    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: paserstwo?
    Date: Sun, 3 Feb 2013 18:02:08 +0100

    Użytkownik "geos" <g...@S...autograf.pl> napisał w wiadomości
    news:kem1hk$srb$1@news.task.gda.pl...

    > znalazłem definicję pomocnictwa, że "za pomocnictwo odpowiada kto w
    > zamiarze, aby inna osoba dokonała czynu zabronionego, swoim zachowaniem
    > ułatwia jego popełnienie, w szczególności dostarczając narzędzie, środek
    > przewozu, udzielając rady lub informacji". przedstawiona przeze mnie
    > sytuacja nie pasuje do tej definicji, jednak już fakt, że "pomocnictwo
    > może też być popełnione przez zaniechanie" dużo bardziej. jednak, na co
    > zwrócił uwagę m3rkiz, "czyn zabroniony" jest prawdopodobnie rozumiany
    > jako kradzież, przywłaszczenie itp. co znowu powoduje, że sytuacja
> [...]

    Skąd to "prawdopodobieństwo"? Problemem jest definicja rzeczy. Spoglądasz w
    kierunku przestępstw przeciwko mieniu, podczas gdy nie piszesz o mieniu.

    > i jeszcze kilka pytań:
    > czy coś takiego wymaga powództwa cywilnego czy też jest ścigane z urzędu?
    > pytam po przeczytaniu http://prawo.rp.pl/artykul/686704.html

    W P{olsce tego typu przestępstwa przeważnie są ścigane na wniosek.

    > czy dobrze myślę, że o zakaz obrotu "próbkami" odbywa się wyłącznie na
    > wniosek właściciela odpowiednich praw itp. a nie na podstawie zgłoszenia
    > podmiotów trzecich?

    Przeważnie. Szczegóły znajdziesz w ustawie Prawo Własności Przemysłowej.

> [...]
    > że:
    >
    > "Zabronione jest wystawianie w ramach Transakcji następujących
    > przedmiotów (przedmioty zakazane):
    > ..
    > 4. Muzyka, filmy, oprogramowanie i inne towary, które naruszają prawa
    > autorskie/ własność intelektualną;
    > .."
    >
    > czy ten punkt pasuje do przedstawionej przeze mnie sytuacji sprzedaży
    > wszelkiego rodzaju "próbek"? czy jeśli taki portal nie usunąłby aukcji po
    > poinformowaniu to stawia się w sytuacji "pomocnika"? jeśli tak to

    Mówiąc szczerze, to portal czy usunie aukcje, czy nie, to pomocnictwa nie
    dopuszcza się. Gdyby żądanie pochodziło wprost od uprawnionego do znaku
    towarowego, to ewentualnie można by było się zastanawiać. Ale nie w
    kontekście paserstwa napewno.