  • Data: 2012-03-25 07:51:57
    Temat: Re: podział
    Od: goldi <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 25 Mar, 02:03, gierrro <g...@g...pl> wrote:

    > Ja go przytoczę, bo to są 3 zdania z których nic nie wynika.
    >
    > "Art. 210. Każdy ze współwłaścicieli może żądać zniesienia
    > współwłasności. Uprawnienie to może być wyłączone przez czynność prawną
    > na czas nie dłuższy niż lat pięć. Jednakże w ostatnim roku przed upływem
    > zastrzeżonego terminu dopuszczalne jest jego przedłużenie na dalsze lat
    > pięć; przedłużenie można ponowić."
    >
    > - co znaczy "Uprawnienie to może być wyłączone przez czynność prawną"?
    >
    > - żądać to se można i bez tego artykułu tylko co z tego? Czy sąd
    > przejmie np. samochód, wystawi go sam na licytację a potem podzieli
> [...]

    Gotfryd przytoczył Ci zły przepis. Chodzi nie o art. 210 k.c., ale o
    199 zdanie drugie k.c. Na podstawie tego przepisu, jeśli masz
    przynajmniej 50 proc. udział, możesz żądać wydania przez sąd
    postanowienia, upoważniającego Cię do sprzedaży. Oczywiście będziesz
    musiał się podzielić pieniędzmi z kupującym.

    Art. 199. Do rozporządzania rzeczą wspólną oraz do innych czynności,
    które przekraczają zakres zwykłego zarządu, potrzebna jest zgoda
    wszystkich współwłaścicieli. W braku takiej zgody współwłaściciele,
    których udziały wynoszą co najmniej połowę, mogą żądać rozstrzygnięcia
    przez sąd, który orzeknie mając na względzie cel zamierzonej czynności
    oraz interesy wszystkich współwłaścicieli.