarobi a ja u siebie wybiore sobie
    najfajniejsze i dam powiekszyc czy cos"

    >Potem
    > Twoje roszczenia wzrosły - zażądałeś negatywu. Teraz będziesz musiał
    > udowodnić, jak było podczas rozmowy, oczywiście z korzyścią dla Ciebie.
    Nie
    > zdziwię się, jak fotograf negatyw "zgubi", bo będzie wolał stracić niz
    oddac
    > Ci go za darmo, nawet postraszony PIHem czy inna postkomunistyczną bandą,
    > koledzy rzemieślnicy go poprą-zaręczam.

    Widzisz - ja nie chce ich za darmo, naprawdę bylem elastyczny - rozumiem ze
    pozbycie sie negatywow=brak przych. z odbitek
    ale trzeba byc przyzwoitym.

    >Nie wnikam w treść fotek, trudność
    > ich wykonania,

    Ach standard - ślub ;)
    Tylko troche ciezko odtworzyc sytuacje w razie straty negatywow - chyba ze
    jakies odnowienie przysiegi za 10 lat ;)

    >chodzi mi o ustalenia PRZED realizacją zamówienia - umów
    > nalezy dotrzymywać.To że inny fotograf/fotografujący rezygnuje z negatywów
    > dokłada skany jest jego prywatną sprawą, trzeba było iść do niego, a nie
    > zwiększać swe roszczenia po niewczasie.

    Rzeczywiscie moj bląd - od tamtej pory wszystko na piśmie

    >Takie zachowania zauważamy jako
    > fotografowie u 60% klientów, wiec sprawę własności negatywu ustalamy
    jeszcze
    > przed rozpoczęciem pracy. W przypadku plików cfrowych JAK zmusisz by
    > oddano/wykasowano Ci wszystkie - siłą?

    Tutaj nie chodzi o pozbawienie fot. negatywów (plików źródłowych) - chodzi o
    to żebym ja (ew. również) je posiadał.

    > Życze powodzenia, zdjęcia na pewno nie są warte tej sumy, na upartego
    mozna
    > odbitki zeskanować i miec WŁASNE negatywy/pliki cyfrowe.Trochę to
    kosztuje,
    > ale na pewno mniej niz 500 zł.

    Ostatecznie to zrobię we własnym zakresie, ale tymczasem jestem ciekawy
    działań UOKiK - mają mi dać jutro znać.

    > Pozdrawiam
    > Grazioso

    również pozdrawiam
    buster
    > fotograf
    > PS.czasem muszę się wstydzić za innych fotografujących...

    No i proszę kolejny fotograf o ile dobrze zrozumialem przyznal mi racje.;)
    Nie wstydź się - otworzenie DG i posiadanie fajnego aparatu fotografem nie
    czyni (też bym nim był ;))