    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Thu, 16 Feb 2012 19:37:53 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: pożyczka od rodziny

    On Thu, 16 Feb 2012, Kicer wrote:

    > Witam
    >
    > chcialbym pożyczyć większą kwotę od osoby z poza

    Argh... jest tu gdzieś Stokrotka? ;)

    > mojej najbliższej rodziny
    > (siostra matki).
    >
    > Czy poza złożeniem do US deklaracji PCC-1 (jeśli dobrze rozumiem), muszę
    > dopełnić jeszcze jakichś obowiązków? Głównie mam tu na myśli umowę - czy
    > takowa musi istnieć (w formie papierowej)

    "powinna".
    Zasadniczo w aktach prawnych mówi się co "powinno", zaś jak jest
    zrobione nie tak jak "powinno", to może to pociągać za sobą
    niekorzystne skutki :)
    Podstawa prawna: art.720.2 tu:
    _117.html
    *KONIECZNIE* samemu przeczytaj, cały "tytuł".

    > i czy ma ona zdefiniowaną budowę?

    Nie.
    Art.65 jak wyżej :D

    Tyle, że pytasz o wymagania KONIECZNE.
    A one nie do końca pokrywają się z rozwiązaniami skutecznymi,
    możliwie bezpiecznymi (dla obu stron) itede.
    BTW:
    Hasło "weksel" słyszałeś?
    Aspekty są dwa:
    1. zabezpieczenie wierzyciela, bez względu na to czy weksel
    pełni rolę zabezpieczenia/poręczenia,
    2. fakt że z ustawy z czasów Piłsudzkiego wynika, iż
    "sprzedaż weksla", czyli *samoistny* obrót wekslowy,
    a nie w roli zabezpieczenia, nie bardzo może być
    opodatkowany. A przynajmniej dotąd nikt tego skutecznie
    nie podważał.
    Tylko trzeba sobie parę stron o wekslach poczytać
    (polecam archiwum grupy, wraz z linkami)

    pzdr, Gotfryd