    From: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: prawa autorski
    Date: Fri, 7 Feb 2003 11:47:07 +0100

    Użytkownik "Darek" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:b1vv35$95o$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Mam pytanie, czy pisząc artykuł do gazety za odpowiednią
    > gratyfikację pieniężną i wykorzystując do napisania artykułu
    > literaturę, której spis zamieszczam na końcu muszę uzyskać
    > zgodę autorów literatury na wykorzystanie (oczywiście przy założeniu
    > że nie zamieszczam cytatów z innych prac). Mnie się wydaje, że nie
    > ale pytam dla pewności.
    Nie, nie musisz. Prawo autorskie przewiduje nawet "prawo cytatu", jeśli
    zacytowany fragmencik jest minimalny.
    Bardziej mnie zastanawia, kto Ci w gazecie przepuści artykuł z obszernym
    spisem literatury ;)

    > Drugie pytanie. Jeżeli artykuł zostanie napisany pod wordem z
    > wykorzystaniem do grafiki np. Corela, to rozumiem, że muszę mieć
    > legalną wersję tego oprogramowania. Czy jako osoba prywatna
    > mogę skorzystać z oprogramowania na którym pracuję w firmie,
    > oczywiście za zgodą władz firmy.

    Jeśli robisz to w pracy, na legalnym sprzęcie, to wszystko jest ok.
    Licencja jest udzielana ew. na ilość miejsc, czyli na ilość komputerów,
    które wykorzystują dany program, a nie na konkretne osoby i to do tego
    wykonujące zadania dla pracodawcy. Gdyby było inaczej, po każdym zwolnieniu
    jednego pracownika a przyjęciu nowego firma musiałaby kupować nową licencję.

    Pozdrawiam,
    Marta